لزوم نیازسنجی جامعه در برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن
کد خبر: 1434333
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
اسفنده تصریح کرد:

لزوم نیازسنجی جامعه در برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیاء دزفول یکی از نقش‌های مهم مؤسسات قرآنی را جذب حداکثری نیروهای جوان عنوان کرد و افزود: لزوم نیازسنجی قشر مخاطب در تشکیل دوره‌های آموزشی قرآنی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علیرضا اسفنده، مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیاء دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در برگزاری دوره‌های آموزشی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی قرآنی جهت اشاعه فرهنگ قرآنی حرکت رو به رشدی داشته است. در این میان برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با حفظ نیز آثار مهم و قابل توجهی در جامعه به همراه داشته است.

وی افزود: از دیگر نقش‌های مؤسسات قرآنی شناسایی نیروهای قرآنی است که می‌توانند جهت فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با نهضت ملی حفظ قرآن حرکت قوی‌تر و پربارتری داشته باشند.

اسفنده از دیگر نقش‌های مؤسسات قرآنی، تبلیغ برنامه‌های آموزشی و ایجاد فضاسازی مناسب عنوان کرد و افزود: جذب حداکثری نیروهای جوانان نیز باید در دستور کار مؤسسات قرار گیرد. در این راستا باید نیازسنجی صورت گیرد تا جهت نیاز مخاطبان، دوره آموزشی برگزار شود.

بکارگیری شیوه‌های نوین؛ گامی مهم جهت جذابیت

مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیاء شهرستان دزفول با اشاره به اینکه رفتار و اخلاق عملی مدیر مؤسسات جهت جذابیت دوره‌ها مؤثر خواهد بود، اظهار داشت: ایجاد نظم و انسجام و بکارگیری افراد شاخص و بارز در مؤسسات فعالیت‌های قرآنی از دیگر راهکارهای ایجاد جذابیت در دوره‌های آموزشی مؤسسات قرآنی است. همچنین بکارگیری روش‌های نوین در تدریس در تحقق این مهم مؤثر خواهد بود چرا که مدیر مؤسسه قرآنی باید از روش‌های به روز و اثرگذار جهت برگزاری دوره‌ها استفاده کند.

لازمه ماندگاری دوره‌ها جنبه خدایی بودن آنهاست

وی خاطرنشان کرد: زمانی ماندگاری دوره‌های آموزشی قرآنی برای متقاضیان شرکت‌کننده در این دوره حاصل می‌شود که همه فعالیت‌ها در این زمینه جنبه خدایی به خود گیرد و در مسیر الهی انجام می‌شوند.

اسفنده بکارگیری شاگردان تربیت شده در دوره‌ها را جهت ماندگاری و تثبیت آموزش‌ها نتیجه‌بخش و مؤثر دانست و گفت: استفاده از افراد آموزش دیده در این دوره که راه و رسم ائمه(ع) را نیز دنبال می‌کنند در جامعه می‌تواند اثر مثبتی به همراه داشته باشد.

کلام وحی منبع آرامش در زندگی است

مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیاء شهرستان دزفول به این نکته اشاره کرد که بکارگیری قرآن این کلام وحی به عنوان منبع آرامش در زندگی مثمرثمر خواهد بود. همچنین بسیاری از بزهکاری‌های جامعه با انس و پناه بردن به قرآن از بین می‌رود. این وظیفه مؤسسات است که با اطلاع‌رسانی و تبلیغات جهت بیداری و هوشیاری اعضای جامعه تلاش کنند و آنها را به سمت مؤسسات قرآنی جذب کنند و زمینه تکامل معنوی آنها را فراهم کنند.

وی در ادامه به نقش مؤسسات در جذب خانواده‌ها به مراکز قرآنی اشاره کرد و افزود: با مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های قرآنی، همچنین برگزاری دوره‌های اعتقادی برای آنها می‌توان در شکل‌گیری جامعه قرآنی مثمرثمر بود.

اسفنده در پایان یادآور شد، با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان فطرت پاک و خداجویی دارند با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند بهتر مجذوب دین شوند که تحقق این امر جهت رشد معنوی آنها مؤثر و کارساز خواهد بود.

captcha