بخش قرآنی به جایزه «طاهره صفارزاده» افزوده شد/ معرفی «بانوی برگزیده فرهنگ»
کد خبر: 1449496
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
رضا اسماعیلی:

بخش قرآنی به جایزه «طاهره صفارزاده» افزوده شد/ معرفی «بانوی برگزیده فرهنگ»

گروه ادب: دبیر دومین جایزه ادبی ـ علمی طاهره صفارزاده از افزوده شدن بخش قرآنی به جایزه امسال خبر داد و گفت: معرفی «بانوی برگزیده فرهنگ» و رونمایی دو کتاب درباره این بانوی قرآنی و یک تمبر یادبود، از برنامه‌های اختتامیه این جایزه است.

رضا اسماعیلی، دبیر دومین دوره جایزه ادبی ـ علمی طاهره صفارزاده، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره این جایزه ادبی و قرآنی گفت: سال گذشته اولین دوره جایزه طاهره صفارزاده برگزار شد و امسال هم به همت دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و نهادهای ادبی که اسامی آنها در خبرهای بعدی اعلام خواهد شد، دومین دوره جایزه ادبی، همزمان با سالروز درگذشت این بانوی قرآنی از 4 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال سعی کردیم چند گام به جلو برداریم، یک بخش جدید به جایزه ادبی افزوده شده و آن بخش قرآنی است و علت آن این است که خانم صفارزاده یک شخصیت قرآنی است و بسیاری از ادعیه‌ها را ترجمه کرده است و صاحب جایگاه رفیعی در این زمینه است.

معرفی «بانوی برگزیده فرهنگ» در مراسم اختتامیه

اسماعیلی ادامه داد: امسال این جایزه ادبی سه محور دارد؛ یک بخش ویژه داریم که بانوی برگزیده فرهنگ انتخاب می‌شود. بانوانی که در عرصه فرهنگ فعال هستند، می‌توانند رزومه خود را برای دبیرخانه این جایزه ارسال کنند که این رزومه می‌تواند شامل تألیفات، کارنامه فعالیت‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجرایی در حوزه فرهنگ باشد.

وی تصریح کرد: شورایی متشکل از داوران این مدارک را بررسی خواهند کرد و از میان آنها یک نفر را به عنوان بانوی برگزیده عرصه فرهنگ معرفی می‌کنند.

15 مهرماه؛ پایان مهلت ارسال آثار

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: بخش دیگر نیز بخش رقابتی است که در حوزه شعر، مقاله و پایان‌نامه‌های دانشجویی است که کسانی که می‌خواهند در جایزه شرکت کنند، آثار ادبی تازه خود را به این دبیرخانه ارسال کنند که از طریق ایمیل یا پست می‌توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند.

دبیر دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده با اشاره به زمان ارسال آثار به دبیرخانه بیان کرد: با توجه به اعلام فراخوان، 15 مهرماه زمان پایان مهلت ارسال آثار اعلام شده و دو هفته نیز زمان داوری آثار در نظر گرفته شده است و چهارم آبان‌ماه شاهد برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه ادبی خواهیم بود.

محدودیت سنی و گروهی در ارسال آثار نداریم

وی افزود: همه علاقه‌مندان به شرکت در این جایزه ادبی می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و در رابطه با این موضوع محدودیت سنی و گروهی وجود ندارد و تنها متعلق به دانشجویان و دانشگاهیان نیست.

اسماعیلی با اشاره به جایزه این کنگره ادبی گفت: امسال ما سعی کردیم تا جایزه نسبت به سال گذشته مناسبتر باشد و مقداری هم از نظر مادی و هم معنوی افزایش یافته، البته جایزه معنوی همان اهدای لوح و تندیس جشنواره است و جایزه مادی هم در حال مذاکره هستیم تا حداقل سه سکه بهار آزادی به آنها اهدا کنیم که البته این موضوع هنوز قطعی نشده است.

درخواست ساخت تندیس و نامگذاری خیابانی به نام طاهره صفارزاده

وی تصریح کرد: امسال در برنامه‌های جنبی که برای این جایزه پیش‌بینی شده، در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا خیابان، بوستان یا پارکیپ به نام خانم طاهره صفارزاده نامگذاری شود که مقدمات کار فراهم و نامه آن برای شورای شهر ارسال شده است. همچنین ساخت تندیس این بانوی قرآنی از شهرداری تهران درخواست شده است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم و از سوی دیگر موضوع چاپ تمبر یادبود است که همزمان با هفتمین سالگرد درگذشت وی این تمبر در مراسم اختتامیه رونمایی شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: دو جلد کتاب جدید هم در این مراسم رونمایی خواهد شد، یک جلد گزیده اشعار شاعران درباره خانم طاهره صفارزاده است که مجوز آن گرفته شده و در حال صفحه‌بندی و آماده‌سازی برای چاپ است.

رونمایی دو کتاب «در ستایش بیداری» و «از مذهب بیداران»

دبیر دومین جایزه طاهره صفارزاده افزود: این مجموعه، بیش از 70 قطعه شعر از شاعران پیشکسوت و جوان را دربرگرفته و عنوان کتاب «در ستایش بیداری» است و مقدمه‌ای نیز توسط جلال صفارزاده(برادر آن مرحوم) نوشته شده است.

وی ادامه داد: اثر دیگر شناخت‌نامه طاهره صفارزاده با عنوان «از مذهب بیداران» است که قرار بود انتشارات سوره مهر آن را به نمایشگاه کتاب تهران امسال برساند که متأسفانه این کار انجام نشد و با توجه به برگزاری مراسم اختتامیه در آبان‌ماه، صحبت‌هایی با مدیریت انتشارات انجام شده تا این اثر تا برگزاری مراسم اختتامیه منتشر شود.

captcha