ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران در زایشگاه‌‌ها
کد خبر: 1445639
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
آقاجانی خبرداد:

ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران در زایشگاه‌‌ها

گروه سلامت: معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بیش از ۳۶۰ بیمارستان کشور بازسازی بلوک‌های زایمان و در بیش از ۶۰ بیمارستان و زایشگاه توسعه امکانات زایمان شروع شده است، خبر از اختصاص منابع کافی به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای فرهنگ سازی زایمان طبیعی داد.

محمدآقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح وضعیت سزارین در کشور و میزان تاثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت در افزایش انجام زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ریشه دار نظام سلامت بحث نوع زایمان است که متاسفانه در کشور ما با آمار 54 درصدی سزارین در مقابل زایمان طبیعی، ما بعد از کشور برزیل بالاترین آمار جهانی سزارین را به خود اختصاص داده‌ایم که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

انجام 120 هزار زایمان طبیعی رایگان

وی با اشاره به رایگان شدن انجام زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان‌های کشور، ادامه داد: تاکنون بیش از 120 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام شده است، البته این موضوع تنها شامل بیمارستان‌های دولتی است و مراکز خصوصی شامل این برنامه نیستند.
بازسازی بلوک‌های زایمان در 360 بیمارستان کشور
وی با بیان اینکه در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت فضای زایشگاه‌ها و بلوک‌های زایمان مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: بدین منظور طرح بهسازی بلوک‌های زایمان و زایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و در بیش از 360 بیمارستان کشور بازسازی بلوک‌های زایمان و در بیش از 60 بیمارستان و زایشگاه توسعه امکانات زایمان شروع شده است.
افزایش میزان دستمزد زایمان طبیعی
آقاجانی مشوق بعدی طرح تحول نظام سلامت برای کاهش میزان سزارین را مربوط به عامل زایمان دانست و گفت: این مقوله هم شامل ماما و هم شامل متخصص زنان و زایمان می‌شود که از آن‌ها با پرداخت‌های تشویقی برای انجام زایمان طبیعی حمایت کرده‌ایم به گونه‌ای که دستمزد زایمان طبیعی بیش از انجام سزارین است و این موضوع انگیزه خوبی را برای همکاران ما ایجاد کرده است.
ترویج زایمان طبیعی با افزایش آگاهی مادران
وی از آموزش مادران نیز سخن به میان آورد و افزود: برنامه مدونی برای کلاس‌های آموزشی به منظور توانمندسازی مادران در بیمارستان‌های کشور به صورت رایگان طراحی کرده‌ایم تا مادران در طول دوران بارداری خود آموز‌ش‌های لازم را فراگرفته، توانمند شوند و با نوع مخاطراتی که ممکن است با آن مواجه شوند آشنا می‌شوند تا زمینه ترویج زایمان طبیعی با افزایش آگاهی مادران افزایش پیدا کند.
ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران در زایشگاه‌ها/ رشد کمی و کیفی بلوک‌های زایمان
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه در سال 93 شاهد رشد کمی و کیفی زایشگاه‌ها و بلوک‌های زایمان به منظور فراهم سازی فضای مطلوب برای انجام زایمان‌ طبیعی مادران هستیم، عنوان کرد: همچنین از دیگر اقداماتی که در زایشگاه‌ها صورت خواهد گرفت ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران است تا حریم خصوصی آن‌ها حفظ و رغبت آن‌ها برای افزایش زایمان طبیعی افزایش یابد.
اختصاص منابع کافی به دانشگاه‌ها برای فرهنگ سازی زایمان طبیعی
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های مجموعه برای تغییر ذهنیت جوانان در خصوص زایمان طبیعی و فرهنگ سازی در این مقوله، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های که در خصوص ترویج زایمان طبیعی در حال انجام است، فراهم کردن منابع کافی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است تا برای فرهنگ سازی مردم از آن استفاده کنند.
آقاجانی بیان کرد: از طریق صداوسیما، رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی، استفاده از مجامع عمومی و روش‌های مختلف برای فرهنگ سازی ترویج زایمان طبیعی برنامه ریزی شده و افزایش آگاهی عمومی  به خصوص در میان بانوان جوان در خصوص مسائل فیزیولوژیک زایمان طبیعی و توانمندسازی آن‌ها برای پذیرش زایمان طبیعی در دستور کار دانشگاه‌های عوم پزشکی تمامی استان‌ها قرار گرفته است.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: دولت نیز منابع کافی برای این امر اختصاص داده است چراکه یکی از مهم ترین روش‌های گسترش زایمان طبیعی فرهنگ سازی است، این یک امر تدریجی است و باید چندین سال به صورت مستمر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم تا نتایج مطلوب را به دست بیاوریم.

captcha