تقویت زیرساخت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها؛ مؤلفه‌های قطب قرآنی‌شدن
کد خبر: 1428277
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
مدیرکل اوقاف فارس عنوان کرد:

تقویت زیرساخت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها؛ مؤلفه‌های قطب قرآنی‌شدن

گروه فعالیت های قرآنی: حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم، تقویت زیرساخت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن دانست و بر لزوم استفاده از ظرفیت مفسران جهان اسلام تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن این استان فراوان است، گفت: در گام نخست باید تمام آحاد جامعه با قرآن کریم در مرحله روخوانی و روانخوانی آشنا شوند و سپس جلسات قرائت قرآن در اماکن مختلف گسترش یافته و گام‌های ارزنده و اثرگذاری نیز در زمینه حفظ قرآن برداشته شود.

لزوم استفاده از مفسران جهان اسلام جهت قطب قرآنی‌شدن
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم یک هفتم یا یک ششم و یا حتی یک پنجم جمعیت استان فارس را حافظ قرآن کنیم و فعالیت حفظ قرآن برای آنها داشته باشیم و سپس گام‌های مفاهیمی و تفسیری برداریم و زیرساخت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان را تقویت کنیم و رشته‌های تخصصی قرآن با استفاده از اساتید مجرب در استان ایجاد کنیم و از مفسران برجسته جهان اسلام و ظرفیتی که دارند، استفاده به عمل آوریم، گام‌های موثری در زمینه قطب قرآنی شدن استان فارس برداشته‌ایم و در واقع اینها مؤلفه‌های این مسئله هستند.
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم عنوان کرد: ضمن تقدیر و تأیید از همه کسانی که در استان فارس فعالیت قرآنی انجام می‌دهند اما باید گفت تا قطب قرآنی شدن این استان فاصله زیادی داریم.
مدیرکل اوقاف فارس در ادامه به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) این استان اشاره کرد و گفت: اینکه استان فارس و شهر مقدس شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است هیچ شک و شبهه‌ای نیست؛ بالاخره حضرت شاهچراغ(ع) و برادران بزرگوار آن حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و سید میرمحمد(ع) و سایر امامزادگان در سطح استان که بیشترین امامزادگان کشور در فارس قرار دارند، موجب شده که این استان سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور باشد.
وی ادامه داد: اما اینکه ما توانسته‌ایم لوازم سومین حرم اهل بیت(ع) را در استان خود فراهم کنیم و مردم با این باور و لوازم آن کاملاً آشنایی داشته باشند و ارتباط نزدیک برقرار کنند فاصله زیاد است و باید برای آن کارهای زیادی انجام داد.

فاصله زیادی تا قطب قرآنی شدن داریم
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم عنوان کرد: برای قطب قرآنی شدن استان فارس، گذشته دور آن و ظرفیت‌های بالای علمی مخصوصاً در عرصه فرهنگی و رشته‌های تخصصی مذهبی و قرآنی، ظرفیت بی نظیر و کم نظیر بوده است اما آن ظرفیت در واقع از دست رفته است و ما اکنون میراث دار آن ظرفیت هستیم و وضعیت فعلی ما با قطب قرآنی شدن فاصله دارد.
مدیرکل اوقاف فارس اظهار کرد: جهت تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران باید این مسئله را برای خود مردم خود کاملاً ملموس و لوازم آن را فراهم کنیم.

مردم با حرم سوم اهل بیت(ع) پیوند ناگسستنی داشته باشند
وی با یادآوری اینکه بین قرآن و عترت یک پیوند ناگسستنی وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم حرم سوم اهل بیت را به معنای واقعی لمس و ایجاد کنیم حتماً یکی از جلوه‌های بسیار زیبای آن، این خواهد شد که قطب قرآنی هم باشیم کما اینکه قطب قرآنی شدن نیز یکی از جلوه‌های زیبای آن این است که حرم سوم اهل بیت(ع) کاملاً نماد و نمود داشته باشد.
حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم با تأکید بر اینکه نگاه و زندگی مردم با حرم سوم اهل بیت(ع) یک ارتباط و پیوند وثیق و ناگسستنی داشته باشد، افزود: از نظر جغرافیایی و فیزیکی باید بقاع متبرکه امامزادگان مخصوصاً حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) برای تمام مردم شیراز قابل دسترسی آسان باشد و این یکی از لوازم‌هاست و این مراکز در فرهنگ عمومی مردم نقش داشته باشند.

captcha