رونمایی از چاپ سه نسخه خطی نفیس قرآن در آینده نزدیک
کد خبر: 1454626
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
بابایی خبر داد:

رونمایی از چاپ سه نسخه خطی نفیس قرآن در آینده نزدیک

گروه ادب: مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن با بیان اینکه قرآن به خط استاد نیریزی چاپ شده است، گفت: منتظر هستیم تا کار بر روی دو نسخه خطی قرآن به خط ارسنجانی و یزدی به پایان برسد تا هر سه نسخه را با هم رونمایی کنیم.

محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از چاپ نسخه خطی قرآن به خط استاد احمد نیریزی خبر داد و گفت: این قرآن به تازگی چاپ و عرضه شده است.

رونمایی سه نسخه فاخر از قرآن
بابایی درباره برپایی مراسم رونمایی از این نسخه فاخر و نفیس قرآن کریم اظهار کرد: هنوز مراسم رونمایی برای این قرآن فاخر برگزار نشده است. دلیل آن هم این است که منتظر بودیم قرآن نفیس به خط علی‌عسکر ارسنجانی به چاپ برسد.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم دو یا سه کار فاخر را در کنار هم رونمایی کنیم، افزود: یکی از اقداماتی که برای آستان قدس رضوی توسط این مرکز انجام شده است، قرآن‌ فاخری دیگری است که درصدد بودیم در کنار نسخه ارسنجانی و نیریزی، آن را نیز رونمایی کنیم.

اصلاح رسم قرآن‌های پرتیراژ کشور
مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن به سیاست‌هایی که طی چند سال پیش به این مرکز ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: بر اساس این سیاست‌ها قرار شد تا قرآن‌های پرتیراژی را که در داخل کشور چاپ می‌شوند، در این مرکز اصلاح رسم کنیم.
بابایی یادآور شد: یکی از قرآن‌های پرتیراژ کشورمان، قرآن به خط نیریزی است. دیگر قرآن پرتیراژی که در این مرکز اصلاح رسم شد نیز قرآن به خط ارسنجانی بود. قرآن استاد یزدی نیز که در حرم امام رضا(ع) است و در فروشگاه آستان قدس رضوی عرضه می‌شود، دیگر قرآن پرتیراژ کشورمان به شمار می‌آید.
وی درباره قرآن به خط استاد محمدحسین یزدی عنوان کرد: این قرآن توسط استادان از موزه آستان قدس رضوی انتخاب شده است و چندین سال است که در حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) چاپ و توزیع می‌شود.
به گفته بابایی، قرآن به خط استاد یزدی در مرکز طبع و نشر همانند دو نسخه خطی دیگر اصلاح رسم شد. در عین حال رسم‌المصحف این نسخ خطی نیز اصلاح شده است، ولی اعراب‌گذاری همانند گذشته بوده و ایرانی است و در آن تغییری ایجاد نشده است.
مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن با بیان اینکه رسم‌الخط کلمات در این سه نسخه خطی اصلاح شده است، افزود: علائم وقف و ابتدا نیز بر اساس آخرین تحقیقات مرکز طبع و نشر در این نسخ تصحیح شد.
وی در این باره یادآور شد: این اقدام بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که کارشناسان و استادان مرکز طبع و نشر طی چند سال انجام دادند، صورت گرفت و حاصل آن بر روی این مصاحف شریف پیاده شد.

قرآن به خط استاد یزدی در مراحل پایانی تصحیح و چاپ است
بابایی در توضیح بیشتر درباره علائم وقف و ابتدا اظهار کرد: در مرکز طبع و نشر کمیسیونی از پنج سال پیش تشکیل شد که در برخی صفحات، علائم وقف و ابتدا را تغییر دادند و بیان کردند که برای مثال در یک آیه، نیاز به علامت نیست یا در جای دیگری باید علامت بیاید و یا در آیه دیگری باید نوع علامت تغییر کند.
وی این اقدامات را بر پایه فعالیت علمی دقیق و بر پایه مستندات موجود عنوان کرد و گفت: عمده قرآن‌هایی که در این مرکز چاپ می‌شوند بر این مبنا تنظیم شده و به چاپ می‌رسند و اساس و مبنای کار، تفاسیر شیعه است.
بابایی درباره مراسم رونمایی از این نسخ فاخر اظهار کرد: منتظر هستیم تا کار بر روی قرآن ارسنجانی نیز به پایان برسد. کار قرآن به خط استاد یزدی اکنون مراحل پایانی را می‌گذراند.
وی با بیان اینکه قرآن به خط استاد یزدی را آستان قدس رضوی به چاپ می‌رساند، گفت: این قرآن در کنار دو نسخه خطی دیگر در مرکز طبع و نشر رونمایی می‌شود و می‌توان آن را کاری مشترک میان این مرکز و آستان قدس دانست.
بابایی تأکید کرد: در شمارگان بعدی چاپ قرآن به خط استاد یزدی، اساس کار بر پایه اصلاحاتی است که در مرکز صورت گرفته است.

captcha