حضور استاد راهنما عامل مهمی در کسب افتخارات قرآنی در عرصه بین‌الملل است
کد خبر: 1451409
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
نماینده ایران در مسابقات قرآن اندونزی:

حضور استاد راهنما عامل مهمی در کسب افتخارات قرآنی در عرصه بین‌الملل است

گروه بین‌الملل: حضور یک استاد راهنما از میان اساتید باتجربه کشورمان به همراه متسابقان در مسابقات بین‌المللی قرآن در کسب افتخارات قرآنی کشورمان تأثیر به سزایی دارد.

مهدی ساعد، قاری قرآن و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: به ما گفته شده بود که یک استاد راهنما به همراه ما به مسابقات اندونزی که از فردا، 30 شهریورماه آغاز به کار می‌کند، اعزام خواهد شد، اما متأسفانه این امر تحقق پیدا نکرد.
وی با اشاره به این‌که به همراه «مصطفی اصفهانیان»، حافظ کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی حضور دارند، افزود: مهدی غلام‌نژاد، نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه نیز به تنهایی عازم این کشور شده است.
مهدی ساعد گفت: حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن بدون استاد راهنما مانند حضور در مسابقات ورزشی بدون مربی است. استاد راهنما با ارزیابی عملکردها و مشاوره و کمک به متسابقان تأثیر زیادی در نتیجه کار خواهد داشت.
این قاری 33 ساله کشورمان که متولد شهر «لاله‌جین» استان همدان است و در رشته کارشناسی علوم تربیتی تحصیل کرده و یک نظامی است، در مورد نحوه ورودش به عرصه قرائت قرآن کریم گفت: از اوان کودکی و حدود 9 سالگی این استعداد را در خودم شناختم و یک استاد خوب در کنار من بود که بسیار به من کمک کردند و برای من زحمت کشیدند؛ آقای محمدحسین ملکی‌پور که در حال حاضر هم مسئولیت مرکز قرآن و عترت اداره کل سپاه را عهده‌دار هستند و جزو اساتید زحمتکش، خالص و بی‌نام و نشان هستند.
وی افزود: کلاس سوم ابتدایی بودم که قرآن وارد مدارس شد و این بسیار به من کمک کرد که من برای قرائت و مداحی معرفی بشوم و من قرائت را انتخاب کردم و وارد این عرصه شدم و تمرینات را آغاز کردم.
مهدی ساعد ادامه دارد: در 12 سالگی یک استادی از شهرستان ارومیه که در همدان ساکن بودند و نظامی بودند به نام «علی‌اکبر رضازاده»، در یک حرکت جهادی یک جلسه قرآن به نام مکتب قرآن نبی اکرم(ص) تشکیل دادند که همچنان هم با وجود بازگشت استاد رضازاده به ارومیه در همدان برگزار می‌شود.
وی گفت: مکتب قرآن نبی اکرم(ص) اینگونه بود که ما هفته‌ای یکبار منزل یکی از دوستان به صورت دوره‌ای جمع می‌شدیم و با روشی مدرن کار می‌کردیم و آنقدر مورد استقبال قرار گرفته بود که سالیانه برنامه این جلسه مشخص می‌شد.
ساعد توضیح داد: تقریباً از سال 71 من وارد این جلسات شدم و تجوید و ورود به علم قرائت سبک نوین را در محضر استاد رضازاده در این جلسات آموختم و جرقه اینکه به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شوم را ایشان زدند و من مدیون تلاش‌های صادقانه و خالصانه ایشان هستم.
وی افزود: با گذشت زمان و ورود به عرصه تخصصی قرائت قرآن، با گوش دادن به قرائات اساتید قرآن به ویژه اساتید مصری، تمرین قرائت را ادامه دادم و شاید بتوان گفت که استاد خود شدم و هر از گاهی به محضر اساتید می‌رفتم و درس‌های خود را تحویل می‌دادم.
نقش مهم جلسات قرآنی مردم‌‌نهاد در پرورش استعداد‌های قرآنی
مهدی ساعد در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در حال حاضر می‌بینیم که در برخی سازمان‌ها، ارگان‌ها و مؤسسات قرآنی فعالیت‌هایی در حال انجام است که بسیار مؤثر هستند، اما جلسات قرآن مردم‌نهاد به دلیل رابطه و علاقه‌ای که بین استاد و شاگرد ایجاد می‌شود، تأثیر بسیار زیادی بر شاگرد می‌گذارد. بسیاری از اساتیدی که در حال حاضر در سطح بین‌المللی می‌درخشند به لطف شرکت در جلسات قرآنی مردم‌نهاد بوده است.
وی افزود: پس از آنکه استاد رضازاده بازنشسته شدند و از شهر ما رفتند، کلاس ایشان به توصیه خودشان به من که در آن زمان 18 سال داشتم، داده شد و من مسئولیت آموزش به شاگردان آن کلاس را که بسیار از من بزرگتر بودند، در نهایت شرمندگی عهده‌دار شدم. تا چند سال اخیر که در لاله‌جین بودم، این جلسه را برگزار می‌کردم و در حال حاضر هم که در همدان هستم جلسات قرآن را در این شهر برگزار می‌کنم.
این قاری کشورمان در مورد افتخارات خود گفت: در زمان دانش‌آموزی در مسابقات اذان شرکت می‌کردم، سال اولی که در مسابقات استانی شرکت کردم، اول شدم. پس از آن در مسابقات همخوانی شرکت کردم و در سال 74 اول شدم و این نخستین ورود من به مسابقات کشوری بود. در دبیرستان و دانشگاه هم به این فعالیت‌ها ادامه دادم. در زمان دانشجویی 4 دوره نفر اول منطقه غرب کشور شدم، اما چون هنوز در زمینه قرائت تخصص کافی را نداشتم در مسابقات کشوری دانشجویی مقامی کسب نکردم، اما از همان سال‌ها ورودم به مسابقات اوقاف آغاز شد، چندین دوره در استان همدان نفر اول شدم.
وی ادامه داد: در مسابقات نیروهای مسلح هم یک دوره اول شدم و در سطح کشور، دو دوره هم نفر اول مسابقات سپاه شدم و در سال 91 در مسابقات نیروهای مسلح کشورهای اسلامی که در سعدآباد تهران برگزار شد نیز حائز رتبه نخست شدم. سال 92 اوج کار من بود که توانستم مقام پنجم مسابقات قرآن اوقاف در سطح کشور را به دست آورم و به مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی راه یابم.
قرائت قرآن یک هنر تخصصی است
ساعد توضیح داد: قرائت و تلاوت قرآن یک کار تخصصی سلیقه‌ای است و این دو مهم بر یکدیگر نمی‌چربند. از یک طرف کار هنری و حسی است که باید با سلیقه همراه باشد که اگر نباشد این سبک‌های مختلف مثلاً در کشور مصر را نمی‌توانیم ببینیم. اما از تخصص هم نباید غافل شد زیرا قرائت یک هنر تخصصی است و اگر قاری از قرائت خود غافل شود ممکن است اشتباهات بزرگی به وجود بیاید.
تقدیر از سطح بالای تلاوت استاد ابوالقاسمی
وی در مورد عملکرد اساتید قرائت در عرصه بین‌الملل گفت: در میان اساتید بین‌المللی کار احمد ابوالقاسمی را بسیار می‌پسندم. ایشان ممکن است از لحاظ علمی و  آکادمیک، دوره‌های موسیقایی را نگذرانده باشند اما تجربه و حس خوبی که در کار می‌توانند به بروز برسانند ایشان را به عنوان یک استاد بین‌المللی در کشور ما و هم در کشورهای مختلف می‌توان نام برد و شیوه قرائت وی در میان اقشار مختلف اعم از متخصصان و غیرمتخصصان طرفداران زیادی دارد.
ساعد در مورد آشنایی با مسابقات قرآن اندونزی گفت: به من در مورد مسابقات اندونزی اطلاعاتی داده نشده است، و تنها استاد حسین رستمی، نفر اول مسابقات اندونزی به من لطف کردند و کمی در مورد این مسابقات برای من توضیح دادند.
مهدی ساعد در پایان گفت: مسابقات در مدت دو هفته انجام خواهد شد و من تمام تلاشم را برای کسب بهترین نتیجه در این مسابقات خواهم کرد.

captcha