ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهشی بر دستورات قرآن در حوزه پزشکی
کد خبر: 1445155
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۱
کرمی خواستار شد:

ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهشی بر دستورات قرآن در حوزه پزشکی

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای عمل به دستورات اسلام و قرآن در حوزه‌های مختلف به ویژه سلامت باید تحقیقات و پژوهش‌های که در این رابطه انجام می‌شود به روز باشد و با تکنولوژی روز به اطلاع مردم و جوانان رسانده شود.

حسین کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه قرآن کریم به عنوان راهنمای جهان هستی برای تمام ابعاد زندگی به ویژه برای رعایت مباحث مرتبط با حوزه سلامت دستورات و راهکارهای مثمرثمری را ارائه داده است، عنوان کرد: یکی از مباحثی که همواره این کتاب آسمانی بر روی آن تاکید دارد مربوط به بعد سلامت جسمی و روحی انسان است.
کرمی با اشاره به آیه مبارکه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باشید که تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد»، تصریح کرد: قرآن کریم از نظر سلامت روحی انسان را به آرامش دعوت می‌کند. متاسفانه امروزه یکی از بزرگترین بیماری‌های مردم مرتبط با استرس، اضطراب و اختلالات هیجانی است، افرادی که مبتلا به تپش قلب هستند و خواب مناسبی ندارند ولی قرآن در این خصوص فرد را به آرامش دعوت می‌کند.
قرآن خواستار اجتناب از به خطر افتادن سلامت افراد در ابعاد رفتاری است
این عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه قرآن کریم خواستار اجتناب از به خطر افتادن سلامت افراد در ابعاد رفتاری است، ادامه داد: حسادت، غیبت، تهمت، افترا و... از جمله مسائلی است که باعث اختلال در روح، روان و آرامش فرد می‌شود.
وی با اشاره به آیه 133 سوره مبارکه آل عمران که می‌فرماید: «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ ﴿۱۳۳﴾ الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ؛ و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمان‌ها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است بشتابید(133) همانان که در فراخى و تنگى انفاق مى‏‌کنند و خشم خود را فرو مى‌‏برند و از مردم در مى‏‌گذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد (134)»  مباحثی از قبیل بد سخن گفتن، عصبانی شدن و خشمگین بودن را منشا بیماری‌های مختلفی برشمرد و افزود: قرآن کریم برای تک تک این مسائل توصیه‌های زیبایی ارائه کرده و خواستار خودداری از غیبت و تخریب دیگران شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: قرآن کریم از نظر جسمی نیز هرآنچه که به باعث ضرر رساندن به جسم می‌شود را متذکر شده است، از خودداری مصرف برخی مواد غیرحلال همچون گوشت خوک و مشروبات الکلی گرفته تا رعایت طهارت و اجتناب از نجاست که ما را به پاکی دعوت می‌کند.
این متخصص جراحی کلیه در پاسخ به این سوال که برای ورود مبانی قرآنی به حوزه طب چه مسیری باید طی شود، گفت: برای عمل به دستورات اسلام و قرآن در حوزه‌های مختلف به ویژه سلامت باید به قرآن روی بیاوریم، تحقیقات و پژوهش‌های که در این رابطه انجام می‌شود به روز باشد و با تکنولوژی روز به اطلاع مردم و جوانان رسانده شود.
گروه‌های تکفیری به نام قوانین اسلامی بدترین جنایت را انجام می‌دهند
این عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه امروزه دنیا به منظور بدنام کردن اسلام بسیج شده است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد گروه‌های تروریستی و تکفیری هستیم که به نام قوانین اسلامی بدترین جنایت را انجام می‌دهند.
لزوم فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی بر روی دستورات مترقی اسلام
وی عنوان کرد: این افراد در تلاشند تا دین مبین اسلام را که به روزترین و مترقی‌ترین قانون‌ها و دستورات را در جهت اکرام کرامت انسانی در اختیار دارد بدنام کنند بنابراین ما وظیفه داریم بر روی این دستورات مترقی اسلام و قرآن فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی مناسبی انجام داده و آن را در اختیار مردم و به ویژه نسل جوان قرار بدهیم.
دانشجویان باید در معرض نسیم حلاوت شیرینی دستورات قرآن کریم قرار بگیرند
وی در پایان با اشاره به شکل گیری گروه قرآن، عترت و سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: این مجموعه در تلاش است تا برنامه ریزی‌‌ مناسب بتواند قرآن را در سطح دانشگاه‌ها و معرض جوانان قرار بدهد ولی به هر حال ما باید قرآن را به صورت عملی به دانشجویان عرضه کنیم تا در معرض نسیم حلاوت شیرینی دستورات این کتاب آسمانی قرار بگیرند.

captcha