راه عفت و پاکدامنی، پناه بردن به خدا و اهل بیت(ع) است
کد خبر: 1446125
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
حجت‌الاسلام ماندگاری:

راه عفت و پاکدامنی، پناه بردن به خدا و اهل بیت(ع) است

گروه اجتماعی: استاد اخلاق و پژوهشگر دینی کشورمان گفت: راه داشتن عفت پناه بردن به خدا، اهل بیت(ع)، نماز، صبر، صدقه و توجه به آیات قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، مسئول ستاد قرارگاه عمار و پژوهشگر دینی کشورمان شب گذشته، 11 شهریور در مراسم بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) در حرم مطهر آن حضرت، با تبریک فرارسیدن ایام دهه کرامت و همچنین پاسداشت میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و بزرگداشت مقام احمد بن موسی(ع) عنوان کرد: رسم بر این است که در مراسم‌ میلاد اشخاص، همگان هدیه آورده و شیرینی می‌خورند و این مسئله نیز برای میلاد ائمه اطهار(ع) صدق می‌کند.

وی افزود: شیرینی که ائمه اطهار(ع) به‌مناسبت فرارسیدن میلادشان می‌بخشند، همان شفاعت و رفع حوایج قلبی و گرفتاری‌های دنیوی و معنوی شیعیان است؛ اما در مورد هدیه باید گفت که از سوی دیگر نیز شیعیان نیز باید هدیه‌ای به ائمه اطهار(ع) پیشکش کنند تا بتوانند این شیرینی را به دست آورند.

کارشناس برنامه زندگی به رنگ خدا با بیان اینکه سوغات معنوی حرم‌های مطهر ائمه(ع)، معارف اهل بیت(ع) است، ابراز کرد: در روایت‌ها به نقل از ائمه اطهار(ع) آمده است که ایشان از شیعیان خود چهار نوع هدیه می‌خواهند.

دوری از قرارگیری در شرایط گناه

وی ادامه داد:‌ هدیه اول ورع یعنی فرار از گناه است که اگر شیعیان می‌خواهند حوایج قلبی آنها برآورده شود و به اهل بیت(ع) توسل جویند باید ابتدا از رفتن به مکان‌هایی که احتمال ارتکاب گناه در آن وجود دارد، پرهیز کنند و در شرایط گناه قرار نگیرند.

حجت‌الاسلام ماندگاری اظهار کرد: گناه مانند آتش و کثافت است و هر شخصی که مرتکب گناه می‌شود در حقیقت به خود ظلم می‌کند و مسلماً‌ هیچ انسان عاقلی خود را در معرض چنین مواردی قرار نمی‌دهد.

مسئول ستاد مرکزی قرارگاه عمار،‌ هدیه دوم را عفت برشمرد و گفت: ورع یعنی از گناه دوری کردن اما عفت یعنی کنترل نفس خود و ممکن است که در چند متری گناه قرار گیرد، اما مراقب است که دامنش آلوده به گناه نشود.

وی با طرح این سؤال که راه عفت چیست؟ گفت: راه عفت و پاکدامنی فقط پناه بردن به خدا و اهل بیت(ع) است مانند حضرت یوسف(ع) که عفت به خرج داد و در آن شرایط به خداوند پناه برد.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به هجمه‌های فرهنگی دشمنان عنوان کرد: متأسفانه دشمنان اسلام گوهر عفت را نشانه رفته‌اند چنانچه در ماهواره‌ها مشاهده می‌کنیم که ارتباط با محارم، همجنس و افراد همسردار را تبلیغ می‌کنند.

این استاد اخلاق و پژوهشگر دینی کشورمان تأکید کرد: جوانان اگر می‌خواهند از گناهان مصون بمانند باید طبق آیات قرآن اقامه نماز کنند زیرا نماز، انسان را از فحشا و منکرات باز می‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه کسی که اهل نماز و مسجد باشد شیطان به او کارگر نیست، گفت: بنابراین راه داشتن عفت پناه بردن به خدا، اهل بیت(ع)، نماز، صبر، صدقه و توجه به آیات قرآن است.

حجت‌الاسلام ماندگاری عنوان کرد:‌ سومین هدیه‌ای که باید به در خانه اهل بیت(ع) ببریم تلاش و مجاهدت است و این همان مثال معروف است که می‌گوید از ما حرکت و از خداوند برکت یعنی اگر تلاش و حرکتی نداشته باشیم، رحمت خداوند شامل حال ما نمی‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه مشکلی که با آن امروزه درگیر هستیم مشکل قحطی و کم‌آبی است؛ لذا برخی این مسئله را بهانه می‌کنند در صورتی که اول باید تلاش کنیم و سپس منتظر رحمت خدا باشیم.

وی همچنین بر لزوم توجه به سن ازدواج جوانان تأکید کرد و گفت: هرچه سن ازدواج بالاتر می‌رود، تلاش جوانان کمتر می‌شود و بنا به حدیثی از پیامبر(ص) سن مسئولیت‌پذیری فرزندان بین 14 تا 21 سال است؛ لذا باید در این سن مراقب باشیم و به فرزندان خود احساس مسئولیت را فرا دهیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هرچه تلاش انسان بیشتر باشد، عنایت خدا هم بیشتر می‌شود، گفت: از رحمت خدا به دور است کسی که بار زندگی خود را به دوش دیگران بگذارد و در تربیت فرزندان نیز باید مراقب باشیم که هر چه طلب کردند بلافاصله و بدون انجام هیچ تلاشی از سوی آنان در اختیارشان قرار ندهیم و باید از آنان بخواهیم که خودشان هم مشارکت و تلاش کنند.

لزوم استقامت در برابر شیطان

حجت‌الاسلام ماندگاری چهارمین هدیه را استقامت در برابر شیطان برشمرد و گفت: سیاست شیطان گام به گام است و بسیار استقامت دارد و از تمام جهات به سمت انسان حمله می‌کند و به راحتی ناامید نمی‌شود.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: به‌عنوان مثال برای نماز سه بار به سراغ انسان می‌آید یکی قبل از نماز است و همان است که انسان در اقامه نماز کاهلی می‌کند و به سختی این عمل را انجام می‌دهد، دوم هنگام اقامه نماز است که موجب می‌شود که انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد و سوم بعد از نماز است که تلاش می‌کند تا انسان به‌وسیله ریا اجر نماز خود را ضایع کند.

captcha