تفاوت‌های میان موجودات؛ تبلور زیبایی آفرینش و نظم موجود در آن/ ضرورت واکاوی نوع نگرش غرب به زن
کد خبر: 1435645
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
مدرس الهیات دانشگاه تهران بیان کرد:

تفاوت‌های میان موجودات؛ تبلور زیبایی آفرینش و نظم موجود در آن/ ضرورت واکاوی نوع نگرش غرب به زن

گروه اندیشه: غفرانی گفت: تفاوت‏‌های انسانی و نیز تبعیض‏‌ها و تفاوت‌‏های میان تمام موجودات در شکل، قیافه و رنگ موجب تبلور زیبایی آفرینش و نظم موجود در آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، محمدجعفر غفرانی، مدرس الهیات دانشگاه تهران روز گذشته، 12 مرداد در همایش سالروز شهادت «مریم فرهانیان و فوزیه شیردل» و روز بسیج خواهران که در کانون امام علی(ع) حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) سپاه استان زنجان برگزار شد، عنوان کرد: تفاوت‏‌های انسانی و نیز تبعیض‏‌ها و تفاوت‌‏های میان تمام موجودات در شکل، قیافه و رنگ موجب تبلور زیبایی آفرینش و نظم موجود در آن است.

وی افزود: هر موجودی که در طبیعت خلق شده است، آیت و نشانه‏‌ای از سوی خداوند متعال است و وجود آن برای سلامتی انسان‌ها اهمیت دارد.

مدرس الهیات دانشگاه تهران با بیان این‌که خداوند متعال واجب‌الوجود بالذات و انسان، واجب‌الوجود بالغیر است، ‏اظهار کرد: تمامی انسان‌ها در عالم وجود دارند و انسان‌ها تنها در به دنیا آمدن یکدیگر مؤثر هستند؛ نه در به وجود آمدن آن‌ها.

غفرانی تأکید کرد: همه مخلوقات مکمل یکدیگرند؛ یعنی موجب بروز و ارضای توانایی‌های یکدیگر هستند و مخلوقات برای تکامل خود نیازمند و وابسته به موجودات دیگر هستند.

وی با اشاره به این‌که مکمل بودن زن و شوهر به این معنی است که این دو به بهانه یکدیگر استعدادهای خود را شکوفا می‌کنند، افزود: همان گونه که پیچک، همواره به سمت نور حرکت کرده و رشد می‌کند و مهم نیست که تکیه‌گاه آن درخت خشک شده یا سرسبز باشد، انسان نیز چنین است و می‌تواند در هر شرایطی به تکامل برسد.

تولد فرزندان، شکوفاگر استعدادهای مادرانه و پدرانه است

این پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: هر فرزندی که به دنیا می‌آید، سالم یا ناسالم، تنها برای شکوفایی استعدادهای مادرانه و پدرانه است و چه بسا افرادی که کودکان معلولی دارند و این استعداد را بیشتر در خود یافته و شکوفا می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نقطه ضعف اکثر مردم این است که تبعیض، ناهمسانی و فضیلت‌ها را خوب متوجه شده و می‌فهمند اما آن را نمی‌پذیرند و تفاوت در چهره، صدا و یا حقوق برخوردار شده را ضعفی برای خود می‌دانند، در حالی که هر انسانی باید بداند که قرار بر یک شکل و همانند دیگران بودن در طبیعت نیست و هر انسانی منحصر به فرد بوده و چهره و استعداد ویژه خود را دارد.

وی با بیان این‌که این مقایسه‌ها و حسادت‌ها موجب ایجاد جنگ میان انسان‌ها و ملت‌ها می‌شود، اضافه کرد: جنگ زن‌سالاری و مرد‌سالاری نیز به خاطر همین حسادت و از خودبیگانگی است و ما باید توجه داشته باشیم که هیچ فردی همانند دیگری آفریده نشده است و وجود این تفاوت‌ها فرصتی برای شکوفایی استعدادها است.

مدرس الهیات دانشگاه تهران عنوان کرد: خداوند حکیم با توانایی‌هایی که به هر مخلوقی امانت داده است او را آزمایش می‌کند و زن و مرد نسبت به هم نیز دارای توانایی و استعدادهای متفاوتی هستند که متناسب با آن آزمایش می‌شوند.

غفرانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و بررسی و تحقیق کردن درباره نوع نگرش غرب و رسانه‌های غربی بر مسئله زن، ادامه داد: مشکل امروز دنیای غرب تلاش در تربیت مردوارانه دختران است. نقش زن را از او گرفته و او را همچون مردان تربیت می‌کنند که در نتیجه آن کرامت و قداست ویژه زنان را از آنان می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مشکل موجود درباره مردانه رفتار کردن دختران، به مادران و حسادت آنها باز می‌گردد، اظهار کرد: در نتیجه تلاش نادرست و توطئه دشمنان، زن تلاش می‌کند تا حق برابری با مردان در تصاحب مشاغل، دیه، ارث و مسائلی از این قبیل به دست آورد، اما باید توجه داشت که تلاش در برابری این‌گونه توطئه‌ای از سوی دشمنان است.

زن سرچشمه صفات جمال الهی، آرامش، نشاط، انگیزه، امید، زندگی و صبر است

این پژوهشگر علوم قرآنی اظهار کرد: انسان در دنیا تنها دارای دو نقش می تواند باشد؛ یا حضور و یا ظهور داشته باشد که تنها یکی از آنها بروز پیدا می‌کند؛ همچون حضور روح و ظهور بدن. خداوند حضور و مخلوق ظهور دارد و خداوند حکیم بیشترین حضورهای حیاتی را به زنان امانت داده است و مردان را محل ظهور و مجری منویات آنان قرار داده است، لذا زن سرچشمه صفات جمال الهی، آرامش، نشاط، انگیزه، امید، زندگی و صبر است.

وی با اشاره به این‌که در بسیاری از فرهنگ‌ها زن را خورشید دانسته و مرد را ماه که نور خود را از آن می‌گیرد، عنوان کرد: زن مظهر جمال و مرد مظهر جلال الهی بوده و صفت جمال بر جلال ارجحیت دارد و خداوند از مظهر جلال می‌خواهد که نیازهای او را برآورده سازد.

غفرانی با اشاره به این‌که تفاوت موجود میان مرد و زن از جمله زیبایی‌های خلقت است، افزود: زن یا مرد بودن اهمیت ندارد بلکه آنچه دارای اهمیت است، نوع ایفای نقش این دو است تا عواطف، عقلانیت، متانت، محبت را زودتر و بیشتر در خانواده داشته باشد.

این مدرس علوم قرآنی با بیان این‌که صالحات به معنای مراقبت از خود است، عنوان کرد: زن در مرحله اول باید تبلور شایستگی و صالحات باشد تا افکار، رفتار، گفتار و اخلاق صحیح در خانواده و جامعه اصلاح شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در مرحله دوم، زن باید نماد قانتات و بندگی خداوند باشد و تنها از خداوند متعال اطاعت کند تا درادامه آن نگاه مردان نیز آسمانی شده و مطیع فرمان‌های الهی باشد و خداوند در مرحله سوم از زن می‌خواهد «حافظات للغیب بما حفظ الله» باشد؛ یعنی اینکه نگه دارنده تمامی ارزش‌های الهی در خود باشد و پس از آن این نگاه را به خانواده القا کند.

این پژوهشگر علوم قرآنی اظهار کرد: در مرحله چهارم از زن خواسته شده است تا ریحانه باشد یعنی روحی برای خانواده بوده و برای اشتیاق مردان به علم، کار، عبادت و سربازی هنرمندانه، روحیه و انگیزه ببخشد.

وی با بیان این‌که شرط ظهور حضرت مهدی(عج) این است که زمین پر از عدل و داد شود، عنوان کرد: انسان با عدم اطاعت، از بهشت رانده شد و این دنیا مهدی است برای آموزش اطاعت و بندگی و آمادگی برای بهشت؛ حال انسان مختار است که بهشت را انتخاب کند یا در ادامه خودسری خود به جهنم برود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بازی گرفتن زندگی، سرگرم شدن، زینت‌ها، تفاخر و افزون‌طلبی پنج پله رسیدن به جهنم است و آخرین پله بهشت کوثر بودن است که و با توجه به آیه 100 سوره مبارکه نسا تنها جایی که می‌تواند انسان را از سقوط حفظ، از تکاثر دور کرده و به کوثر برساند «بیت» و یا خانه است.

وی در پایان یادآور شد: بیت باید محل تسبیح و ذکر خدا باشد که سازنده این بیت‌ها زنان هستند و محصول آنها مردانی است پر از یاد خدا، اقامه نماز، ادای زکات و جهاد و خانه‌ای که چنین مردان متعد و متدینی تربیت کند، طواف بر او واجب می‌شود.

captcha