تشکیل کارگروه‌های علمی و پژوهشی در مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) خرمشهر
کد خبر: 1445864
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

تشکیل کارگروه‌های علمی و پژوهشی در مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) خرمشهر

گروه اجتماعی: تشکیل کارگروه‌های علمی و پژوهشی، اختصاص امتیاز برای تحقیقات درسی طلاب، برگزاری مسابقات و همایش‌های علمی از جمله برنامه‌های مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع)خرمشهر در سال تحصیلی جدید است.

حجت‌الاسلام عبدالمحمد سعدونی، معاون آموزش و پژوهش مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) شهرستان خرمشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای سال تحصیلی 94- 93 گفت: یکی از برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش برای سال تحصیلی پیش رو درنظرگرفتن نمره برای پژوهش‌های طلاب است. با توجه به ضعف رویکرد پژوهشی میان طلاب در نظر گرفتیم طلاب با انجام تحقیق‌های درسی در کنار نمره آزمون بتوانند نمره کامل درس مورد نظر را به دست آوردند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه علمیه برای سال تحصیلی جدید را ایجاد کارگروه‌های علمی دانست و گفت: این کارگروه‌ها از میان طلاب در موضوعات اهل‌بیت(ع)، قرآن، سیره علما، معرفی منابع تحقیق و طب سنتی تشکیل خواهند شد.

سعدونی توضیح داد: در کارگروه اهل‌بیت(ع)، طلاب با محوریت معرفی سیره و شناخت زوایای زندگی ائمه(ع)، در کارگروه قرآن با موضوع فضایل سور، دانستی‌های قرآن و در کارگروه سیره علما، در زمینه مؤلفات و خدمات علمی علما فعالیت خواهند کرد.

معاون آموزش و پژوهش مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) شهرستان خرمشهر افزود: با توجه به اینکه یکی از علل کمتر استفاده کردن از منابع آشنا نبودن کافی طلاب با آنها است، در در کارگروه معرفی منابع تحقیق تلاش می‌شود منابع ارزنده در موضوعات مختلف برای طلاب معرفی شود. همچنین با توجه به اینکه طب علمی است که مورد توجه دین ماست، طلاب در کارگروه طب سنتی با فواید، آثار و مضرات خوراکی‌ها آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر کارگروه‌ها، برگزاری مسابقات در سه قالب کتابخوانی، وبلاگ‌نویسی و مقاله‌نویسی بین طلاب و اساتید از دیگر برنامه‌های این حوزه علمیه در سال تحصیلی جدید خواهد بود. همچنین برگزاری همایش‌های علمی در دو سطح شهرستان و فراتر از شهرستان نیز مد نظر معاونت آموزش و پژوهش این حوزه است. همایش‌های علمی شهرستانی در دو سطح بین طلاب و اقشار مختلف مردم دنبال خواهد شد. سطح دوم همایش‌های علمی در گستره استان و حتی کشور قابل پیگیری است که با موضوعات مناسب و تشکیل دبیرخانه مد نظر این حوزه علمیه است.

سعدونی گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در موضوعات ادیان، مذاهب، سیاست، مهدویت و ولایت فقیه از دیگر برنامه‌های این حوزه علمیه است که با تشکیل شبه مناظره برای طلاب، دنبال می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) شهرستان خرمشهر خاطرنشان کرد:‌ برگزاری دوره مقدماتی پژوهشی در موضوعات مهارت‌های طلبگی، شیوه تحقیق، مباحثه و ... و دوره‌های تخصصی علوم انسانی (عقاید، پاسخ به شبهات و ...)  و علوم تجربی در موضوعاتی از قبیل ستاره‌شناسی نیز برای آشنایی بیشتر طلاب در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: نتیجه همه این کارهای آموزشی و پژوهشی در پایگاه اینترنتی حوزه علمیه سیدالشهدا(ع) شهرستان خرمشهر و همچنین در گاهنامه و ماهنامه حوزه علمیه منتشر می‌شود.

captcha