تفاوت توبه و شفاعت/ گناهی که با شفاعت هم پاک نمی‌شود
کد خبر: 1434093
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
آیت‌الله‌العظمی سبحانی تبیین کرد:

تفاوت توبه و شفاعت/ گناهی که با شفاعت هم پاک نمی‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی سبحانی با بیان اینکه هیچ قدرتی جز اسلام در جهان ماندگار نخواهد بود، به تبیین تفاوت میان توبه و شفاعت پرداخت و گفت: توبه تمامی گناهان انسان را پاک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‌العظمی جعفر سبحانی بعد از ظهر امروز 5 مرداد در درس تفسیر سوره زمر، در تفسیر آیه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» گفت: در این آیه مسئله غفران و رحمت الهی مورد بحث واقع شده است.
وی افزود: غفران الهی در قیامت به دو صورت انجام می‎شود، یکی از طریق توبه‎ای که بنده در دنیا انجام داده است و با پذیرش آن گناهانش بخشیده می‎شود؛ دیگری شفاعت است که باعث پاک شدن بندگان می‌‎شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: تفاوت توبه با شفاعت در فراگیری بخشش گناهان است به نحوی که در توبه همه گناهان ما پاک می‎شود ولی در شفاعت، گناه شرک به خدا پاک نمی‎شود.

اسلام دین اطاعت کورکورانه نیست

آیت الله سبحانی اظهار کرد:اسلام دین چشم بستن و سخن بدون پاسخ نیست بلکه همیشه به شبهاتی که به آن شده است با آغوش باز برخورد کرده و پاسخ آن را داده است و در این زمینه نیز شبهات فراوانی بیان شده است که دانشمندان اسلامی جواب آن را داده‌اند.
وی گفت: شبهه‎افکنان می‎‏پرسند که این توبه سبب کاهل شدن بندگان و جری شدن آنان برای ارتکاب به گناه می‎شود که از نظر ما اصلا چنین چیزی درست نیست.
این مفسر قرآن یادآور شد: یکی از مهترین عوامل بخشش بندگان پس از توبه، احترام گذاشتن به قوانین الهی است؛ کسانی که توبه می‎کنند نباید راه گذشته را ادامه دهند و حداقل سعی خود را باید ‎بکنند.

توبه؛ روزنه امید گناهکاران

وی گفت: نکته بسیار مهم این است که اگر بنده حس کند که بخشیده نمی‎شود و توبه‎ای وجود نداشته باشد، عقده‎ای خواهد شد و وقتی که حس می‎کند آب از سر او گذشته است و امیدی به بازگشت نیست قطعا هر خلافی را ممکن است انجام دهد.
این مرجع تقلید در ادامه  با اشاره به آیه «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ» تصریح کرد: خداوند در این آیه به عذاب بندگانی اشاره می‎کند که حرف خدا و پیامبر خدا را در زمین جدی نگرفتند و در قیامت حسرت خواهند خورد.
وی گفت: خداوند به ما می‎فرماید که در دنیا برای آخرت آماده شوید تا در قیامت جزو گروهی نباشید که همیشه در حال حسرت خوردن هستند زیرا این افراد همیشه در دنیا اهمال کاری می‎کردند.
آیت‌الله سبحانی یادآور شد: گاهی این تهمت را به خدا می‏‌زنند که «أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» ولی پاسخ خدا به آنها این است که ما شما را هدایت کردیم ولی شما به هدایت من گردن ننهادید.
وی اظهار کرد: این افراد انبیای الهی را در دنیا مسخره می‎کردند ولی در آخرت چهره حقیقی این نظام را دیدند و خود را در مقیاس این دنیا مقایسه کردند و به همین جهت در آخرت چنین حسی به آنها دست می‎دهد و در اقیانوسی از آتش قرار می‎گیرند.
این مرجع تقلید بیان کرد: این اسراییلی‎ها و داعشی‎ها که به اطفال شیرخوار هم رحم نمی‎کنند باید بدانند که گمان مبرید که قدرت شما پایان پذیر نیست بلکه این قدرت شما تمام خواهد شد و روزی به بدترین عذاب دچار خواهید شد.

وی تاکید کرد: چنین گروه‌ها و افرادی در روز قیامت چنین حسرت‎هایی را خواهند خورد و این در حالی است که دیگر فایده‌ای برای آنان نخواهد داشت.

captcha