عملکرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی قابل دفاع است
کد خبر: 1452119
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
گروسی:

عملکرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی قابل دفاع است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: اگر بخواهیم از کانال ارزیابی وارد شویم عملکرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی قابل دفاع است.

حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال در پنجمین سال ابلاغ منشور توسعه فرهنگ قرآنی هستیم به نظر می‌رسد اگر بخواهیم از کانال ارزیابی وارد شویم عملکرد این منشور طی این سال‌ها قابل دفاع است.

کار اصلی منشور توسعه فرهنگ قرآنی طراحی و برنامه‌ریزی است
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: هرچند که گاهی اوقات نسبت به منشور توسعه فرهنگ قرآنی و عملکرد این منشور اعتراضاتی مطرح می‌شود اما در ارزیابی عملکرد این منشور باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که کار اصلی آن طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی است و اجرا باید در سازمان‌ها و دستگاه‌های قرآنی دنبال شود.

بودجه؛ مهم‌ترین مشکل تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی
وی افزود: یکی از مشکلاتی که موجب شده است برخی‌ها نسبت به عملکرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی رضایت نداشته باشند مشکل بودجه است؛ خیلی از برنامه‌ها از سوی دستگاه‌های قرآنی طراحی شد اما به دلیل نبود هماهنگی و همکاری بین دولت دهم و یازدهم بودجه‌های قرآنی به این برنامه‌ها و دستگاه‌های قرآنی اختصاص پیدا نکرد و در نهایت برنامه‌های پیش‌بینی شده در اجرا با مشکل مواجه شده و به نتیجه نرسیدند.
گروسی ادامه داد: ذهنیتی که درباره عدم کارایی منشور توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد ارتباطی به ساختار و عملکرد منشور ندارد بلکه مشکل اصلی بودجه بوده است؛ اگر بودجه قرآنی طی سال‌های گذشته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص پیدا می‌کرد شورا هم می‌توانست این بودجه‌ها را به موقع بین دستگاه‌های قرآنی تقسیم کند.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهیان و حوزویان
وی در این بخشی از سخنان خود گفت: به نظر می‌رسد شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای موفقیت بیشتر در کار خود باید از نخبگان قرآنی، دانشگاهی و حوزوی استفاده کند.
دبیر شورای معارف سیما اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی نباید در انتخاب اعضای خود خط‌ کش بگذارد و بگوید که ما قرآنی هستیم و باید قرآنیان در این شورا عضو باشند زیرا دانشگاهیان و حوزویان هم ظرفیت‌های خوبی دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرد.
وی یادآور شد: برای موفقیت بیشتر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دستگاه‌ها و موسسات قرآنی و تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی باید تحرک خود را بیشتر کنند.

ظرفیت قرآن به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است

گروسی افزود: قرآن ظرفیت عجیبی دارد که هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده لازم را داشته باشیم و بهره‌گیری از این ظرفیت تحرک و تلاش بیشتر نهادها و دستگاه‌های قرآنی را می‌طلبد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: البته شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم باید یکی از مشوقان و محرکان برای تحرک بیشتر در دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی باشد و باید بتواند انگیزه‌های بیشتری را در دستگاه‌های قرآنی برای ارتقای فعالیت‌ها ایجاد کند.
وی در پایان با یادآوری لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان قرآنی در سیاست‌گذاری‌ها و طراحی برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی اگر در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی، قوی‌تر و منسجم‌تر عمل کند شاهد نتایج خوبی در آینده نزدیک خواهیم بود.

captcha