نرخ سود در بانکداری اسلامی بر اساس ارزش پول تعیین می‌شود
کد خبر: 1438615
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
احمدعلی یوسفی:

نرخ سود در بانکداری اسلامی بر اساس ارزش پول تعیین می‌شود

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: در بانکداری اسلامی دیدگاه‌ فقهی مطرح، این است که نحوه تعیین نرخ سود حقیقی، بعد از جبران کاهش ارزش پول است که تا الان در بانکداری ما رعایت نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه اقتصاد و بانکداری اسلامی نسبت به رابطه نرخ سود و نرخ تورم اظهار کرد: در بانکداری اسلامی، هرگونه تعیین نرخ سود باید در چارچوب موازین فقهی صورت گیرد و هرگونه توافقی که صورت می‌گیرد در صورتیکه با موازین فقهی در تضاد نباشد، مانعی ندارد.

وی ادامه داد: در بانکداری اسلامی دیدگاه‌  فقهی مطرح، این است که نحوه تعیین نرخ سود حقیقی، بعد از جبران کاهش ارزش پول است که تا الان در بانکداری ما رعابت نشده است. حال سؤالی که وجود دارد، این است که چگونه الان که نرخ تورم پائین آمده به این فکر افتاده‌اند که نرخ سود را کاهش دهند؟ البته هنوز هم نرخ سود، بسیار پائین‌تر از نرخ تورم است؛ همانند موقعی که قیمت دلار بالا می‌رود، کسی حساسیت نشان نمی‌دهد اما وقتی پائین می‌آید می‌گویند دلار نباید کمتر از 3هزار تومان بشود.

حجت‌الاسلام یوسفی تأکید کرد: حال چگونه تا الان به این فکرنیفتاده‌اند که باید نرخ سود با بانکداری اسلامی تطبیق  داده بشود. الان که نرخ تورم دارد پائین می‌آید - هرچند بنده معتقدم که همچنان نرخ تورم بیش از نرخ سود است - در حال انجام اقداماتی در این زمینه هستند . کسانی‌که سیاست‌هایی در پیش گرفته‌اند که اگر اضطراری در جامعه  در عرصه اقتصادی وجود نداشت، با انجام آن سیاست‌ها منشا تورم می‌شدند، مقصر هستند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان اظهار کرد: الان هم من فکر می‌کنم نرخ تورم بیشتر از نرخ سود است و ما نرخ منفی را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنیم و اگر این درست باشد باید سود گذشته‌ها را محاسبه کرده و به صاحبان سپرده‌ها پرداخت کنند. همچنین باید دانست که در صورتیکه نرخ تورم پائین‌تر از سود باشد، نرخ سود هم خود به خود کاهش پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن عاطفی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۲۲ - ۱۰:۱۱
0
0
با سلام
بعد از سال ها، جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی نکته مهمی را به استحضار جامعه بانکداری رساندند و تعریف درست تری را از سود بانکی ارایه دادند.
captcha