فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی به مدیریت فرهنگی منسجم نیاز دارد
کد خبر: 1429015
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
معارف بیان کرد؛

فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی به مدیریت فرهنگی منسجم نیاز دارد

گروه فضای مجازی: مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با دعوت از نخبگان عالم و فعالیت آنها در فضای مجازی، گفت: فعالیت قرآنی در شبکه‌های اجتماعی نیاز به یک مدیریت فرهنگی منسجم دارد.

مجید معارف، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه از فضای مجازی باید به عنوان یک ابزار مفید برای توسعه فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت استفاده کرد، گفت: رسانه‌ها ابزار انتقال پیام هستند و این رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و فضای مجازی قابلیت این توسعه و انتشار را دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه‌ها در حد انتقال پیام باید مورد استفاده قرار گیرند، بیان کرد:  فضای مجازی و در کنار آن سایر رسانه‌ها هم کاربرد‌های مثبت و سازنده دارند و هم کاربرد‌های منفی و مخرب دارند پس باید دانست که چگونه از آن در جهت مطلوب استفاده کرد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران افزود: اگر به رسانه‌ها به‌عنوان یک ابزار نگاه کنیم و قائل به استفاده مثبت و سازنده آن باشیم می‌توانیم از این کار با تهیه نرم‌افزار‌های مناسب، با قرار دادن متن مصاحبه‌ها و یا دعوت از نخبگان عالم در این فضا بهره مناسب را در جهت انشار مفاهیم قرآن ببریم.

نخبگان جهان در فضای مجازی سوال‌های خود را مطرح کنند

معارف، ارائه پرسش و پاسخ در سطح جهانی را یکی از کارکرد‌های فضای مجازی دانست و افزود: نخبگان جهان در این فضا می‌توانند سوال‌های خودشان را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارائه  دهند و ما هم در جهت پاسخ به سوال‌های آنها می‌توانیم فعالیت کنیم و به پاسخ بسیاری از پرسش‌ها دست یابیم البته این فعالیت باید دو سویه باشد.

انتشار مفاهیم قرآن در پهنه وسیع عالم

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران فضای مجازی را به عنوان یک ابزار با استعداد بسیار بالا دانست و افزود: با استفاده از قابلیت‌های وسیع فضای مجازی می‌توان در پهنه وسیعی از عالم مفاهیم قرآنی را به راحتی منتشر‌، توسعه و آموزش داد.

وی در پاسخ به این سوال که فضای مجازی حال کشور را برای توسعه فرهنگ اسلام و قرآن چگونه می‌بینید، گفت: در حرفه خودمان، آنطور که مشاهده شده، نرم‌افزار‌های قرآنی قابل قبولی تولید شده و در کنار آ‌ن موسسات مورد قبولی هم وجود دارد که این نرم‌افزارها را تولید و در اختیار مردم قرار داده‌اند.

معارف در ادامه با تمجید از فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: مرکز نور یک موسسه بسیار مفید، علمی و متقن است و قاعدتا اگر موسسات شناسنامه‌داری وجود داشته باشند که در حوزه مجازی، نرم‌‌افزار قابل قبول تولید کنند و در دسترس علاقه‌مندان هم قرار دهند و این موارد را هم در فضا‌های مجازی انتقال دهند، قابل تایید خواهند بود.

جا برای فعالیت‌ قرآنی در فضای مجازی وجود دارد

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تصریح کرد: البته هنوز در فضای مجازی کشور جا برای فعالیت‌های قرآنی و توسعه بیشتر وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج و توسعه امر قرآن و معارف اهل بیت(ع)، استفاده کرد گفت: در این حوزه ما نیاز به یک مدیریت فرهنگی منسجم داریم.

در شبکه‌های اجتماعی ابتدا نیاز سنجی کنیم

معارف تاکید کرد: در حوزه شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید نیاز سنجی کنیم و بعد از آن ببینیم که روی چه محور‌هایی کار شده‌ و نشده است. پس از نیاز سنجی متوجه خواهیم شد که باید روی چه بخش‌هایی بیشتر کار و فعالیت کنیم.

یک مدیریت رسانه‌‌‌ای پشت فعالیت‌های مجازی

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران مفاهیم قرآن، صوت قرآن، تعلیم و تعلم قرآن و یا معارف قرآنی را مواردی دانست که می‌توان بعد از نیاز‌سنجی در شبکه‌های اجتماعی آموزش و ترویج داد و افزود: باید پشت این مسائل یک مدیریت رسانه‌ای هم داشت که بتوانیم با معرفی سایت شبکه اجتماعی مورد نظر‌ و ایجاد یک چهار چوب صحیح با برنامه ریزی ویژه‌، خوراک آن را هم بتوانیم تهیه کنیم.

captcha