انتشار «تهاجم پوشالی» با نقد ادعاهای رابرت موری به قلم محمد سعیدی‌مهر
کد خبر: 1451058
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

انتشار «تهاجم پوشالی» با نقد ادعاهای رابرت موری به قلم محمد سعیدی‌مهر

گروه ادب: «تهاجم پوشالی» نوشته دکتر محمد سعیدی‌مهر، نقدی بر ادعاهای رابرت موری در کتاب «تهاجم اسلامی» است که به تازگی از سوی انتشارات رویش نو منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «تهاجم پوشالی» عنوان اثری در نقد کتاب «تهاجم اسلامی» (نوشته رابرت موری) است که به قلم دکتر محمد سعیدی‌مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، نوشته شده و به تازگی توسط انتشارات رویش نو روانه بازار شده است.

«تهاجم اسلامی»، اثر رابرت موری، مشحون از ایراد اتهام‌های واهی و نسبت‌های ناروا به اسلام و مسلمانان است و این موضوع با مطالعه کتاب برای خواننده آشکار می‌شود. 

تحریف تاریخ صدر اسلام با پیش‌داوری

دکتر سعیدی‌مهر در مقدمه «تهاجم پوشالی» می‌نویسد: رابرت موری در کتاب خود با تألیف و در کنار هم قرار دادن مطالب آثاری که قبل از آن منتشر شده، مجموعه‌ای از نقدها و شبهات علیه اصلی‌ترین ارکان اسلام، یعنی شخصیت پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم گرد آورد و با تحریف تاریخ صدر اسلام چهره‌ای مشوش و نامطلوب از پیامبر(ص) ترسیم کند.

موری مدعی است در این کتاب، درصدد بررسی و تحقیق علمی درباره اسلام است. با مروری هر چند سریع بر کتاب «تهاجم اسلامی»، بطلان ادعای فوق روشن می‌شود، زیرا اقتضای تحقیق علمی، نفی هرگونه پیش‌داوری و تعصب‌ورزی است و شرط بررسی علمی یک دین آن است که از سر انصاف و صداقت، تمام جوانب مسئله بررسی شود، اما در این کتاب، کوچک‌ترین اثری از این روش و نگرش به چشم نمی‌خورد و نویسنده تنها در پی آن است که با گزینش جانبدارانه آنچه به زعم وی از نقاط منفی اسلام است، چهره‌ای نامطبوع از این آیین الهی به دست دهد.

با مطالعه این کتاب بر مخاطب آشکار می‌شود که نویسنده از موضع یک مسیحی متعصب و نه یک ملحد بر اسلام تاخته و در بسیاری از موارد کوشیده است که برتری مسیحیت را ـ در چهره کنونی‌اش - بر اسلام ثابت کند.

دکتر سعیدی‌مهر، نویسنده کتاب «تهاجم پوشالی»، یکی از راه‌های منطقی و موجه رد مدعای رابرت موری را بررسی نقاط ضعف آئین مسیحیت می‌داند و معتقد است می‌توان در این زمینه به «مقابله به مثل» دست زد، تا روشن شود که اگر بر فرض، انتقادات موری به اسلام وارد باشد، ایراداتی بس بزرگتر و وسیع‌تر متوجه مسیحیت است، اما از این کار صرف‌نظر کرده و کتاب حاضر را که صبغه نقد کتاب دارد، محل مناسبی برای حمله علیه مسیحیت نمی‌داند.

«تمایز اسلام و مسیحیت»

در فصل نخست با عنوان «تمایز اسلام و مسیحیت»، مباحثی چون «هراس از سرعت چشمگیر رشد اسلام»، «توسل به تخیل»، «جامعیت دین اسلام»، «اسلام و فرهنگ عربی»، «نژادپرستی»، «انتساب عرب‌ها به اسماعیل و ابراهیم(ع)» و «ماهیت فرهنگی اسلام» اختصاص یافته است.

رابرت موری، نویسنده کتاب «تهاجم اسلامی»، با استفاده از آمار و ارقام درصدد القای اسلام‌هراسی است. ساختار کتاب به گونه‌ای است که این احساس خطر را برای خواننده مسیحی ایجاد می‌کند که به‌زودی اسلام بر کشور او حاکم شده و حیات دینی او را نابود خواهد کرد.

همچنین موری می‌کوشد ثابت کند که اسلام دینی «عربی» است و حضرت محمد(ص) فرهنگ عربی قرن هفتم میلادی را در چهره یک دین الهی به مردم عرضه کرد و در مقابل مسیحیت دینی «فرافرهنگی» است. از این رو به مسیحیان اجازه می‌دهد که طبق معیارهای فرهنگی خود زندگی کنند. سعیدی‌مهر در پاسخ به این موضوع اشاره می‌کند: براساس اعتقاد عمومی مسلمانان، اسلام دین حق است و تمام آموزه‌های اعتقادی، عملی، اخلاقی، فردی و اجتماعی آن برپایه حق استوار است و اسلام از مجموعه عناصر فرهنگی عربستان قرن هفتم، اموری را تأیید و با هر چه که آن را برخلاف حق یافته مبارزه کرده است.

«عربستان پیش از اسلام»

در فصل دوم «عربستان پیش از اسلام» مورد توجه قرار گرفته است. موری این ایراد را بر اسلام وارد می‌کند که «اگر منابعی در دین، سنت و فرهنگ عربی پیش از اسلام یافت شود، در آن صورت این نظریه که دین محمد(ص) و قرآن از آسمان نازل شده و هیچ منشأ انسانی و زمینی ندارد، به خطر می‌افتد».

دکتر سعیدی‌مهر به این ادعا این گونه پاسخ می‌دهد: نکته اساسی و مهمی که موری در فصل سوم و چهارم کتاب خود از آن غفلت ورزیده این است که بین این دو نظر تعارضی وجود ندارد که از سویی برای اسلام منبع الهی و وحیانی در نظر بگیریم و از سوی دیگر آن را مربوط و ناظر به مشخصات فرهنگی و قومی اعراب در زمان ظهور آن بدانیم». 

«الله و خدای کتاب مقدس»

در فصل سوم با عنوان «الله و خدای کتاب مقدس» ادعای دیگر موری مورد نقد قرار گرفته است. رابرت موری در فصل پنجم کتاب خود استدلال می‌کند که بر طبق ادعای اسلام، الله همان خدای کتاب مقدس است و در نتیجه می‌باید مفهوم خدا در قرآن با مفهوم خدا در کتاب مقدس از همه جهات یکسان باشد، اما مفهوم خدا در این دو کتاب متفاوت است.

نویسنده کتاب «تهاجم پوشالی» در پاسخ به این ادعا می‌گوید: همان گونه که او خود در مواردی اشاره کرده است، مسلمانان معتقدند که مطالب کتاب مقدس کنونی با آنچه به موسی(ع) و عیسی(ع) وحی شده تفاوت‌های اساسی دارد و نمی‌توان تمام مطالب کتاب مقدس را از جانب خداوند دانست؛ بلکه تصرفات بشری از سوی نویسندگان بخش‌های مختلف کتاب مقدس، سبب شده که آموزه‌های نادرستی نیز در آن راه یابد. از این رو ادعای اسلام دقیقاً این است که تصویر قرآن از خدا همان تصویری است که به پیامبران الهی از جمله موسی(ع) و عیسی(ع) در خلال وحی عرضه شد و چون کتاب مقدس فعلی دچار تحریف و تغییر شده، ضرورتی ندارد که خدای اسلام با خدای کتاب مقدس در همه جهات یکسان باشد.

«زندگانی حضرت محمد(ص)»

موری در بررسی دوران کودکی پیامبر(ص) دعاوی باطلی را مطرح می‌کند و مدعی است: «بسیاری از اعضای خانواده پیامبر(ص) هرگز ادعای نبوت وی را نپذیرفتند؛ از جمله عبدالمطلب پدربزرگ او»، در حالی که این گونه نیست. موری فراموش کرده است که جناب عبدالمطلب در سنین کودکی پیامبر و سال‌ها قبل از آن که وی نبوت خویش را اظهار کند، وفات یافت!

یکی از ادعاهای دیگر موری، مشرک بودن پیامبر قبل از ادعای نبوت است! این ادعا از دروغ‌های بزرگ تاریخی است و در هیچ منبع معتبر تاریخی دال بر اینکه محمد(ص) در سنین کودکی یا جوانی خود به پرستش بت‌ها اشتغال داشته است، وجود ندارد.

نویسنده کتاب «تهاجم اسلامی» در بخش دیگر معتقد است استدلال مسلمانان بر تحریف کتاب مقدس استدلال دوری است، زیرا برای دفاع از حقانیت قرآن به محرف بودن کتاب مقدس تمسک می‌شود و برای اثبات تحریف کتاب مقدس، سندی جز قرآن ارائه نمی‌شود. سعیدی‌مهر با انتقاد به این ادعا می‌گوید: استدلال مردی مبنی بر اینکه تحریف کتاب مقدس مستلزم تحریف قرآن است، مغالطه‌ای بیش نیست.مقدمه اصلی این استدلال آن است که قرآن از کتب مقدس کنونی بهره برده است و این مقدمه مورد قبول مسلمانان نیست. مسلمانان همان گونه که موری خود در مواردی اعتراف کرده است، تمام آیات قرآن را وحی الهی می‌دانند و منبع معارف قرآنی را علم مطلق خداوند می‌شمارند.

«محمد(ص) و عیسی(ع)»

نویسنده کتاب «تهاجم اسلام» در این فصل به مباحثی با عنوان پیشگویی ظهور پیامبر اسلام(ص)، تولد عیسی(ع)، عصمت حضرت عیسی(ع)، عصمت پیامبر(ص)، معجزات عیسی(ع) و محمد(ص)، جهاد در اسلام، شفاعت و فضیلت عیسی(ع) و محمد(ص) پرداخته است.

موری در پایان فصل هفتم کتاب خود نتیجه می‌گیرد که خدای عیسی مسیح و خدای محمد(ص) با یکدیگر متفاوتند. اعتقاد مسلمانان در قبال مدعای فوق آن است که بین خدای عیسی(ع)، آن چنان که در واقعیت تاریخی خود و پیراسته از تحریفات بعدی از سوی مسیحیت کنونی معرفی شده است و خدای محمد(ص) هیچ تفاوتی نیست، اما بین خدای کتاب مقدس کنونی و قرآن، تفاوت زیادی وجود دارد.

«ساختار قرآن»

نویسنده «تهاجم پوشالی» در این فصل به ادعاهای دروغین موری در رابطه با قرآن کلام خدا یا سخن محمد(ص)، تکرار مطالب در قرآن و کامل بودن کتاب مقدس پاسخ می‌گوید.

سعیدی‌مهر در این فصل آورده است: موری فصل هشتم کتاب خود را به بررسی کلی ساختار قرآن و مقایسه آن با کتاب مقدس اختصاص داده و در ابتدا ادبیات این دو کتاب را کاملاً متفاوت دانسته است و در ادامه به مسئله تنظیم و گردآوری قرآن پرداخته و مطالب را به گونه‌ای طراحی کرده که بتواند این نتیجه را به خواننده القا کند که در اثر حوادثی همچون از بین رفتن دست‌نوشته‌های اولیه قرآن و کشته شدن حافظان، قرآن کنونی دچار آشفتگی است و بخش‌هایی از مطالب آن حذف شده است.

«دیدگاه‌های مسلمانان درباره قرآن»

فصل هفتم به موضوعاتی چون عربی کامل یا ناقص، قرائت‌های مختلف قرآن، تغییر در عبارت‌های قرآن، آیات مفقود، آیات منسوخ و آیات اضافه شده، ترجمه قرآن و زبان قرآن پرداخته و به ادعاهای وی در این زمینه پاسخ می‌دهد.

موری در بخشی از ادعاهای خود، مدعی است بخشی از آیات قرآن مفقود شده است که سعیدی‌مهر این گونه پاسخ می‌گوید: اگر چه پاره‌ای از روایات بر حذف شدن برخی آیات قرآن دلالت دارند اما محققان و صاحب‌نظران معروف اسلامی چون آیت‌الله ابوالقاسم خویی صاحب «البیان فی تفسیر القرآن»، با توجه به ضعف سندی این روایات و ادله کلامی و تاریخی، روایات را مردود شمرده‌اند.

«بررسی علمی قرآن»

پایان‌بخش کتاب «تهاجم پوشالی»، بررسی علمی قرآن است و بخشی از آن در بحث خطاهای قرآن درباره ابراهیم(ع) مدعی می‌شود که براساس قرآن، ابراهیم(ع) دارای دو همسر بوده است و در این زمینه مستندی برای ادعای خود ذکر نمی‌کند، در حالی که قرآن تنها از یک همسر ابراهیم یاد کرده است. از این رو مدعای موری خطاست و از کم‌اطلاعی وی نسبت به قرآن حکایت می‌کند که مواردی از این دست بسیار فراوان است. همچنین اشکالاتی که وارد شده یا برخاسته از بی‌اطلاعی نویسنده کتاب «تهاجم اسلامی» از معارف قرآن است و یا برخاسته از تعصب و غرض‌ورزی.

گفتنی است «تهاجم پوشالی» نقدی بر کتاب «تهاجم اسلامی» نوشته رابرت موری به قلم دکتر محمد سعیدی‌مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است و انتشارات رویش نو به تازگی آن را با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 120 هزار ریال منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

captcha