سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران غرق در نواهای نیایش شد + عکس
کد خبر: 1430943
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
در شب‌های قدر؛

سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران غرق در نواهای نیایش شد + عکس

گروه اجتماعی: همزمان با سراسر جهان اسلام، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی در شب‌های قدر، غرق در نواهای نیایش و راز و نیاز و اظهار عبودیت بندگان خداوند شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آنجا که خداوند درآیات سوره قدر تأکید می‌فرماید « وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ(2)؛ و تو چه ، دانی که شب قدر چیست ؟(2) لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ(3)؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است» به بندگان خود تأکید می‌کند که شب قدر را باید گرامی داشت؛ لذا از ابتدای صدر اسلام تاکنون این عظیم‌ترین شبهای سال به‌صورت خاص و ویژه برگزار می‌شود.
در ایران اسلامی، مراسم‌های ویژه‌ای جهت بزرگداشت این شبها در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که با کمی تفاوت تقریباً تمامی آنها به یک شکل برگزار می‌شود.

اظهار عبودیت و بندگی، نیایش و راز و نیازهای عاشقانه به درگاه ربوبیت، طلب استغفار و بخشش گناهان و خواهش داشتن عاقبت بخیر در دنیا از جمله مهم‌‌ترین مواردی است که تمام بندگان خداوند در این شبهای مقدس به آن می‌پردازند.

مکان برگزاری مراسم‌های شبهای قدر در هر شهر و دیاری متفاوت است؛ منازل، مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و تکایا از جمله مکان‌هایی است که مردم در آنها به عبادت و راز و نیاز می‌پردازند اما در این میان برخی مکان‌ها هستند که به دلیل تقدس آنها، عبادت و راز و نیاز جمعی بندگان در این شبها شور و شعور خاصی می‌بخشد.
از جمله این مکان‌ها را می‌توان بقاع متبرکه و آرامگاه‌ها و بارگاههای منور و نورانی امامزادگان و سلاله پاک پیامبر(ص) نام برد که در شبهای قدر غرق در عبادت و شوق بندگی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت می‌شود.


استان فارس، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی در این شبهای مقدس حال و هوای خاصی دارد به خصوص اینکه در بارگاه‌های ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، حضرت علی‌بن حمزه(ع)، حضرت سیدتاج‌الدین غریب(ع) و... شاهد خیل عظیم مشتاقان خاندان عصمت و طهارت هستیم.
برنامه‌های شبهای قدر، همزمان با سراسر میهن اسلامی از شب نوزدهم ماه رمضان در سومین حرم اهل بیت(ع) ایران اسلامی آغاز شد.
در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)  این مراسمهای معنوی از ساعت 21:45 الی 2:30 بامداد در سومین حرم اهل بیت(ع) پیش بینی شدند.


در این شبهای نورانی از ساعت 21:45 ایمان امیدواری یکی از قاریان برجسته استان فارس به قرائت قرآن پرداخت سپس دعای جوشن کبیر را با نوای گرم و دلنشین سید عباس انجوی از ساعت 22 تا 23:50 دقیقه اجرا و در ادامه مراسم سوگواری شهادت حضرت علی(ع) انجام می‌شود.
در این شب آیت‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز از ساعت 23:50 تا 12:20 در خصوص فضائل ماه مبارک رمضان و اهمیت شب زنده داری حضار را به فیض کامل می‌رساند.
نوای دانشین حاج کاظم محمدی در دعای ابوحمزه از ساعت 12:20 تا 2:15 در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان نیز همچون شب نوزدهم مراسم را نورانی‌تر کرد.



در ادامه مراسم، دعای قرآن به‌سر توسط آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب زینت بخش مجلس انجام شده و در خاتمه احیا شب بیست و یکم رمضان زیارت خاصه حضرت احمدبن موسی قرائت و برای ظهور منجی عالم بشریت دست بر دعا شدند.
از برنامه‌های حاشیه‌ای احیا حرم مطهر احمدبن موسی(ع) می‌توان به برگزاری حلقه‌های معرفت به منظور بهره‌گیری بیشتر از فیوضات و معنویات در لیالی قدر اشاره کرد.
مرکز پاسخگویی به مسائل شرعی حرم مطهر نیز با برپایی نقاطی در گوشه و کنار حرم مطهر به شبهات و مسائل شرعی زائران و مجاوران پاسخ می‌دهد.
در این شبهای عزیز کودکان و نوجوانان در ویژه برنامه آیه‌های مهربانی در رواق فرهنگی احیا متناسب با سن و سالشان را برگزار می‌کنند.
دهمین دوره کتابت قرآن کریم با عنوان «مشق قدر شب قدر» و نمایشگاه عکس «حرم سوم تا حریم ملکوت» در شب بیست و یکم رمضان در حرم شاهچراغ(ع)  نیز از دیگر برنامه‌های احیا امسال در این شب نورانی بود.



این گزارش می‌افزاید، برنامه‌های شبهای قدر نیز در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز نیز همزمان با فرارسیدن شبهای قدر، ویژه برنامه‌های احیای این شب‌های پر خیر و برکت با حضور زائران و مجاوران این حرم مطهر برگزار می‌شود.
مردم مؤمن شهر مقدس شیراز، در شب‌های قدر از ساعت 21:30 تا 3:15 بامداد با حضور در این آستان مقدس، مراسم احیاء را برگزار می‌کنند که تلاوت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، ادعیه و سایر اعمال وارده در شبهای قدر از برنامه‌های این مراسم باشکوه است.
در این شبهای پرفیض و برکت مراسم عزاداری مولای متقیان علی(ع) نیز با حضور محبان اهل بیت(ع) برگزار می‌شود همچنین مردم مومن شهر مقدس شیراز، ظهر روز 21 رمضان، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر نیز مراسم عزاداری شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) را برگزار کردند.



در این مراسمها آیت‌الله ایمانی، آیت‌الله موحد و حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری در جمع احیاگران سخنرانی کرده و می‌کنند همچنین کاظم محمدی، سیدعباس انجوی، خلیل نگهبان و امیر یقطین، از مداحان شب‌های قدر در این آستان مقدس هستند.
به گزارش ایکنا، در سایر نقاط استان فارس عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و مردم خداجوی این استان لحظات پرقیمت قدر را در جوار حرم‌های مطهر امامزادگان احیا می‌گیرند تا آنچه را که خداوند برای بندگان مقرب خود مقدر می‌فرماید، طلب کنند.



تلاوت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، ادعیه و سایر اعمال وارده در شبهای قدر از برنامه‌های این مراسمهای باشکوه در بقاع متبرکه است.
همچنین در این شبهای پرفیض و برکت مراسم عزاداری مولای متقیان علی(ع) نیز با حضور محبان اهل بیت(ع) در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.
حرم مطهر امامزادگان از جمله امامزاده پیرمراد(ع) استهبان، سید ابراهیم(ع) خرامه، سید حسین(ع) کازرون، امامزاده سیدسلطان نورالدین(ع) سپیدان، احمد و جعفر(ع) آباده، امامزادگان فضل (ع) و حسین(ع) جهرم، شاه فرج الله(ع) لامرد، شاهزاده قاسم(ع) زرقان، امامزاده اسماعیل(ع) فسا، امامزاده شهید(ع) فراشبند، سید محمد مرتضی(ع) بوانات، امامزادگان علی و محمد(ع) ارسنجان، سید تاج الدین محمد(ع) قیر و کارزین و مساجد و حسینیه های فارس، میزبان شب زنده‌داران است.

captcha