تخصیص ردیف بودجه؛ تنها اتفاق مهم در پی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 1451547
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
افراش بیان کرد:

تخصیص ردیف بودجه؛ تنها اتفاق مهم در پی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن اظهار کرد: با وجودی که پنج سال از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌گذرد اما اتفاق قابل توجهی به غیر از تخصیص ردیف بودجه در حوزه فعالیت‌های قرآنی رخ نداده است.

یوسف افراش، معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی که پنجمین سال تصویب خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: با وجود اینکه تلاش‌هایی به نسبت مناسبی در راستای رسیدن به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به ویژه در یک سال اخیر، صورت گرفته است به نظر می‌رسد سرعت پی‌گیری‌ها، بررسی‌ها و جلسات سرعت بیشتری پیدا کرده اما هنوز اتفاق چشم‌گیر و قابل توجهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت نگرفته است.
معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم گفت: تنها کاری که به نظر می‌رسد با تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفته است بودجه قرآنی است که اعلام شده، بودجه مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کرده که البته برای امسال هنوز بودجه قرآنی هم اختصاص پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: هنوز با اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی فاصله داریم و فعلا راه داریم تا به اهداف پیش‌بینی شده در منشور برسیم. هنوز در حوزه عملیاتی و برآیند بیرونی به غیر از بودجه قرآنی اتفاق خاصی نیفتاده است.

روند گذشته فعالیت‌های قرآنی هم‌اکنون نیز دنبال می‌شود
افراش یادآور شد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که عملکرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی طی سال‌های گذشته موفقیت‌آمیز بوده است که منجر به یک نتیجه عملی در سطح جامعه باشد که البته تاکنون چیزی ندیده‌ایم و در گذشته روندی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود داشته که همان روند باز هم دنبال می‌شود و اتفاق خاصی که نتیجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی باشد، رخ نداده است.
وی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: هرچند که تاکنون اتفاق خاصی در فعالیت‌های قرآنی رخ نداده است اما به هر حال سعی و تلاش می‌شود تا شاهد تحولاتی در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشیم که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

سرعت منشور توسعه فرهنگ قرآنی در یک سال گذشته بیشتر شده است
معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه سرعت منشور توسعه فرهنگ قرآنی طی یک سال گذشته بیشتر شده است، گفت: شاید دلیل سرعتی که در روند منشور توسعه فرهنگ قرآنی می‌بینیم این باشد که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی فقط همین یک مسئولیت را دارد و دیگر مثل سال‌های گذشته مسئولیت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را هم برعهده ندارد.
وی ادامه داد: روندی که طی یک سال گذشته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی دنبال می‌شود به نظر روند خوبی است و جلسات و کارگروه‌هایی که تشکیل شده خوب بوده است اما سرعت کار کم است که امیدواریم این سرعت بیشتر شود و هر چه سریع‌تر نتایج عملی این ظرفیت خوب قرآنی که در کشور ایجاد شده در جامعه تبیین شود.
افراش در این بخش از سخنان خود با اشاره به عضویت دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: همکاری‌های خوبی بین دستگاه‌های قرآنی ایجاد شده که مسئولان دستگاه‌های قرآنی با حضور در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با انگیزه، کارها را دنبال می‌کنند و به نظر می‌رسد همه مقید هستند تا مصوبات شورا عملیاتی شود.

سازمان دارالقرآن خود را مقید به اجرای مصوبات منشور توسعه فرهنگ قرآنی می‌داند
وی عنوان کرد: ما در سازمان دارالقرآن الکریم خود را مقید به اجرای مصوبات منشور توسعه فرهنگ قرآنی می‌دانیم تا اگر چیزی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب می‌شود به بهترین شکل عملیاتی کنیم.
معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه پیش از اینکه مهم‌ترین نقدی که به منشور توسعه فرهنگ قرآنی وارد است عدم نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی بوده است، گفت: البته چند هفته‌ای است که شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تشکیل گروه پایش به دستگاه‌های قرآنی می‌رود تا بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی نظارت داشته باشد.

نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی باید از 2 یا 3 سال پیش انجام می‌شد
وی ادامه داد: شروع کار گروه پایش و بررسی عملکرد دستگاه‌های قرآنی بعد از پنج سال کمی دیر است و مناسب بود که این کار از دو یا سه سال پیش شروع می‌شد که البته باز هم ما این اقدام صورت گرفته را به فال نیک می‌گیریم.
افراش افزود: باید مواظب باشیم که کار نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی تبدیل به یک کار نمایشی نشود به ویژه با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده از سوی شورا که بنا است این بودجه در دستگا‌ه‌های قرآنی تقسیم شود نیازمند یک بررسی جامع است تا این اعتبار هرز نرود و جایی که لازم و شایسته است هزینه شود.
وی گفت: به نظر می‌رسد در آینده و بعد از اختصاص بودجه قرآنی به دستگاه‌ها، قاعدتاً سطح مطالبات بالا می‌رود و شورای توسعه فرهنگ باید پاسخگو باشد. امیدواریم که بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی جدی باشد.

نبود اعتبارات در سال‌های گذشته دلیل عدم نظارت بر عملکرد دستگاه‌های قرآنی
معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین یکی از دلایلی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکنون به نظارت عملکرد دستگاه‌های قرآنی نپرداخته این بوده است که نبود اعتبارات بوده است؛ شورای توسعه فرهنگ قرآنی بنا بود اعتباراتی را بگیرد که این اعتبارات به شورا اختصاص پیدا نکرد و به همین دلیل زمانی که اعتباری نداشت کار نظارت را انجام نداد اما امسال به این دلیل که اعتباراتی دریافت شده است کار نظارت نیز آغاز شده است.
وی در پایان گفت: با توجه به اعتبار اختصاص یافته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بحث نظارت که از سوی شورا آغاز شده است سطح مطالبات دستگاه‌های قرآنی نیز بالا می‌رود و دستگاه‌ها انتظار دارند که سهم قابل توجهی از اعتبارات را بگیرند و اگر کم و زیاد شود به این سمت می‌روند که حق و حقوق خود را مطالبه کنند.
افراش با بیان اینکه عدم اعتماد نسبت به منشور توسعه فرهنگ قرآنی یکی از آسیب‌ها و مشکلات موجود در این حوزه است، افزود: همه نگران هستند و انتظار دارند که بعد از پنج سال با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برنامه‌های قرآنی با هماهنگی وهم‌افزایی دستگاه‌ها اجرا شود. به این دلیل که بعد از پنج سال هنوز اتفاق خاصی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی رخ نداده؛ بی‌‌اعتمادی‌هایی به وجود آمده که اگر بعد از این کار شورا به خوبی اجرا شود ممکن است آن اعتماد بازگردد.

captcha