جشنواره «بانوی ایرانی، هنری قرآنی» به کار خود پایان داد
کد خبر: 1432295
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳

جشنواره «بانوی ایرانی، هنری قرآنی» به کار خود پایان داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» عصر امروزبا تجلیل از بانوان هنرمند قرآنی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» عصر امروز، 31 تیرماه همزمان با اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بانوی ایرانی، هنر قرآنی با حضور آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری و خادم قرآن کریم، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و رئیس بیست و دومین نمایشگاه قرآن، حجت‌الاسلام عبداللهیان، رئیس موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، ملیحه سادات موسوی، مدیر کمیته بانوان نمایشگاه قرآن و جمعی از بانوان هنرمند قرآنی در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در این مراسم، احمد مسجدجامعی با اشاره به جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» گفت: این جشنواره از جمله فعالیت‌های مردمی است که در شرایط دشوار هم فعالیت خود را ادامه داد؛ این جشنواره یازده سال پیش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شکل گرفت و زمانی که امکان این فعالیت برای بانیان در چارچوب نمایشگاه قرآن امکان نبود، حساب خود را از نمایشگاه جدا کرد و فعالیت خود را استمرار داد و اینک در سال جاری که شرایط بهتری برای فعالیت این نهاد مردمی ایجاد شد، به فعالیت‌های نمایشگاه قرآن پیوست.
مسجدجامعی ادامه داد: من اطمینان دارم که ابعاد فعالیت این جشنواره در نمایشگاه قرآن گسترده‌تر خواهد شد؛ یعنی بخش بیشتری از نمایشگاه را به بانوان هنرمند، قرآن‌پژوه و فعالان قرآنی اختصاص خواهیم داد.
در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی»، عیسی علیزاده، دبیر این جشنواره، به قرائت بیانیه هیئت داوران این جشنواره پرداخت که متن بیانیه به این شرح است:
قرآن یگانه معجزه جاوید پیامبر خاتم تعالی‌بخش ابعاد مختلف روحی و روانی انسان‌ها است. بی‌تردید توجه به این ودیعه آسمانی در طول زمان‌ها زمینه‌ساز بروز و نمود توانمودی‌ها و خلاقیت‌های شگرفی در عرصه‌های مختلف برای انسان‌ها شده است.
جشنواره بانوی ایرانی ـ هنر قرآنی با الهام از تعالیم وحی و تلفیق آن با ذوق و توانمدی بانوی هنرمند ایرانی همه‌ساله زمینه‌ساز بروز و خلق اثار هنری قابل توجهی در رشته‌های مختلف و با بهره‌گیری از مضامین قرآنی شده است.
این جشنواره از سال‌ها پیش با هدف معرفی و حمایت از آثار قرآنی بانوان در عرصه‌های مختلف هنری کار خود را آغاز کرده است و اکنون که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان 1435 ه.ق یازدهمین دوره آن را به پایان می‌بریم؛ خوشحالیم که تداوم و استمرار همه ساله این حرکت باعث ایجاد تاثیرات و جریان‌های ارزشمندی در این عرصه شده است. استمرار سالانه، عدم وابستگی به نهادهای رسمی و دولتی و بهره‌‌مندی از توانمند بانوان در اکثر رشته‌های هنری باعث شده است که این حرکت موجبات حضور هنرمندان و علاقه‌مندان با رویکردها و سلایق مختلف را فراهم سازد.
اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره از ماه‌ها قبل آغاز شد و آثار هنری در رشته‌های خوشنویسی تذهیب، گل و مرغ، نگارگری، نقاشی، قلم‌زنی و سایر رشته‌های هنری به دبیرخانه ارسال گردید..
هیئت داوران پس از گزینش اولیه، مجموعا 80 اثر را حائز شرکت در نمایشگاه دانست و از میان آنها 12 اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب آثار این دوره می‌توان به خلاقیت و نوآوری طراحی و ترکیب مناسب و توجه مفهومی به تعالیم قرآن کریم اشاره کرد. علاوه بر این بخش ویژه‌ای با عنوان سوره مبارکه یس نیز در این دوره لحاظ گردید که در مجموع دو اثر به عنوان آثار برگزیده این قسمت شناخته شد.
همچنین نمایش عمومی آثار که در طول برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ‌موزه دفاع مقدس برای اولین‌بار انجام و مورد توجه و استقابل قرار گرفته است، از دیگر ویژگی‌های این دوره است که جا دارد از مسئولان نمایشگاه تشکر کنیم. در پایان به برخی از پیشنهادات هیئت داوران به منظور ارتقای جشنواره در دوره های آتی اشاره می شود.
1ـ  با توجه به حجم هنرمندان به هنر قرآنی در کشور بهتر است اطلاع‌رسانی و فعالیت دبیرخانه به صورت دبیرخانه دائمی آثار هنری بانوان قرآنی در طول سال استمرا یابد.
2ـ  توجه ویژه به آموزش‌های هنری و برگزاری کارگاه‌ها‌ی مختلف با موضوعات جشنواره در سطح کشور
3ـ نگاه خاص و توجه ویژه و حمایت‌گر به هنرهای مدرن در کنار سایر هنرها
4ـ بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود کشور به ویژه سایر استان‌ها همچنین توجه ویژه به حضور دانشجویان در جشنواره
در پایان لازم می‌دانیم از تمامی دلسوزان این عرصه کمال تشکر را داشته باشیم و امیدواریم هنرمندان گرامی، تمایم قصورات و تقصیرات احتمالی را بر برگزیدگان ببخشایند».
همچنین، در این مراسم 14 نفر از برگزیدگان جشنواره بانوی ایرانی، هنر قرآنی با حضور آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، حجت‌الاسلام حشمتی، حجت‌الاسلام عبداللهیان و ملیحه سادات موسوی معرفی و تجلیل شدند.
آنیتا هرندی فصیح، سارا ساسانیان، اکرم السادات حسینی، الهه خاتمی، ازهار شرکاء، فاطمه پناهیان پور، زهرا جعفری، عذرا عقیقی بخشایشی، مرضیه محمدی، سحر حسینی، زهرا حسینی، محبوبه عارفی و سکینه آقا نسب، بانوان هنرمندی بودند که در این مراسم تجلیل شدند.

captcha