ورود قرآن به بطن زندگی، جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد
کد خبر: 1434561
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹

ورود قرآن به بطن زندگی، جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان گفت: اگر قرآن به بطن زندگی انسان وارد شود، جامعه از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان عصر روز گذشته، 5 مرداد در آئین اختتامیه شانزدهمین دوره مراسم «سی‌روز با قرآن کریم» شهرستان رشت که در سالن شهید انصاری(وارش) مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به کلام خداوند در آیات نورانی قرآن «وقتی قرآن خوانده می‌شود، سکوت کرده و گوش کنید»، گفت: رمز کاهش آسیب‌های اجتماعی هم در این سکوت مستتر می‌باشد.

وی با اشاره به مراحل نزول قرآن، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در ابتدای نزول قرآن به آیات نورانی این کتاب آسمانی گوش فرا داد، سپس خواند و این خود نمایانگر این مهم است که اگر چه زبان نشانگر هویت انسانی است و عمده فلاسفه به اتفاق انسان را موجودی ناطق می‌خوانند، اما به هنگام ادای دروغ و غیبت، در همه ادیان خصوصا اسلام مورد نکوهش واقع شده و ناپسند و آفت خوانده می‌شود و رأس همه خطایاست.

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود به کارکرد ضمایر در زبان‌های دنیا اشاره کرد و ادامه داد: اگر ضمایر از تمام زبان‌های دنیا برداشته شود، چیزی برای گفتن باقی نمی‌ماند، چراکه تمام جهان از ضمایر تشکیل شده است، چه به صورت آشکار و چه مستتر.

این کارشناس دینی افزود: سوره فاتحه را ‌ام‌القرآن می‌گویند و کلمه‌ام به معنای مادر و اصل است و با نگاه به آیات این سوره و با واکاوی در ضمایر آن می‌توان به چرایی آن پی برد.

این مسئول فرهنگی به آیات نورانی این سوره اشاره کرده و گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید که اصلاح بشر در گرو اصلاح جامعه است و این خود دلیلی است بر این امر که رمز کاهش آسیب‌های اجتماعی در ماه رمضان پرهیز از منیت‌گرایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با ذکر این نکته که اگر قرآن به بطن زندگی انسان وارد شود، جامعه از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد ماند، اضافه کرد: جامعه با پرهیز از منیت، حول محور همگرایی و جمع‌محوری تلاش کرده و این مهم را نه تنها در ماه رمضان بلکه در تمام طول سال نهادینه کند.

به گزارش ایکنا، قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی استاد حسین رفیعی و مداحی مداح نوجوان، پخش نماهنگی از عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت در طول ماه مبارک رمضان و اهدای جوایز به خادمین قرآنی، قراء و مفسرین از بخش‌های دیگر آئین اختتامیه شانزدهمین دوره سی‌روز با قرآن این اداره بود.

captcha