برپایی ۲۰ روزه نمایشگاه قرآن خواسته وزارت ارشاد است/ عملکرد بخش بین‌الملل راضی‌کننده نبود
کد خبر: 1453120
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
حجت‌الاسلام حشمتی در نشستی خبری:

برپایی ۲۰ روزه نمایشگاه قرآن خواسته وزارت ارشاد است/ عملکرد بخش بین‌الملل راضی‌کننده نبود

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به تشکیل دبیرخانه بیست‌و‌سومین نمایشگاه قرآن، گفت: هرچند که در بیست‌ودومین دوره، برخلاف میل اولیه، نمایشگاه ۱۰ روز تمدید شد، اما برای سال آینده این اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز، یکم مهر در محل معاونت قرآن و عترت برگزار شد با اشاره به بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که همزمان با ماه رمضان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در طول برپایی نمایشگاه، بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها درباره نمایشگاه قرآن مطلب منتشر کردند که تمام این مطالب فیش‌برداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن کریم در ابتدا بنا بود 20 روزه برگزار شود، عنوان کرد: به دلیل استقبالی که از سوی مردم صورت گرفت، اصرار مسئولان شهرداری برای تمدید نمایشگاه و همچنین پیشنهاد رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تمدید در نهایت این نمایشگاه در مرحله اول به مدت سه روز و در مرحله بعد به مدت هفت روز تمدید شد که در مجموع امسال یک نمایشگاه، یک‌ماهه داشتیم.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد افزود: هرچند که امسال برخلاف میل اولیه ما نمایشگاه قرآن 10 روز تمدید شد اما برای سال آینده این اتفاق نمی‌افتد و اصرار ما بر این است که یک نمایشگاه قرآن 20 روزه داشته باشیم زیرا نمایشگاه قرآن یک ماهه، بسیار سنگین و خسته‌کننده‌ است.

6 میلیارد تومان؛ هزینه بیست و دومین نمایشگاه قرآن
وی با بیان اینکه نمایشگاه 20 روزه قرآن برای ما پنج میلیارد تومان هزینه داشت، گفت: زمانی که نمایشگاه قرآن را به مدت 10 روز دیگر تمدید کردیم یک میلیارد دیگر به هزینه نمایشگاه اضافه شد و این نمایشگاه به شش میلیارد تومان برگزار شد.
حجت‌الاسلام حشمتی افزود: بیش از 90 درصد مطالبات و تعهدات خود را پرداخت کرده‌ایم و تنها 10 درصد باقی مانده است. اکثر کمیته‌های نمایشگاه نیز کارهای خود را تحویل داده‌اند و تعداد محدودی از کمیته‌ها هستند که به زودی کارهای خود را تحویل می‌دهند.
وی درباره مکان برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس گفت: در ابتدا انتخاب باغ‌موزه دفاع مقدس برای برپایی نمایشگاه قرآن برای خود ما هم مبهم بود، اما بعد از اینکه نمایشگاه برگزار شدیم شاهد استقبال خوب مردم بودیم و دیدیم که این محل هم تقدس دارد پس چه بهتر که از این بعد نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود.

راه‌اندازی «تهران؛ سرای قرآن» در پی برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس
حجت‌الاسلام حشمتی ادامه داد: برپایی نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس موجب شد تا شهردار تهران هم در طول برپایی نمایشگاه سه بار بازدید داشته باشد و پس از آن احساس کرد که تپه‌های عباس‌آباد امکان تبدیل شدن به یک مکان قرآنی را دارد و به همین دلیل فضای 10 هزار مترمربعی از تپه‌های عباس‌آباد را برای ساخت مکان دائمی نمایشگاه قرآن با عنوان «تهران؛ سرای قرآن» در نظر گرفت.
وی ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد کمیته‌های مختلف نمایشگاه قرآن عنوان کرد: بیش از 30 نهاد در قالب کمیته یا قسمت‌های مختلف در برپایی نمایشگاه قرآن با ما همکاری داشتند. معاونت‌های هنری، سینمایی، فرهنگی و... وزارت ارشاد نیز با بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم همکاری بسیار خوبی داشتند.
رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به محافل انس با قرآن که هر شب در مسجد خرمشهر باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شد به فعالیت‌های سینمایی و هنری در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: همچنین در سالن‌های مختلف باغ موزه دفاع مقدس نیز نشست‌های علمی و تخصصی مختلفی برگزار شد که شاید سالن برگزاری نشست‌ها خالی بود اما این نشست‌ها به طور کامل ضبط شد تا بعدها مورد استفاده قرار بگیرد.

120 نشست در بیست و دومین نمایشگاه قرآن برگزار شد
وی با بیان اینکه در مجموع 120 نشست در بیست و دومین نمایشگاه قرآن برگزار شد، عنوان کرد: آسیب‌شناسی خوبی از فعالیت‌های نمایشگاه قرآن صورت گرفت که براساس نظرسنجی‌های انجام شده درباره نقاط ضعف و قوت، تلاش می‌کنیم نقاط قوت خود را پررنگ‌تر کرده و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
معاون قرآن و عترت در این بخش از سخنان خود به آغاز کار دبیرخانه بیست و سومین نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: امیدواریم با فعالیت دبیرخانه نمایشگاه بیست و سوم و فعال‌سازی سایت این نمایشگاه، مردم بتوانند ارتباط خوبی با نمایشگاه قرآن برقرار کنند.
وی در مورد برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بیست و سومین نمایشگاه قرآن عنوان کرد: از برخی از حوزه‌های سینمایی دعوت کرده‌ایم تا به تولید و ارائه آثار برای نمایشگاه بیست و سوم بپردازند و براین اساس از آثار تولید شده در حوزه هنری، سینما و... برای نمایشگاه قرآن سال آینده حمایت می‌کنیم.
حجت‌الاسلام حشمتی ادامه داد: همچنین در نمایشگاه بیست و سوم قرآن بخش‌هایی که موضوعیتی با نمایشگاه قرآن ندارند حذف می‌کنیم و تلاش خواهیم داشت تا بخش‌های تخصصی را به نمایشگاه قرآن اضافه کنیم.
وی ادامه داد: بیست و سومین نمایشگاه با محوریت نمایشگاه قرآن و عترت برگزار می‌شود که برای رسیدن به این هدف تلاش داریم بخش‌هایی از نمایشگاه که هیچ ارتباطی به قرآن و عترت نداشته‌اند از نمایشگاه حذف کنیم و بخش‌ها و محصولاتی را ارائه کنیم که با محوریت قرآن و عترت هستند.
رئیس بیست و دومین نمایشگاه قرآن گفت: از هم‌اکنون باید بتوانیم محصولات، فیلم‌ها و آثار هنری با محوریت عترت را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم نمایشگاه بیست و سوم را با محوریت قرآن و عترت برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در بیست ودومین نمایشگاه قرآن، بخش‌ها و موسساتی حضور داشتند که شاید کارشان چندان با قرآن و عترت مرتبط نبود که این موسسات و بخش‌ها برای سال آینده حضور نخواهند داشت و به جای آنها سعی می‌کنیم فعالیت‌های تخصصی نمایشگاه را با محوریت قرآن و عترت گسترش دهیم.
حجت‌الاسلام حشمتی یادآور شد: همچنین در نمایشگاه بیست و سوم قرآن برخی از موسسات و نهادها فعالیت‌های تکراری سال‌های گذشته خود را ارائه کرده بودند که این موسسات نیز برای سال آینده حضور نخواهند داشت زیرا در نمایشگاه قرآن بنا نیست کارهای تکراری انجام شود بلکه تلاش ما براین است که کارهای تخصصی غیرتکراری با محوریت قرآن و عترت انجام شود.
وی در این بخش از سخنان خود به بخش بین‌الملل بیست و دومین نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: برای فعالیت این بخش و ایاب و ذهاب شرکت‌کنندگان خارجی 200 میلیون تومان هزینه کردیم اما از عملکرد بخش بین‌الملل و خروجی آن رضایت نداشتیم و اگر بنا باشد که فعالیت بخش بین‌الملل به این شکل منفعل باشد ترجیح می‌دهیم بخش بین‌الملل را از نمایشگاه قرآن حذف کنیم و بعد ملی آن را گسترش دهیم.
حجت‌الاسلام حشمتی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهیم این است که در طول ماه مبارک رمضان به جای اینکه سایر کشورها را به ایران دعوت کنیم تا در نمایشگاه قرآن ما حضور پیدا کنند، دستاوردهای قرآنی کشورمان را به سایر کشورها ببریم و بتوانیم فعالیت‌های قرآنی خود را همزمان با ماه مبارک رمضان در دیگر کشورها عرضه کنیم؛ این کار نتیجه و خروجی بهتر و بیشتری نیز خواهد داشت.
وی در ادامه به برگزاری 12 نمایشگاه قرآن استانی همزمان با بیست و دومین نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: برای سال‌های آینده تلاش داریم نمایشگاه‌های قرآن را در تمامی استان‌ها برگزار کنیم و حتی به نحوی عمل کنیم تا آثاری که در نمایشگاه قرآن تهران عرضه می‌شود مشابه آن در نمایشگاه‌های قرآن استان‌ها نیز عرضه شود.
در پایان این نشست خبری، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از نشریه الکترونیک «گلستان قرآن»، آلبوم نشست‌های علمی بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و از کتب نشست‌های علمی بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن رونمایی کرد.

captcha