حفاظت از قرآن از اشتراکات مسلمانان در ایام حج است/ احیای روح تعبد؛ اولین مؤلفه حج ابراهیمی
کد خبر: 1445893
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
حجت‌الاسلام غلامی:

حفاظت از قرآن از اشتراکات مسلمانان در ایام حج است/ احیای روح تعبد؛ اولین مؤلفه حج ابراهیمی

گروه سیاسی: حفاظت از قرآن و دین اسلام و مقابله با دشمنان از ‌اشترکات کل مسلمانان جهان است؛ لیکن باید در ایام حج آیات با محوریت دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی را بار دیگر بازخوانی و فراخوان کرد.

حجت‌الاسلام غلامی، مسئول نمایندگی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: احیای روح تعبد اولین مؤلفه حج مطلوب و ابراهیمی است؛ چراکه چون و چراها و سؤالات بی‌مورد را از ذهن و دل انسان پاک می‌کند.

ارتقا، انسجام و هماهنگی بین ملل اسلامی

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین فایده حج همین نکته است و انسان را به بالاترین مرتبه خشوع ‌برابر خداوند متعال می‌رساند، اظهار کرد: ارتقا‌، انسجام و هماهنگی بین ملل اسلامی از دیگر مؤلفه‌های حج ابراهیمی است.

حجت‌الاسلام غلامی استکبارستیزی و دشمن‌شناسی را مهم‌ترین مؤلفه حج ابراهیمی عنوان کرد، افزود:  به‌دلیل حضور فرقه‌ها و مذاهب گوناگون در حج ابراهیمی این ایام بهترین فرصت برای پاسخ به بزرگ‌ترین سؤالات اعتقادی است؛ لذا تشکیل ستادهای اعتقادی در‌خصوص لازم به نظر می‌رسد.

مسئول نمایندگی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک انسجام و همدلی با سایر مذاهب را گام نخست برای معرفی فرهنگ ناب شیعی و اثبات حقانیت آن در ایام حج دانست و بیان کرد: در این راستا لازم است که جلسات اعتقادی فردی برای بررسی مبنای اعتقادی در یک فضای دوستانه برگزار شود.

طرح مباحث عقلی شیعه بر مبنای امامت

وی عنوان کرد: طرح مباحث عقلی شیعه بر مبنای امامت، عصمت و مهدویت نیز راهکاری مناسب برای تبلیغ فرهنگ شیعی در ایام حج است و حمایت و پشتیبانی از فرصت‌های تبلیغی و مبلغان عرصه را برای موفقیت هرچه بیشتر در این زمینه فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: از سوی دیگر پیروی از رهبری و سرسپردگی مطلق از ایشان در صحنه عمل و در همه ابعاد نیز مبنایی کارآمد در جهت ترویج فرهنگ شیعی است و این به معنای احیای ولایت و به رخ‌ کشیدن این آموزه برای همه مذاهب است.

بزرگ‌ترین شاخصه شیعه در فرهنگ اسلامی موضوع ولایت است

وی گفت: بزرگ‌ترین شاخصه شیعه در فرهنگ اسلامی موضوع ولایت است و ولایت‌پذیری به‌معنای این است که انسان همراه و پابه‌پای ولی خدا حرکت کند.

حجت‌الاسلام غلامی در ادامه بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی در مباحث اعتقادی را نیز گامی ارزنده در ترویج فرهنگ شیعی برشمرد، اظهار کرد: از این‌رو علمای اسلام و مبلغان دینی باید تا آن اندازه ظرفیت اخلاقی خود را بالا ببرند که بتوانند در جلسات تضارب آرا و اعتقادی حضور پیدا کنند.

مسئول نمایندگی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک با بیان اینکه مبادی عقلی و نقلی از نقاط مشترک بین مذاهب مختلف است، ادامه داد: تبیین این موضوعات و آیاتی که در این زمینه نازل شده است نیز در ترویج فرهنگ شیعی نقشی اثرگذار دارد و آیه تطهیر، ولایت و اطاعت از جمله این نقاط مشترک است.

حفاظت از قرآن از اشتراکات مسلمانان جهان در ایام حج است

حجت‌الاسلام غلامی عنوان کرد: حفاظت از قرآن و دین اسلام و مقابله با دشمنان از دیگر اشترکات کل مسلمانان جهان است؛ لیکن باید در ایام حج آیات دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی را بار دیگر بازخوانی و فراخوان کرد.

وی تأکید کرد: امروز دشمنان بسیاری بر علیه دین اسلام متحد شده‌اند؛ لذا ایام حج فرصت مناسبی است تا آیاتی که در مورد کید و مکر دشمنان و منافقان است را در یک فضای اخلاقی آرام و به‌دور از تنش به بحث گذاشت و بصیرت‌افزایی کرد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: در این راستا مجمع تقریب مذاهب جهانی، حوزه‌های علمیه که شعبات گوناگون در سراسر جهان دارد و دفتر بعثه مقام معظم رهبری باید دست‌ به‌ دست یکدیگر دهند تا بتوانند زمینه اینگونه مباحث را در ایام حج فراهم آورند.

captcha