انتخاب عبارات کوتاه به جای آیات در طرح قرآنی ۱۴۴۸
کد خبر: 1434507
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
امیر آقایی بیان کرد:

انتخاب عبارات کوتاه به جای آیات در طرح قرآنی ۱۴۴۸

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ بین‌المللی قرآن اظهار کرد: در طرح قرآنی ۱۴۴۸ مناسب است، عبارات کوتاه از دل آیات قرآن استخراج شود؛ چرا که نیازی نیست به خاطر یک عبارت کوتاه مرتبط با موضوع طرح، تمام آیه برای حفظ انتخاب شود.

امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به طرح قرآنی 1448 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های قرآنی در حال اجرا است، گفت: کار جدیدی که امسال در طرح قرآنی 1448 انجام شده توجه به حفظ موضوعی آیات قرآن بوده است که این کار به هر حال از جهاتی خوب است و تنوعی در طرح ایجاد می‌کند.
حافظ کل قرآن کریم افزود: هر چند که تغییر رویکرد طرح قرآنی 1448 از حفظ ترتیبی به حفظ موضوعی خوب بوده است اما به نظر می‌رسد در انتخاب آیات موضوعی دقت لازم وجود نداشته است و یک مقدار با پراکندگی آیات روبه‌رو هستیم.
توجه به حفظ عبارات قرآنی مورد نیاز جامعه

وی در ادامه عنوان کرد: به طور کلی در رابطه با حفظ موضوعی آیات قرآن به جز شیوه‌ای که در طرح قرآنی 1448 مورد توجه قرار گرفته است، نمونه دیگری نیز داریم و آن حفظ عبارت‌ها، جملات قرآنی یا مسائل مبتلابه جامعه است که به عنوان سوال در ذهن نوجوانان و جوانان وجود دارد و اگر این روش نیز در طرح قرآنی 1448 مورد توجه قرار گیرد، طرح کاربردی‌تر می‌شود.
آقایی ادامه داد: اگر عبارات و جملات قرآنی کوتاه که مسائل مبتلابه جامعه است و در حقیقت پاسخی برای سوالات نوجوانان و جوانان است، برای طرح قرآنی 1448 انتخاب کنیم علاوه بر اینکه پاسخ پرسش‌ها و شبهات موجود داده می‌شود، موجب می‌شود چون مخاطبان با آن مسائل در زندگی خود سروکار دارند، این آیات و عبارات قرآنی را راحت‌تر حفظ کنند.
طرح 1448 جزئیات سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار نداده است

وی با یادآوری اینکه در طرح قرآنی 1448 موضوع سبک زندگی اسلامی به صورت کلی مطرح شده و به جزئیات پرداخته نشده است، گفت: هر یک از مباحثی که در این طرح مطرح شده از جمله؛ قرآن‌باوری، معادباوری و...آیات مربوط به خود را دارند که باید به صورت جدا این آیات نیز مطرح می‌شدند.
این حافظ کل قرآن کریم اضافه کرد: به طور مثال در بحث اسراف نیازی نیست که چندین آیه مطرح شود و همین که یک آیه در رابطه با اسراف باشد کافی است و به جای آیات تکراری در موضوع بهتر است موضوعات دیگر مورد توجه قرار گیرد تا با تنوع بیشتری در موضوع روبه‌رو باشیم.
حفظ عبارات کوتاه از حفظ آیات طولانی راحت‌تر است

وی اظهار کرد: همچنین مشکل دیگری که در آیات انتخاب برای طرح قرآنی 1448 وجود دارد این است که در انتخاب آیات بر روی عبارت تأکید نشده است و اگر یک آیه طولانی وجود دارد که عبارت کوتاهی از آن مدنظر است کل آیه برای حفظ در نظر گرفته شده است در صورتی که می‌شد تنها همان عبارت مشخص را برای حفظ انتخاب کرد؛ در این صورت مخاطبان نیز حفظ راحت‌تری داشتند.
این حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: اگر عبارات مورد نظر درباره موضوعات طرح قرآنی 1448 از داخل آیات طولانی استخراج شود علاوه بر اینکه راحت‌تر حفظ می‌شد مردم نیز درگیری بیشتری با آن عبارت پیدا می‌کردند و مطلب مورد نظر را راحت‌تر درک می‌کردند تا اینکه کل آیه را حفظ کنند.
وی در پایان گفت: در مجموع انتخاب آیات موضوعی برای حفظ در طرح قرآنی 1448 یک نوآوری بوده است که برای ما قابل قبول است که باید بازخوردهای این انتخاب و موفقیت آن را پس از اتمام طرح ببینیم که آیا استقبال خوبی از طرح صورت گرفته است یا خیر؛ در مجموع نظرم نسبت به این طرح مثبت است.

captcha