گرفتاری مسلمانان به دلیل جدایی از فرهنگ قرآن است
کد خبر: 1428779
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
رئیس جمهور در همایش تجلیل از خادمان قرآن:

گرفتاری مسلمانان به دلیل جدایی از فرهنگ قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: آنچه امروز موجب گرفتاری مسلمانان شده، جدایی از فرهنگ قرآن است؛ جدایی و تفرقه‌ای که اگر ادامه یابد، وحدت از میان رفته و جامعه در برابر هجمه دشمن آسیب‌پذیر خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست‌ و دومین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کشور عصر امروز،21 تیرماه، با حضور رئیس‌ جمهور و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و مسئولان ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قران کریم در تالار خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است.
رئیس جمهور در این مراسم  با اشاره به اینکه عمل به قرآن و دستورات آن هدف غایی از برگزاری همه رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت قرآن است، گفت: عمل به قرآن فخر و افتخار ماست اما با این وجود همه آنهایی که در چاپ و کتابت قرآن، صوت و قرائت و به کار بردن لحن زیبا برای ادای آن، در فضای حقیقی و مجازی سعی در بهتر شناساندن زیبایی‌های قرآن  به جهانیان دارند، اجری عظیم و غیرقابل توصیف در پیشگاه خداوند متعال دارند چرا که هر آنچه در این عرصه از خلاقیت و هنر خویش صرف می‌کنند، مصداق «باطنه عمیق و ظاهره عمیق» است.
وی گفت: البته در این میان نباید از تلاش مفسران و مترجمان قرآن نیز غافل شد  کسانی که با تفسیر و ترجمه قرآن سعی در بیان ارزش‌های موجود در آن دارند که این قرآن کریم از زمان آغازین نزولش تا قیامت همواره باقی و پابرجاست  و هر زمانی باید توانست پرسش‌ها و مطالبات  جامعه را به حضور آن تقدیم کرد و از قرآن پاسخ روشنی را برای رفع  مشکلات و معضلات زندگی برشی طلب کرد که این مصداق واژه باطنه عمیق است.
روحانی مفاهیم قرآن را بی‌پایان و ژرف توصیف کرد و تصریح کرد:  هر لحظه و زمان که می‌گذرد، پرده‌ای از حقایق قرآن کریم  کشف شده و هر بار که  قرآن را می‌خوانیم لذتی جدید و فهمی نو از آن اقتباس و استنتاج می‌شود؛ لذا باید خداوند را شاکر بود که بر ما منت گذاشته  و با نزول قرآن با ما سخن می‌گوید و این بالاترین فخر در میان آفرینندگان است  که خداوند انسان را گاه با «ایها‌الناس»، گاه با «ایهاالذین آمنوا» و گاه با «ایها‌الانسان» خطاب خود قرار می‌دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: کدام افتخار برای انسان از این بالاتر که کتابی همچون قرآن وسیله هدایت دائمی او باشد؛ کتابی که برای همه انسان‌ها مساوات به ارمغان می‌آورد؛ با توحیدش، با کرامتش و با نگاهش که به طور یکسان  برای هر انسانی وجود دارد. بنگرید به جامعه پیش از نزول قرآن و ظهور اسلام  که در آن نگرش فردی و قبیله‌ای نسبت به فرد و یا قبیله‌ای دیگر متفاوت بود اما قرآن که معرف خدای احد و واحد به بشریت بود، همه را در یک صف واحد نشاند و از آن پس همه انسان‌ها هم در صف جهادش، هم در صف نمازش و هم در همه صفوف جایگاه و سطحی یکسان داشته و دارند.
روحانی با اشاره به اینکه لحن قرآن رحمت است و با آرامش و احترام همه ابنای بشری را خطاب خود قرار می‌دهد، گفت: اما در مواقعی قطعاً مشاهده کرده‌اید که قرآن چگونه با لحنی برآشفته نسبت به بی‌اعتنایی بر فقیر، مسکین و نابینا انسان غافل را مورد خطاب قرار می‌دهد  و آن زمان است که نسبت به هر کس که وارد خانه حق می‌شود و در صف فهم قرآن قرار می‌گیرد، همه را به طور یکسان می‌نگرد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: قرآن زن و مرد را در کنار هم قرار می‌دهد؛ مگر نه اینکه  زنان پیش از این حق حیات نداشتند  و مگر نه اینکه در عصر جاهیلت به خاطر کشته شدن فردی از قبیله‌ای باید همه افراد قبیله مقابل از دم تیغ می‌گذشتند اما این کلام موزون آمد و مساوات را در میان انسان ها قرار داد.
وی ادامه داد: امروز اگر در فلسطین اشغالی  به واسطه کشته شدن یک فرد یهودی باید ملتی به خاک و خون کشیده شوند، این عرف جاهلی پیش از اسلام است و جنایتکار در این میان کسانی هستند که در برابر این جنایت سکوت اختیار می‌کنند. پس لازم است به تذکر آن گوش فرا دهیم که همه انسان‌ها را در کنار هم در ترازو قرار می‌دهد و تنها دلیل برتری انسان بر انسان دیگر را میزان تقوا در نظر می‌گیرد.
روحانی گفت: آنچه امروز موجب گرفتاری مسلمانان شده است، جدایی از فرهنگ قرآن است، جدایی و تفرقه‌ای که اگر ادامه یابد  وحدت از میان رفته و جامعه در برابر هجمه دشمن آسیب‌پذیر خواهد شد، اگر چه سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع)  که قرآن ناطق هستند، بهترین ترجمان قرآن کریم در زندگی هر انسان مسلمانی هستند.
وی به سالروز ولادت امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت:  در زندگی سبط اکبر رسول‌الله(ص)  که بنگرید، به روشنی خواهید دید که  گاه چیزی بالاتر از شجاعت صلح نیست، در تاریخ صدر اسلام شب بدر به مراتب  آسانتر از روز صلح حدیبیه برای پیامبر(ص) بود؛ تازه با این اتفاق که گروهی که از بصیرت و شناخت کافی برخوردار نبودند و در پیرامون آن حضرت با نگاهی غضب‌آلوده به چهره رحیم پیامبر(ص) نگاه می‌کردند و این اتهام که وی تسلیم قدرت مکه شده است؛ در صورتی که صلح  توانست زمینه را برای گسترش فهم و نجات مسلمانان فراهم آورد  و صلح امام مجتبی(ع) نیز  موجب وحدت  بیشتر شد هر چند که آنها که خود را یار امام می‌دانستند نسبت به این تصمیم  نگاهی شبهه‌ناک داشتند.
روحانی ادامه داد: به هر حال خداوند به ما منت گذاشته و با نزول قرآن و بیان آن در سیره ائمه اطهار(ع)  راه فهم و درک صحیح و سعادت و نجات را برای ما روشن و هموار ساخته است، باشد که ما  به فهم و درک اصلی آنچه به ما موهبت شده است، دست یابیم و این محقق نمی‌شود مگر اینکه روزی انسان قدر خود را ببیند و قدربینی انسان زمانی است که خود را در کنار قرآن حس کند.
وی گفت: من از همه خادمان قرآن و از همه آنهایی که قرآن را می‌خوانند، ترجمه و تفسیر می‌کنند، سپاسگزاری می‌کنم  چرا که در راه هدایت درست جامعه قدم‌های بزرگی برمی‌دارند .
روحانی افزود:  من بسیار خرسندم که در قم بسیاری از مراجع بزرگ  یکی از افتخاراتشان تفسیر قرآن است. این امر امروز در حوزه‌های علمیه نعمتی است که هر کس حوزوی باشد، به اهمیت آن پی خواهد برد  چرا که  آنها در کنار فقه و اصول و فلسفه و کلام تفسیر قرآن را نیز به عنوان برنامه خود قرار داده‌اند.
وی به خاطره‌ای از مام راحل اشاره کرد و گفت: چقدر زیبا و کامل بود تفسیر قرآن ایشان هر چند که عده‌ای نگذاشتند که این تفسیر به پایان رسد که این نیز نشان از مطلومیت امام راحل دارد و زمانی که من و عده‌ای اصرار به اتمام تفسیر امام راحل داشتیم، ایشان چیزی نگفتند  و آن زمان بود که ما فهمیدیم که زیستن برای مصلحت جامعه چقدر سخت است؛ هر چند که یکی از آثار ارزشمند انقلاب اسلامی انس مردم با قرآن مجید بود و امروز هم رهبر معظم انقلاب  با تشویق و هدایتشان  این راه را به درستی رهبری می‌کنند.
روحانی در پایان گفت: من همینجا اعلام می‌کنم که  دولت تدبیر و امید  افتخار بزرگش خادمی خادمان قرآن است و امیدوارم که خداوند توفیق دهد که قرآن را درک کرده و برای پیاده شدن آیات قرآن مجید در کشور  بیش از پیش در تلاش و کوشش باشیم.

captcha