لزوم اقدام فرهنگی همه‌جانبه جهت پیشگیری از معضل بدحجابی در فضای مجازی
کد خبر: 1428270
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
مدرس جامعةالزهرا(س) قم بیان کرد:

لزوم اقدام فرهنگی همه‌جانبه جهت پیشگیری از معضل بدحجابی در فضای مجازی

گروه اجتماعی: نسرین انصاریان با اشاره به معضل گسترش بدحجابی در فضای مجازی گفت: باید جنبه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی این مسئله مطرح شود و با یک انقلاب فرهنگی و همه‌جانبه این معضل از بین برود.

نسرین انصاریان، مدرس حوزه علمیه جامعةالزهرا(س) قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه بهترین راهکار جهت از میان بردن ضد ارزشهای اسلامی پیرامون مسئله حجاب در شبکه‌های مجازی چیست؟ گفت: برای پیشگیری از این آسیب‌های اجتماعی هم حکومت و هم ملت باید وارد عمل شوند.
وی افزود: وظیفه حکومت و مجلس این است که در این راستا قوانینی را تصویب کند و دولت هم آن را اجرا کرده و کارشناسان این فن به هر نحوی که شده جلوی ورود این موارد را بگیرند یعنی حل این مشکل، کنترل قانونی و حمایتی عظیم را از طرف دولتمردان می‌طلبد و باید جلوی این فرهنگ تهاجمی گرفته شود.
وی بیان کرد: علم انسان که توانسته فرهنگهای مختلف را از نقاط مختلف جهان به جوامع انسانی منتقل کند حتماً می‌تواند راهی را هم پیدا کند که جلوی ورود فرهنگهای بیگانه را بگیرد و این امر تنها به دست حکومت انجام می‌شود.

خانواده‌ها کنترل بیشتری بر روی فعالیت فرزندان در فضای مجازی داشته باشند
انصاریان به وظیفه ملت اشاره کرد و گفت: از طرفی خانواده‌ها باید کنترل بهتر و بیشتر بر روی این فضاهای مجازی که فرزندانشان به راحتی از آنها استفاده می‌کنند، داشته باشند و از سوی دیگر نیز مردم جامعه و هر کسی در هر صنفی که هست و به هر صورتی که با این معضل در تماس است باید اقدام کند و جلوی تهیه و توزیع پوشاک‌های نابهنجار را بگیرد و تمام مردم به حکم امر به معروف و نهی از منکر به هر نحوی که می‌توانند انزجار و تنفر خود را نسبت به این مسئله ابراز کنند.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم خاطرنشان کرد: در مورد درمان معضل گسترش بی‌حجابی در فضای مجازی باید جنبه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی این مسئله مطرح شود و کارشناسان هر فن نظرات تخصصی خود را بیان کنند و خلاصه یک انقلاب فرهنگی و یک اقدام همه جانبه لازم است که این معضل از بین برود. 
مدرس حوزه علمیه جامعةالزهرا(س) قم در ادامه به آیه 31 سوره نور «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ ...؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست...» اشاره و عنوان کرد:‌ در این آیه مشخص است که حجاب برای همه زنان واجب شده است.

حجاب دارای منشأ فطری و اجتماعی است
وی با بیان اینکه رفتارهای انسان زائیده دو فاکتور اصلی فردی یا به عبارتی همان فطرت انسانی و اجتماعی است، افزود: مسئله حجاب هم یک پدیده و رفتار انسانی است که هم منشأ فطری و هم اجتماعی دارد؛ از جهت فردی انسان میل به پوشش و حجاب دارد که در کتاب «حجاب» آیت‌الله مطهری اشارات زیبایی به این مسئله شده است به این مضمون که قبل از اسلام در تمام جوامع انسانی پوشش وجود داشته است و در جامعه ایران مثل همه جوامع انسانی این امر فطرتاً قرار داده شده است پس مشکل بی‌حجابی از این جهت نیست.
انصاریان ادامه داد: اما مورد دوم اجتماعی بودن این امر است؛ انسان اکثر رفتارهای خود را در اثر تعامل با اجتماع به دست می‌آورد و مسئله بی‌حجابی و بدحجابی هم یک آسیب اجتماعی است.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم با یادآوری اینکه اولین اجتماع انسانی برای هر فردی خانواده اوست، گفت: دختری که در خانواده با حجاب رشد کرده احتمال اینکه مبتلا به بدحجابی شود خیلی کمتر است، هر چند متأسفانه این احتمال حتماً صفر نیست و فقط درصد کمتری دارد.
وی اظهار کرد: اجتماع دوم هم که محیط های آموزشی و مدرسه است و خوشبختانه بعد از انقلاب روشهای قابل توجهی برای محجبه کردن دختران اعمال شده است که هر چند کافی نیست و جا دارد بیشتر و بهتر شود ولی قابل ستایش و تقدیر است.
انصاریان افزود: پس ریشه این مشکل در داخل محیط های آموزشی هم نیست هرچند نمونه‌هایی در برخی از مدارس ایران متأسفانه مشاهده می‌شود.

تبیین انواع حجاب در جامعه ایرانی امروزی
این مدرس حوزه علمیه خواهران قم ابراز کرد: جامعه دیگری که دختران ایرانی با آن مواجه هستند خارج از محیط خانواده و مدرسه بلکه در داخل اجتماع است؛ امروز در کوچه و خیابان‌های ایران همه نوع حجابی قابل مشاهده است به عنوان نمونه چادری که محکم گرفته شده است یا اینکه چادر هست ولی زیر چادر کاملاً پیداست یا ماتنوهای بسیار بلند و پوشیده و یا مانتوهایی نامناسب از همه نوعی در جامعه ایران مشاهده می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر به وجدان خودمان رجوع کنیم مشاهده می‌کنیم که ملت ایران این وضع را نمی‌پسندند و مردم اگر نگوییم همه آنها، اکثر مردم که این وضع را می‌بینند به نوعی ابراز تنفر می‌کنند و حتی همان افراد بدحجاب هم از حق نگذریم موقع خرید این لباسها دنبال پوشیده‌ترین آنها می‌گردند و به دنبال مانتو بلند و گشاد و رنگی سنگین‌تر می‌گردند و وقتی ناامید شدند از میان آن هه لباسهای یکی را انتخاب می‌کنند نه اینکه خواسته واقعی آنها باشد پس به طور کلی جامعه هم نمی‌توانیم مقصر بدانیم.

نقش صدا و سیما و فضای مجازی در ترویج حجاب
انصاریان با طرح این سؤال که پس علت بدحجابی در ایران چیست؟ گفت: تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم وسیله ارتباط جمعی از جمله صدا و سیما و فضای مجازی است؛ صدا و سیمای ایران تلاشی ستودنی در این راستا داشته است ولی متأسفانه کم‌کاری‌هایی هم انجام می‌شود مثلاً در تمام سریال‌های ایرانی به ندرت این حکم شرعی رعایت می‌شود و نهایت اینکه اگر خانواده مؤمنی را بخواهند به تصویر بکشند نماز خواندن خانم یا آقای خانواده را آن هم لحظه‌ای که در لحظه تشهد و پایان نماز است، نشان می‌دهند یا خانم خانواده را با چادر ولی با صورتی آرایش کرده نشان می‌دهند.
مدرس حوزه علمیه جامعةالزهرا(س) قم ادامه داد: از اینها گذشته داستان فیلم را طوری نشان می‌دهند که خانم خانواده نصف شب از خانه بیرون می‌آید حتی وارد خیابان و جاده می‌شود یا صحنه هایی که راحت با پسر و مرد غریبه صحبت می‌کند و به کافه و رستوران می‌رود و در عین حال اینها در فیلم، مؤمن نشان داده می‌شوند که از همه اینها نتیجه می‌گیریم با این موارد قبح بی‌حجابی از بین نمی‌رود و صحبت با نامحرمان عادی می‌نمایاند.
وی اضافه کرد: البته وضع سریال‌ها بهتر است تا فیلم‌های سینمایی که در آنها موها کم کم بیرون زده می‌شود، لباسها تنگتر و از نظر اخلاقی هم حرمت زن و مرد نگه داشته نمی‌شود به طوری که مشاجرات زن و شوهر و والدین و فرزندان که به طرز وقیحانه صورت گرفته است، نشان داده می‌شود و در پایان شوهر به خاطر علاقه بیش از حد به همسر کوتاه می‌آید یا والدین نیز تابع نفس فرزندان می‌شوند و اینها بدآموزه‌هایی است که در این فیلمها نمایش داده می‌شود.
انصاریان گفت: از حق نگذریم برنامه‌های صدا و سیمای ایران نسبت به سایر کشورها خیلی بهتر است و نکات اخلاقی گنجانده شده است ولی خوب، ساخته دست بشر است و مثل تمام صنعت‌های بشری خوب و بد دارد که انسان باید خودش تشخیص خوب و بد را دهد و در مجموع صدا و سیمای گذشته از انتقادات فراوان در آن در زمینه حجاب خوب عمل کرده است که انسان عاقل باید از خوبی‌های آن الگو و از بدیهای آن اندرز بگیرد.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم عنوان کرد: تمام این موارد به عنوان فاکتوری برای بدحجابی قلمداد می‌شود و نمی‌توان خیلی خوش‌بینانه برخورد کرد و مضرات آنها را کاملاً نقد کرد و نتیجه نهایی این عوامل بدحجابی می‌شود نه بی‌حجابی که این را هم می‌توان با پشتوانه فطرت، اصالت خانوادگی، آموزشهای صحیح در مدارس و البته الگو دادن صحیح از طریق صدا و سیما رفع کرد.
وی ابراز کرد: معضل اصلی پیرامون این مسئله، خارج از ایران و از طریق ماهواره و فضای مجازی است که بدون هیچ کنترلی در دهه اخیر در اکثر خانواده‌های ایرانی جا باز کرده است و گذشته از نکات منفی اخلاقی در زمینه مورد بحث ما هم بسیار تأثیرگذار است؛ مدل‌های لباسی را نشان می‌دهد که به هیچ وجه با فرهنگ اسلامی ایران سازگار نیست، حالاچه باید کرد؟
انصاریان با بیان اینکه مطالبی که گفته شد تنها ذکر دردها و عوامل مؤثر در پیداش آنهاست ولی همه دردآشنا هستند؛ لذا پیدا کردن درمان مهم است، گفت: در بیماری‌های جسمی برخی عوامل پیشگیرانه برای دچار نشدن به بیماری و برخی عوامل درمانی برای از میان بردن بیماری هستند و آسیبها و دردهای اجتماعی هم همینطور هستند و باید به پیشگیری و درمان آنها پرداخت.

captcha