اعزام‌ تبلیغی قرآنیان؛ هزینه پائین با دستاوردهای فراوان/ اعزام‌ها مستندسازی شود
کد خبر: 1443160
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
محمد سلیمی بیان کرد:

اعزام‌ تبلیغی قرآنیان؛ هزینه پائین با دستاوردهای فراوان/ اعزام‌ها مستندسازی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اعضای گروه تواشیح «قدر» ضمن بیان برخی دستاوردهای سیاسی اعزام‌های قرآنیان به خارج از کشور بر مستندسازی آنها تأکید کرد و گفت: بسیاری از فعالان قرآنی بر این باورند که یکی از دلایل روی کار آمدن گروه‌های تکفیری، کم شدن این اعزام‌ها بوده است.

محمد سلیمی از اعضای گروه تواشیح بین‌المللی قدر که از سال 1379 تاکنون عضو این گروه است طی ماه مبارک رمضان به همراه دیگر اعضای گروه، سفری به کشور آفریقایی سنگال داشت. وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان لحظات و ساعت‌هایی پرداخت که در این سفر حضور داشت، همچنین از فواید سفرهای تبلیغی سخن گفت و افزود: در اختیار قرار گرفتن تجربیات حاصل از این سفرها، به طور حتم، علاوه بر جذابیت‌های خوبی که برای مردم به همراه خواهد داشت، بلکه برای مسئولان و برنامه‌ریزان نیز بسیار مفید خواهد بود.
وی افزود: به شهادت بسیاری از قاریان و فعالان قرآنی در دهه‌‌های 1360 اعزام قرآنیان به خارج از کشور که قبلاً به وسیله سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و در حال حاضر با تولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاوره دقیق و کارشناسانه شورای عالی قرآنی صورت می گیرد، اثرگذاری‌های بسیار زیادی در تثبیت موقعیت تشیع در بین سایر ملت‌های اسلامی داشته‌ است.

اجراهای تأثیرگذار در لندن و منچستر انگلیس
سلیمی تصریح کرد: این کار از جمله اقدامات ارزنده فرهنگی و قرآنی است که دستاوردهای سیاسی بسیار زیادی برای کشورمان داشته است. گروه تواشیح بین‌المللی «قدر» قبل از حضور من که از سال 1379 وارد آن شدم، سفرهای تبلیغی بسیار زیادی به کشورهای مختلف داشته است که یکی از این سفرها به کشور امارات متحده عربی بوده است، در شبی که برای اولین بار ادعای مالکیت جزایر ایرانی توسط اماراتی‌ها مطرح شد گروه تواشیح قدر در حال اجرای برنامه‌ای بود که به دلیل جذابیت بالا از شبکه‌‌های این کشور به صورت زنده پخش می‌شود. این یعنی با کارهای فرهنگی می‌توان تا قلب دشمنان هم پیش رفت. گروه تواشیح قدر از تجربیات بسیار بالایی برخوردار است و تاکنون برنامه‌های بسیار زیادی را به اجرا در آورده است که از جمله آنها می‌توان به اجرای نامه‌ در شهر لندن و منچستر به همکاری شهرداری این شهرها و حضور در شبکه‌های تلویزیونی ترکیه اشاره کرد. این برنامه‌ها تا قبل از سال 1379 و قبل از حضور من در این گروه صورت گرفته است.

اعزام به کشور سنگال و دیدار با بالاترین مرجع دینی این کشور
وی در ادامه به یکی از سفرهای تبلیغی این گروه در ابتدای ماه رمضان امسال اشاره و اظهار کرد: امسال در ماه مبارک رمضان زمانی که به سنگال اعزام شدیم، رایزن فرهنگی ایران در بدو ورود به این کشور، پیشنهادی را ارائه داد که بسیار جالب بود و باعث شد تا استقبال مردم این کشور از ما بسیار بیشتر شود و بهتر به اهداف مورد نظر از این سفر تبلیغی دست یابیم. رایزن فرهنگی ایران در این کشور در بدو ورود ما به معرفی یکی از طریقه‌های این کشور به نام طریقه «تیجانیه» پرداخت و گفت این قبیله، صلواتی دارند که مشهورترین اذکار مذهبی آنها است و اگر در تواشیح‌های خود از آن استفاده کنیم اثرگذارتر خواهد بود. البته ریشه این صلوات را که استخراج کردیم تا مشکل محتوایی نداشته باشد، متوجه شدیم که قرابت زیادی با مکتب تشیع دارد و این صلوات در واقع ریشه در متون صحیفه سجادیه داشته است.
این عضو گروه بین‌المللی تواشیح قدر یادآور شد: پس از بررسی متن، کار آهنگ‌سازی بر روی آن توسط یکی دیگر از اعضای گروه به نام «محمدجواد جنتی»، شروع و تمرینات مربوط به آن آغاز شد، پس از چند دور تمرین کردن، تسلط نسبی بر این صلوات پیدا کردیم و در یکی از مجالس اجرا شد، البته سایر برنامه‌ها که در مورد رمضان و ادعیه و اذکار این ماه بود نیز اجرا شد. همین که صلوات آنها را اجرا کردیم تشویق بسیار زیاد حاضران را در پی داشت به حدی که دعوت‌نامه‌ها برای اجرای این برنامه به حد بسیار چشمگیری افزایش یافت. در طول اقامت در این کشور چهار شبکه تلویزیونی، یک شبکه رادیویی، نماز جمعه مسجد جامع پایتخت این کشور که به صورت زنده از رسانه‌ها پخش می‌شد و محافل بسیار زیاد دیگری از ما برای اجرای این صلوات دعوت کردند. در این اجراها علاوه بر قرائت صلوات تیجانی‌ها، فرازهایی از دعاهای خاص همچون جوشن کبیر را نیز اجرا می‌کردیم و در خلال اجرای این صلوات به خواسته‌های خودمان که اجرای ادعیه خاصه شیعیان بود نیز رسیدیم.
سلیمی گفت: یکی از مهم‌ترین اجراها دعوتی بود که نماینده خلیفه تیجانی‌ها از ما کرد، خلیفه تیجانی‌ها در کشور سنگال از موقعیت بسیار بالایی در بین مردم و حکومت برخوردار است و بالاترین جایگاه دینی را در بین آنها داشته و دارای یک شخصیت فراحکومتی است که با یک سخنرانی 10 دقیقه‌ای ممکن است رقم بسیار بالایی را در رأی‌گیری‌‌ها جابجا کند. موقعیت این شخصیت به حدی بالا است که رئیس جمهور، قبل از مأموریت‌های مهمی که به خارج از کشور دارد به دیدار این خلیفه می‌آید و از او التماس دعا و ... دارد. دعوت نماینده خلیفه تیجانی‌ها از گروه قدر برای اجرای برنامه موقعیت بسیار مطلوبی برای ما به وجود آورد تا دیداری با این شخصیت برجسته کشور سنگال داشته باشیم. در آنجا و در محضر آن خلیفه مطالب مفیدی مطرح شد، سفیر ایران نیز در آنجا در این دیدار  حضور داشت و در سخنانی از ایشان خواست که در مورد خطرات گروه تروریستی و تکفیری داعش و لزوم اتحاد امت اسلامی جهت جلوگیری از پیشروی این گروه، سخنانی برای مردم بیان کنند. همچنین در آن جلسه، سفیر ایران خواهان برخورد خلیفه با یکی از ائمه جماعت این کشور که در روز قدس از رژیم صهیونیستی حمایت کرده بود نیز شد.

خاطره خلیفه تیجانی‌های سنگال از امام خمینی(ره)
وی در ادامه بیان کرد: خلیفه تیجانی‌ها بعد از پایان یافتن سخنان سفیر ایران لبخندی زد و گفت در مورد مسئله داعش نگرانی خاصی نداریم به این جهت که مشرکان کسانی هستند که در جهت خاموشی نور ایمان تلاش کرده‌اند، اما خداوند طور دیگری می‌خواهد. در مورد مسئله رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که شدیدترین برخورد را با امام جمعه خاطی خواهد داشت. در ادامه نیز به ذکر خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت و گفت زمانی که حضرت امام خمینی(ره) در فرانسه بودند به محضر ایشان رفتم و به ایشان گفتم که شما مرشد ما هستید، آرمان‌هایی که شما دارید همان آرمان‌های ما است ولو اینکه در جایی بسیار دور از کانون ایران هستیم، همواره در طول این 35 سال توجه به ایران جزء اولویت‌های ما بوده است.

تلاش برای مستندسازی اعزام‌های تبلیغی
سلیمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا از چنین سفرهای تبلیغی‌ مستندسازی‌ صورت بگیرد، گفت: پیشنهاد من این است که برای اعزام‌های تبلیغی باید مستندسازی صورت بگیرد. ما شاهد هستیم که در برخی مواقع برای تأثیرگذاری بیشتر و صدور انقلاب، اقدام به کمک‌های مادی و معنوی و حتی ساخت پروژه‌های صنعتی و ...می‌کنیم و میلیاردها دلار هزینه صرف می‌کنیم تا به نتیجه‌ برسیم اما در زمینه فرهنگی که قطعاً از کم هزینه‌ترین و پرسودترین برنامه‌ها هستند چنین هزینه‌هایی انجام نمی‌دهیم، به نظر من در این زمینه لازم است با انگیزه بسیار بیشتری عمل کنیم. زمانی که مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان ساعت‌ها به نوای قاریان و گرو‌ه‌های تواشیح گوش می‌دهند به این معنی است که ایشان افق تعیین می‌کنند و فعالیت‌ها را جهت می‌دهند.

هزینه اعزام‌ها به خارج از کشور بسیار پائین است
این عضو گروه تواشیح قدر تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری صدا و سیما باید این اقدامات را بیشتر کند، اعزام گروه‌های تبلیغی به کشورهای دیگر، هزینه‌ای به مراتب پائین‌تراز برنامه‌های پرهزینه بی‌محتوا دارد. پیشنهاد من این است که اولاً اعزام‌ها را افزایش دهند و دوماً برنامه‌های این گروه‌ها و اجراهایی که دارند، مستند کنند. به خاطر دارم که سال 84 برای اجرای برنامه در دبی حاضر شدیم، این برنامه توسط خیران قرآنی این کشور اجرا شد. در این جلسه رئیس‌پلیس دبی نیز که از مشایخ و جلسه‌داران قدیمی قرآن است، حضور داشت. در آن جلسه رئیس‌پلیس، ما را برای اجرای برنامه خصوصی دعوت کرد و در آن جلسه استاد «سادات‌فاطمی» آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کردند. در آن جلسه خصوصی، رئیس‌پلیس دبی به برخی بزه‌کاری‌های ایرانیان در دبی اشاره کرد و گفت تعدادی از آنها در زندان هستند، این شخص نسبت به کل ایرانیان و شیعیان ذهنیت بدی داشت و همه آنها را بزه‌کار تلقی کرده بود اما یک تلاوت و اجرای تواشیح، توانست نظر یک مقام مسئول در یک کشور را به کلی تغییر دهد. یکی از دلایلی که کشور مصر خود را به عنوان ام‌القراء جهان اسلام معرفی می‌کند همین بحث مستندسازی و ضبط‌های برنامه‌های رسمی و غیر رسمی از مراسم‌های قرآنی است، در حال حاضر بعضی از فیلم‌های دهه شصت میلادی آنها هنوز در کشورهای مختلف پخش می‌شود. 
وی در ادامه در مورد جزئیات پیشنهادش مبنی بر مستندسازی برنامه‌های قرآنی، تأکید کرد: باید یک کار مستند، نسبت به تمام فعالیت‌های قرآنی در کشور صورت بگیرد که اعزام‌های تبلیغی تنها بخشی از آن است. باید اعزام‌های تبلیغی که تاکنون صورت گرفته است بررسی شود تا متوجه شویم که کدام کشورها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و چه برنامه‌هایی اجرا شود.
سلیمی بیان کرد: در جلساتی که با حضور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد این پیشنهاد ارائه و در آنجا در مورد این پیشنهادات قول مساعد داده شد. اما تاکنون هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته است. در حال حاضر اعتراض بسیاری از فعالان قرآنی کم شدن این اعزام‌ها است که در سال‌های اخیر بسیار محدود شده است. یکی از دلایلی که باعث شده است تا این اعزام‌ها کاهش یابد فعالیت‌های رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر است، در این زمینه باید از رایزن‌هایی با سابقه مذهبی و قرآنی قوی‌تر استفاده کنند. هزینه اعزام گروه‌های تواشیح و قاریان قرآن به این سفرها بسیار اندک است. که هر وقت از کاهش این اعزام‌ها سخن می‌گوییم بحث هزینه پیش می‌آید در صورتی که مشکل اصلی این نیست، یکی از خوانندگان کشورمان در دهه فجر سال گذشته برای اجرای برنامه به ژاپن اعزام شد که بیش از 300 میلیون تومان هزینه برای آن پرداخت شد، این نشان می‌دهد مشکل بودجه و هزینه وجود ندارد و مشکلات چیزهای دیگر است.
این عضو گروه تواشیح قدر با بیان اینکه بسیاری از فعالان قرآنی شکل‌گیری گروه‌های تکفیری را نتیجه کم‌کاری اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور می‌دانند، گفت: بنابراین تأثیرگذاری این اعزام‌ها در این حد می‌تواند زیاد باشد. این اعزام‌ها برای کشور خودمان نیز می‌تواند آورده فرهنگی داشته باشد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبداللهی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۱۵ - ۰۹:۱۴
0
0
کاش به اطلاع مسوولین وزارت خارجه هم برسه
captcha