هزینه سنگین ازدواج شادی آغاز زندگی را تلخ می‌‌کند
کد خبر: 1449857
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

هزینه سنگین ازدواج شادی آغاز زندگی را تلخ می‌‌کند

گروه اجتماعی: مهریه‌های سنگین، مراسم پرهزینه و به تکلف انداختن خانواده برای خرج‌های سنگین، بیهوده و زودگذری که شیرینی آغاز زندگی را با تلخی همراه می‌‌کند و به‌نوعی به دور از فرهنگ قرآنی است پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اخلاق اسلامی یکی از حوزه‌های سه‌گانه دین است که بسیاری از معارف اسلامی را شامل می‌شود و رفتار انسان را با معیارهای الهی میزان می‌کند و انسان را در تمامی کارها و صفات به سوی الهی شدن رهنمون می‌شود.

اگر دامنه اخلاق اسلامی به ازدواج کشیده شود، بسیاری از مشکلات به برکت خُلق ملکوتی برطرف می‌گردد و با ازدواج اسلامی به جای مشکل، برکت پیدا می‌شود و مبارک‌ترین اتفاق زندگی پدید می‌آید.

ازدواج در دوران کنونی

آنچه در این عصر شاهد آن هستیم، این است که آثار سستی باورها، به بهانه‌های مختلف و در جلوه‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد. برخی تحصیل را مقدمه شغل و شغل را مقدمه روزی می‌دانند و بهترین مقطع زندگی(جوانی) را فدای مقدمات روزی می‌‌کنند و پس از خزان جوانی، تصمیم به ازدواج آسان می‌گیرند!. تأخیر در ازدواج، از سستی اعتقاد به وعده‌های الهی ریشه می‌گیرد که لازم است از منظر اسلام بررسی شود.

وعده‌های الهی درباره ازدواج

خداوند در دو آیه قرآن درباره یاری و رزق، به‌ویژه برای مسئله ازدواج وعده داده است: «وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا حَتَّى یُغْنِیَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ...و کسانى که (وسیله) زناشویى نمى‏یابند باید عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خویش بى‏نیاز گرداند ...».(نور: 33)

بنابر نظر مفسران، مراد از تحقق نیافتن نکاح در آیه آمده، نداشتن تمکن و توان مالی برای تهیه جهیزیه و نفقه است که خداوند به زیبایی، مؤمنان را وعده فرموده است از فقر نترسند که خدا ایشان را بی‌نیاز می‌کند و وسعت و رزق می‌دهد و سپس وعده خود را با جمله «والله واسع علیم» تأکید می‌کند.

در آیه دیگر می فرماید «وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ، به غلامان و کنیزان درستکارتان همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست».(نور: 32)

حسین محمودی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه در همین رابطه با در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأثیر و نقش مشاوره‌های قبل از ازدواج در انتخاب همسر ایده‌آل، اظهار کرد: از آنجایی که در این مراکز افرادی مشغول به کار و خدمت هستند که از تحصیلات و تجربیات کافی در این زمینه برخوردارند می‌توانند با صحبت و راهنمایی درمورد مسائل پزشکی، خانوادگی، دینی و اجتماعی کمک‌های بسیاری به زوجین جوان بکنند.

وی افزود: جوانان نیز با مراجعه به این مراکز می‌توانند با کسب اطلاعات و آگاهی‌های لازم و آموزش‌های اولیه از بروز بسیاری از مشکلات درخانواده‌ها پیشگیری کنند.

محمودی‌فر ادامه داد: اسلام نیز که خانواده را پیمان مقدس بین زن و مرد می‌داند بر اهمیت مشاوره تأکید دارد و بارها در قرآن کریم به مشورت کردن توصیه می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه، یادآور شد: هدف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده در نظام الهی و فرهنگ قرآن دستیابی به آرامش جسم و جان است و اینکه انسان در پرتو آن راه رشد و شکوفایی را پیموده و به کمالات انسانی و تقرب خداوند متعال دست یابد.

پرهیز از تجملات و تشریفات در امر ازدواج

محمودی‌فر مطرح کرد: دین مبین اسلام با هر ازدواجی که پایه و اساس آن بر مال و ثروت استوار باشد مخالف بوده و از مهریه‌های سنگین، تجملات و تشریفات بیزار است.

این مقام مسئول در پایان گفت: خداوند در چنین امر مهمی بر اساس تخفیف و آسانی، قوانین خود را تشریح فرموده و مردم موظفند در این امر سختگیری نکنند و در صورت فراهم بودن شرایط اقدام کرده و از گرفتن، مهریه‌های سنگین، مراسم پرهزینه و به تکلف انداختن خانواده برای خرج‌های سنگین، بیهوده و زودگذری که شیرینی آغاز زندگی را با تلخی همراه می‌سازد و به نوعی به دور از فرهنگ قرآنی است پرهیز کنند.

captcha