بخش «قرآن، پناه فلسطین» در نمایشگاه قرآن احیا شود
کد خبر: 1432293
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
مسجدجامعی:

بخش «قرآن، پناه فلسطین» در نمایشگاه قرآن احیا شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس شورای شهر تهران در اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: در دوره‌های اولیه نمایشگاه بین المللی قرآن بخشی با عنوان «قرآن، پناه فلسطین» وجود داشت که لازم است این بخش در سال های آینده احیا شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران، در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و یازدهمین جشنواره بانوی ایرانی، هنر قرآنی گفت: بحمدالله این نمایشگاه نیز با فعالیت پرشور و خستگی‌ناپذیر مسئولان برگزاری و ارائه کارهای ارزشمند قرآنی به سرانجام رسید  و پس از تلاش یک ماهه اکنون شاهد مراسم پایانی آن هستیم.
وی ادامه داد: قطعاً برای همکاران ارجمند برگزارکننده این نمایشگاه آغاز و پایان این رویداد قرآنی، دارای دو حس متفاوت است و علیرغم رنجش جسمی که برای رئیس و سایر کارکنان این دوره از نمایشگاه  ایجاد شد اما روح و طراوتی که در اجرای این‌گونه برنامه‌ها وجود دارد، شاید برای برگزار‌کنندگان،خداحافظی با آن کمی حسرت‌بار باشد.
مسجدجامعی گفت: حال باید یک سال دیگر در انتظار رمضان دیگری باشیم  که امیدوارم نمایشگاه سال آینده با توان بیشتر و با تجربه بهتری برگزار شود و به‌ویژه در شهر تهران با آمادگی کاملی وارد این عرصه شویم  چرا که تهران به ویژه به دلایل تاریخی هم‌خانواده با قرآن است.
تهران قدیم، محصور در دژی با 114 برج به تعداد سوره‌های قرآن بوده است
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از دلایل تاریخی مؤانست تهران با قرآن آن است که  زمانی که قصد آن داشتند تهران را از حالت روستایی خارج کنند و دور آن حصار بکشند، به گواه تاریخ  به تعداد سوره‌های قرآن برای آن برج و بارو  ساختند و هر کدام از سوره‌های قرآن را در یکی از این برج‌ها قرار دادند.
مسجدجامعی گفت: این مسئله در مورد هیچ‌کدام از شهرهای ایران و حتی شهرهای مذهبی ایران همچون مشهد مقدس که تقریباً تاریخ بنای آن با تهران یکی بوده است، مسبوق به سابقه نبوده است؛ هر چند که بر دروازه‌های برخی از شهرها قرآن هم قرار دادند اما به تحقیق تهران تنها شهری بوده که با این ماهیت قرآنی  بنا شده است.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: چون فضای غالب این مراسم با جشنواره بانوان هنرمند قرآنی همراه است  باید بگویم که نخستین تأسیسات عمومی و شهری ایران توسط یک خانم هنرمند ایجاد شده است و اکنون از مدارک برجای مانده به روشنی می‌توان فهمید که در نامگذاری ابنیه‌های تهران زیاد از لفظ خانم استفاده شده است و مثلاً ما مدرسه خانم داشتیم، حمام خانم ، تکیه خانم و همه اینها زمانی بوده است که دولت‌های مردسالار(سلسله قاجاریه) بر سر کار بوده است.
وی ادامه داد: مدارک موجود شهری به اثبات می‌رساند این خانم هنرمند که خود نیز خوشنویس بوده است، آثاری را نیز در زمینه خوشنویسی قرآنی به جای گذاشته است و از آنجا که وی پیرو مکتب هنری هرات بوده است که بنیان بسیاری از سبک‌های هنری است،  لذا هنر قرآنی ممزوج با حال و هوا و  شکل و شمایل و سبک شهری تهران بوده است.
تهران در زمینه فعالیت‌های قرآنی رتبه نخست را داراست
مسجد جامعی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به گزارش‌های ارائه شده فعالیت‌های قرآنی در تهران رتبه نخست را داراست و به عنوان نمونه در حوزه انتشارات قرآنی رتبه شهر تهران پیشتر از  قاهره، ریاض و بیروت قرار دارد؛ با توجه به وضعیت کنونی باید به صراحت بگویم که برگزاری نمایشگاه قرآن بسیار می‌تواند الهام‌بخش باشد که خوشبختانه با اهتمام دوستان فعالیت‌هایی نظیر این نمایشگاه در نقاط گوناگون شهر تهران و استان‌های کشور برگزار شد.
وی تأکید کرد: در گزارشی که برزین ضرغامی، قائم مقام نمایشگاه قرآن  در شورای شهر ارائه کرد و به تبع آن حجت‌الاسلام امرودی،معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز گزارشی ارائه کرد، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه به شکلی یکپارچه فعالیت‌های قرآنی را در کنار برگزاری این نمایشگاه پوشش دادند و به طور مثال در 374 محله این فعالیت‌ها برگزار شد و حتی از طریق ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در 110 مسجد فعالیت‌های جزء‌خوانی قرآن نیز برگزار شد.
مسجدجامعی به اقدامات انجام شده از سوی حجت‌الاسلام عبداللهیان در برخی از مناطق تهران اشاره کرد و گفت: به همت وی و همکارانشان جلسات خانگی قرآنی قاعده‌مند شده و برنامه‌های آئینی دیگری نیز شکل گرفته که ان‌شاء‌الله در آینده پررنگ‌ترپیگیری خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: این یکپارچگی و هدفمند بودن اجرای برنامه‌های قرآنی میان نهادها و سازمان‌های مختلف نشان از همسویی نگاه‌های فرهنگی مسئولان به گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی دارد و من همینجا اعلام می‌کنم که در شرایط کنونی مدیریت شهری و شهرداری تهران در برگزاری این اقدامات دیگر نه تنها  رقیب ارشاد نیست بلکه تسهیلگر نیز است.
جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» پس از یازده سال یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآن است
وی به برگزاری جشنواره «بانوی ایرانی و هنر قرآنی» اشاره کرد و گفت: این بخش یازده سال پیش در نمایشگاه شکل گرفت و فعالیت آن در طول این سالها حتی در شرایطی که گاه میسر نبود، استمرار پیدا کرد و در سال جاری این فعالیت که به حق می‌توان آن را فعالیت مردمی به شمار آورد، به فعالیت‌های نمایشگاه  پیوست که امیدوارم  در سالهای آینده ابعاد این فعالیت بیشتر شده و مشارکت بیشتر بانوان هنرمند و قرآن‌پژوه و مروج قرآن را در آن شاهد باشیم.
مسجدجامعی ادامه داد: من نیز با پیشنهاد مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن و دوستان دلسوز در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی به ویژه در شهر تهران در قالب ساماندهی یک مرکز و شکل‌گیری و تجمیع  فعالیت هنرمندان قرآنی موافقم که البته این امر سالها پیش در وجهی دیگر محقق و منجر به تشکیل موزه قرآن کریم شد که در آن علاوه بر حفظ و نگهداری از آثار فاخر قرآنی، آثار برگزیده رویدادهایی همچون نمایشگاه قران نیز حفظ و نگهداری می‌شود.
سندی قرآنی تحت عنوان «تهران؛ سرای قرآن» در شورای شهر به تصویب رسیده است
وی گفت: امیدوارم فضایی در آینده ایجاد شود و ما به سمت شهرک و شهر قرآنی به پیش رویم  که البته در این زمینه سندی نیز تهیه شده است و به تصویب  شورا شهر هم رسیده و امیدوار به اجرایی شدن این سند در دوره شورای چهارم شهر تهران هستم تا یادگاری قرآنی از ما به جای بماند، یادگاری به نام «تهران سرای قرآن»، عنوانی که در این سند ازآن یاد شده است.

لزوم احیای بخش «قرآن، پناه فلسطین»

وی همچنین از مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن خواست تا به احیای بخش «قرآن، پناه فلسطین» در نمایشگاه گفت: نگرش ما به مسئله قدس آیینی است؛ در سال‌های پیش از هجرت نیز در آیات مکی شأن و جایگاه این مکان در قرآن ذکر شده است و امروزه شاهد ظلم مضاعفی به این سرزمین و مردم آن می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سبعیت رژیم صهیونیستی چیزی نیست که از چشم‌ها مخفی باشد، گفت: آنچه می‌تواند این سبعیت را به پایان برساند، حضور قدرتمند مردم فلسطین است که با انقلاب سنگ آغاز شده است.

مسجدجامعی اظهار کرد: نمایشگاه قرآن از جمله مواردی است که امکان هماهنگی و همفکری برای دفاع از مردم فلسطین را فراهم می‌کند؛ بنابراین می‌توان در سال‌های آینده بخش «قرآن، پناه فلسطین» را در نمایشگاه به عنوان یک نگرش قرآنی، انسانی، ملی و جهانی احیا کرد.

captcha