هیچ تناقضی در آیات قرآن وجود ندارد/ تشریح تفاوت میان توفی و مرگ
کد خبر: 1432755
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
آیت‌الله‌العظمی سبحانی تصریح کرد:

هیچ تناقضی در آیات قرآن وجود ندارد/ تشریح تفاوت میان توفی و مرگ

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی سبحانی با بیان اینکه هیچ تناقضی در آیات قرآن وجود ندارد، به تبیین دو مفهوم توفی و مرگ پرداخت و گفت: آنچه درباره عیسی(ع) رخ داده است، نه مرگ بلکه توفی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‌العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز اول مرداد‌ماه در ادامه جلسه تفسیر سوره زمر در مسجد مدرسه حجتیه گفت: خداوند در آیه «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون» به موضوع مرگ و توفی پرداخته است.

وی افزود: خداوند در این آیه بیان می‎کند که ما جان انسان را به دو شکل می‎گیریم که نخستین آن مرگ است که جان انسان به طور کامل گرفته می‎شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دومین نوع گرفتن جان از سوی خدا، خواب است که در هر خواب نیز روح انسان جدا شده و دوباره به انسان بر می‎گردد.

وی با بیان اینکه در قرآن توفی و مرگ یکی نیست اظهار کرد: توفی و فوت به معنی مردن نیست بلکه توفی به معنی گرفتن است و فوت به معنی گرفتن جان توسط خداوند است.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: ممکن است برخی مدعی شوند که بین آیات قرآن تناقض است که به هیچ وجه چنین چیزی نیست؛ ممکن است آنها ادعا کنند که در آل عمران در خصوص حضرت عیسی معنی «یتوفی» آمده است که در آنجا نیز به معنی گرفتن حضرت عیسی است نه مرگ ایشان. 

این مفسر قرآن اظهار کرد: خداوند به هر ملکی امری را دستور داده که آنها مامور به انجام آن وظیفه هستند که یکی از این وظایف گرفتن جان است و بیان اینکه خداوند جان را می‌گیرد با این موضوع در تضاد نیست.

وی با بیان اینکه مشرکان می‎گفتند بت‎ها شفیع ما هستند، تصریح کرد: این در حالی است که خداوند بیان می‎کند اولا بت‎‌های شما عقل ندارند که بخواهند شفیع باشند و دوم اینکه، آنها دارای مقام شفاعت نیستند.

مقام شفاعت تنها از آن خداست

وی افزود: در آیه بعدی خداوند بیان می‎دارد که مقام شفاعت تنها از آن خداست که به واسطه قدرت بی‌نهایت اوست و به هرکس که بخواهد این موقعیت را می‎دهد که شفیع باشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به تراز و میزان شرک و تدین افراد، گفت: خداوند بیان کرده که مشرک کسی است که از شنیدن کلمه «لااله الاالله» ناراحت شود و در هم برود؛ در حالی که این داعشی‎های بی‎سواد که همه جز خود را مشرک می‌دانند، باید به قرآن رجوع کنند و بی‎جهت مردم را به کشتن ندهند.

داعش دست پرورده غرب است

وی افزود: آنها دست پرورده غربی‎ها هستند که با نقشه به جان هم انداختن مسلمانان و آسودگی اسراییل و راحت شدن چپاول آنها نقشه تکفیر را کشیدند تا گروهی همدیگر را تکفیر کرده و بکشند تا همه ثروت جهان اسلام از آنان شود.

سکوت داعش در برابر اسرائیل نشانه استکباری بودن آن است

این مرجع تقلید بیان کرد: آنان امروز ابزار قطعی غربی‎ها هستند، زیرا اگر نبودند و جهادگر واقعی بودند، چرا در مقابل جنایات صیهونیست‎ها ساکت هستند و کاری نمی‎کنند؟ پس معلوم می‎شود که آنها کاملا بر اساس نقشه‎های استعماری پیش می‎روند.

captcha