اولویت‌ اعزام حج کاروان قرآنی بر اساس امتیازبندی مسابقات حج است
کد خبر: 1454700
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
مهدی دغاغله:

اولویت‌ اعزام حج کاروان قرآنی بر اساس امتیازبندی مسابقات حج است

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعال قرآنی خوزستانی با بیان اینکه اولویت‌ اعزام حج کاروان قرآنی بر اساس امتیازبندی مسابقات حج است، گفت: گاه پیش می‌آید گروهی در سالی که رتبه کسب کرد، به حج اعزام نشود و گروه‌هایی که سهمیه حج را در سال‌های گذشته داشته باشند، در اولویت اعزام قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان‌، اعزام اعضای کاروان قرآنی از 16 شهریورماه آغاز شد و تا ۳۱ شهریورماه ادامه داشت که بین اسامی کاروان نور اعزامی به حج 93، نامی از افراد و گروه‌های خوزستانی نبود.

ایکنای خوزستان در این باره گفت‌و‌گویی با مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی خوزستان انجام داد و وی به نحوه انتخاب افراد اعزام شده این کاروان پرداخت.

دغاغله با بیان اینکه اعزام کاروان قرآنیان برای حج تمتع، بر اساس استان‌ها نیست بلکه بر اساس امتیازبندی مسابقات بین‌المللی حج و فوریت‌هایی است که ایجاب می‌کند برخی افراد جایگزین شوند، گفت: مسابقات حج، مسابقات خاصی است که نفرات اول تا سوم مسابقات قرآنی اداره‌کل اوقاف هر استان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند.

وی در‌ مورد مسابقات حج گفت: افرادی که در استان رتبه اول، دوم و سوم را در مسابقات اوقاف کسب می‌کنند می‌توانند در مسابقات حج شرکت کنند، به این صورت که در تاریخ مشخصی که به آن‌ها اعلام می‌شود به تهران می‌روند و در فضای متفاوت با مسابقات قرآنی دیگر به اجرای تلاوت می‌پردازند. در این مسابقات داوری به صورت غیر حضوری صورت می‌گیرد به این صورت که فیلم تلاوت آن‌ها مورد بازبینی هیئت داوران قرار می‌گیرد و عده‌ای از این افراد برای اعزام به حج انتخاب می‌شوند.

این داور قرآنی ادامه داد: گاهی پیش می‌آید یک گروه در سالی که رتبه کسب کرد، به حج اعزام نشود و مسابقات حج چون سالانه برگزار می‌شوند، گروه‌های دیگری نیز سهمیه دریافت می‌کنند. در این صورت افرادی که سهمیه حج را در سال‌های گذشته داشته باشند، در اولویت اعزام قرار می‌گیرند. به‌طور مثال گروه باقرالعلوم آبادان که اخیراً در مسابقات تواشیح کشوری اوقاف مقام اول را احراز کرد، سهمیه اعزام به مکه به آن‌ها تعلق گرفت اما با توجه به اینکه گروه‌های دیگری از سال‌های گذشته سهمیه حج دریافت کرده بودند اما هنوز اعزام نشده‌اند، این گروه امسال در ترتیب اعزام قرار نگرفت اما سهمیه آن محفوظ است.

دغاغله با اشاره به برنامه‌های کاروان قرآنی گفت: اعزام این گروه‌های قرآنی تحت عنوان مستقل کاروان قرآنی به این جهت است که برنامه‌ریزی خاصی در ایام حضور در مکه و مدینه دارند. از جمله برنامه آن‌ها که هر ساله اتفاق می‌افتد تشکیل جلسه مرکزی در مسجدالحرام است که بسیاری از کشورها این جلسه را می‌شناسند.

وی بیان کرد: حضور در برنامه‌های دیگر کاروان‌ها نیز از دیگر برنامه‌های این کاروان است. همچنین، بعثه مقام معظم رهبری برنامه‌های مختلفی در طول ایام حج برگزار می‌کند و به طور مرتب از قاریان و گروه‌های تواشیح برای حضور در برنامه‌های خود دعوت می‌کنند. برخی کشورها به‌ویژه کشورهای شیعی مانند لبنان، کویت و بحرین نیز از قاریان ایرانی جهت حضور در برنامه‌هایشان دعوت می‌کنند.

captcha