لزوم اصلاح الگوی مصرف در سازگاری بهتر با محیط‌زیست
کد خبر: 1450456
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
ابتکار تأکید کرد:

لزوم اصلاح الگوی مصرف در سازگاری بهتر با محیط‌زیست

گروه اجتماعی: معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه وجود ذخایر طبیعی، پشتوانه دامداری و کشاورزی است، گفت: باید سعی کنیم ضمن اصلاح الگوها و شیوه مصرف، سازگاری با محیط و واقعیت‌های طبیعی بیشتر شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور عصر روز گذشته، 24 شهریور در نشست سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی، متخصصان محیط‌ زیست، نمایندگان واحدهای HSE و همیاران افتخاری محیط‌ زیست در بیرجند گفت: برگزاری جلسات گفت‌وشنود در استان فضای خوبی را ایجاد می‌کند که در صورت استمرار نتایج مطلوبی برای استان به‌ همراه دارد.



وی با اشاره به تغییر رویکرد دولت تدبیر و امید در بحث محیط‌زیست، گفت: در این دولت شورای محیط‌ زیست احیا شد و موضوعات محیط‌ زیست، آلودگی هوا و رسیدگی به این موضوعات مورد توجه دولت قرار گرفته است.



معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل گرد و غبار در استان که بخشی از آن به‌دلیل مشکلات داخلی و بخشی به‌دلیل کشور همسایه ایجاد شده است را باید حل کنیم، گفت: با وجود مسئله افزایش دما، کاهش بارندگی، افزایش تبخیر و پیشینه نه چندان مطلوب مدیریت منابع آب، باید منطبق با شرایط موجود کشاورزی را اصلاح کنیم.



وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود ذخایر طبیعی، پشتوانه دامداری و کشاورزی است، افزود: باید سعی کنیم ضمن اصلاح الگوها و شیوه مصرف، سازگاری با محیط و واقعیت‌های طبیعی بیشتر شود.



معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به دانشگاه توجه دارد و پژوهش‌ها باید به صورت کاربردی اجرا شود، گفت: فضای دولت تدبیر و امید فضای حمایت از تشکل‌های مدنی است و مردم نقش چشمگیری در اداره امور دارند.



واژه محرومیت در خراسان جنوبی از بین برود



وجه‌اله خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه باید بتوانیم خدمت‌رسانی خوبی به مردم داشته باشیم و از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنیم، گفت: مردم سرمایه‌های گرانقدر و ارزشمندی در کشور هستند که نقش مهمی در پیشرفت دارند.



وی با اشاره به اینکه باید نگاه خاصی نسبت به استان فراهم شود و واژه محرومیت در خراسان جنوبی از بین برود، اظهار کرد: در صورتی که بخشنامه‌ای در سطح مسئولان عالی رتبه به استان داده می‌‍‌شود باید به استان این اجازه داده شود تا با توجه به استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای پیشبرد اهداف مورد نظر گام برداشته شود.



تحقق توسعه پایدار با کمک سازمان‌های مردم نهاد



علی رضایی، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ناپایداری اقلیمی و پدیده گردوخاک محیط‌زیست را تهدید می‌کند، گفت: طرح ترسیب کربن جزء اولویت‌های اصلی استان است و بهره‌برداری باید بر اساس تراکم جمعیت انجام شود.



وی با اشاره به فعالیت دانشکده محیط‌زیست در استان گفت: بیشتر دانش‌ محیط‌زیست در منطقه از طریق این دانشکده فراهم می‌شود.



رضایی، اقتصاد، تأمین بازار و حفظ محیط زیست را سه شاخصه اصلی توسعه پایدار دانست و افزود: به برکت سازمان‌های مردم نهاد توسعه پایدار در جامعه فراهم می‌شود.



رییس دانشکده منابع‌طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه بیرجند گفت: در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی باید اعتبارات لازم در‌نظر گرفته شود.



اعتبارات لازم برای انجام پژوهش‌های کاربردی در نظر گرفته شود



محمدرضا رضایی، رئیس دانشکده منابع‌ طبیعی و محیط‌ زیست دانشگاه بیرجند نیز گفت: در حال حاضر دانشکده منابع طبیعی و محیط‌ زیست در گرایش‌های مختلف محیط‌ زیست در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت می‌کند.



وی با اشاره به اینکه توانمندی دانشگاهی استان باعث شده در زمینه محیط‌ زیست با انجام طرح‌های پژوهشی و کاربردی برای مشکلات استان چاره‌اندیشی شود، گفت: به دلیل اینکه خراسان جنوبی در حال رشد و توسعه است باید پژوهش‌هایی که انجام می‌شود با ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشد.



رئیس دانشکده منابع‌طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه دانشکده محیط‌ زیست و منابع طبیعی به لحاظ توانایی‌هایی که دارد می‌تواند در راستای مشکلات زیست محیطی استان کمک شایانی کند.



رضایی با اشاره اینکه دانشکده محیط‌ زیست از تجهیزات و آزمایشگاه‌های خوبی برخوردار است، گفت: باید از این امکانات به نحو احسن استفاده شود.



نیازمند حمایت مالی از سازمان‌های مردم نهاد و قرار دادن ردیف‌های بودجه‌ای هستیم



محمد آذرکار، مدیر عامل انجمن متخصصین محیط‌ زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه محیط‌ زیست مقوله‌ای واجب است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: اراده و عزم دولت به تنهایی قادر به سامان دادن مشکلات نیست و نیازمند عزم ملی در انجام امور محیط‌زیست است.



وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد برآمده از اراده و علاقه مردم هستند و می‌توانند بازوهای توانمند در حل مشکلات محیط‌زیست باشند، گفت: با توجه به اینکه سازمان‌های مردم نهاد از معذوریت و محدودیت‌هایی که دستگاه‎‌های اجرایی با آن مواجه هستند فارغ است؛ می‌توانند به راحتی در کنار مسئولان کارهای بزرگی انجام دهند.



مدیر عامل انجمن متخصصین محیط‌زیست خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه انجام طرح‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی، ارزیابی زیست‌محیطی و فراهم کردن شرایط ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی  فعالیت می‌کنند.

captcha