آخرین وضعیت کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت
کد خبر: 1452361
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
معاون وزیر تبیین کرد:

آخرین وضعیت کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت

گروه سلامت: معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در پی تعریف درستی از کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت هستیم، خبر از تشکیل کارگروه تخصصی برای احصای بسترهای پژوهش در حوزه قرآن و سلامت داد.

محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به آخرین وضعیت کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت: سابق بر این یک یا دو جلسه این کمیسیون تشکیل شده بود ولی مسئولان آن‌ها غرق در برخی از ابهامات بودند و خود این افراد نیز به خوبی نتوانستند خود را در این کمیسیون پیدا کنند بنابراین در گام نخست در پی تعریف درست از کمیسیون و کارکردهای آن‌ هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع خیلی بر روی این موضوع بحث نشد و به این سوال پاسخ داده نشده بود که در پی تشکیل این کمیسیون در وزارت بهداشت آیا رشته‌هایی وجود دارد که بتواند کادر مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی را تربیت کند و یا اینکه رشته‌هایی به وجود بیاوریم که از منظر علوم پزشکی برای حوزه فعالیت‌های قرآنی بتوانیم به تربیت نیرو بپردازیم.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: سوال دیگری که در این حوزه مطرح بود این است که ما در حوزه بهداشت و درمان چگونه می‌خواهیم به پژوهش در قرآن بپردازیم به طور مثال در خصوص موضوعی همچون طب در قرآن تا چه میزان زمینه پژوهش وجود دارد.
کار جدی در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت انجام نشده است
وی با انتقاد از اینکه کار جدی در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت انجام نشده است، گفت: قرار بر این بوده است کمیسیون در دو موضوع آموزش عالی و پژوهش در حوزه سلامت به فعالیت بپردازد اما کارهای که در مرکز قرآنی وزارت بهداشت صورت گرفته بود عمدتا در حوزه تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی بوده است حتی نیمی از بودجه قرآنی وزارت بهداشت نیز به دلیل انحراف در برنامه‌ها توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت نشده است.
تشکیل کارگروه تخصصی برای احصای بسترهای پژوهش در حوزه قرآن و سلامت
وی اظهار کرد: بدین منظور مقرر شد تا کارگروهی تخصصی از کارشناسان این حوزه با حضور تدوین کنندگان سند منشور قرآنی کشور، پزشکان فعال در حوزه قرآنی، و نیز بخش از قرآن‌پژوهان فعال در نظام سلامت تشکیل بدهیم تا ببینیم چه میزان فضا، زمینه و بستر برای پژوهش در زمینه پزشکی و سلامت در قرآن وجود دارد.
در پی تعریف درستی از کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت هستیم
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: سابق بر این یک یا دو جلسه این کمیسیون تشکیل شده بود ولی مسئولان آن‌ها نیز غرق در ابهاماتی بودند که به برخی از آن‌ها اشاره کردم و خود این افراد نیز به خوبی نتوانستند خود را در این کمیسیون پیدا کنند بنابراین در گام نخست در پی تعریف درست از کمیسیون و کارکردهای آن‌ هستیم.
احتمال تغییر روند فعالیت کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت
فراهانی خاطرنشان کرد: حتی ممکن است در ادامه راه به این نتیجه برسیم تا این کمیسیونی که به صورت دوقلو با وزارت علوم مطرح شده خیلی موضوعیت ندارد و ما می‌توانیم صرفا مرکز قرآنی داشته باشیم که بر روی مفاهیم و مباحث تبلیغی و ترویجی و آموزش عمومی و تخصصی کار کنیم و لازم هم هست چون طیف عظیمی از دانشجویان، پرسنل و اعضای هیئت علمی در این خصوص مخاطبان ما هستند.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تاکید کرد: ولی اینکه حتما بخواهیم تربیت کادر نیروی انسانی برای فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم و یا به پژوهش در این زمینه بپردازیم موضوعی است که در ابتدا باید ببینیم به چه میزان زمینه برای فعالیت در این موضوع وجود دارد.
وی یادآور شد: البته در سیاست‌های کلان حوزه سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بر روی بحث سبک زندگی اسلامی و ایرانی تاکید شده است که مسلما محور اسلام نیز قرآن است و ممکن است برخی فضاها نیز در این زمینه یافت شود که ما بر روی آن به فعالیت بپردازیم از سوی دیگر امروزه دیگر صرفا سلامت جسمی مطرح نیست و سلامت معنوی در سطح بین‌المللی به عنوان یکی از ابعاد چهارگانه سلامت شناخته می‌شود بنابراین ممکن است بر روی این حوزه‌ها نیز افق‌هایی روشن شود که با استفاده از قرآن بتوانیم بر روی آن‌ها کار کنیم که البته تمامی این مسائل قدری نیاز به مطالعه، هم اندیشی، طوفان فکری و نظریه پردازی دارد.

captcha