آیین‌نامه نخبگان بدون مدرک دانشگاهی به قوت خود باقی است
کد خبر: 1455959
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
دکتر سمنانیان در پاسخ به ایکنا:

آیین‌نامه نخبگان بدون مدرک دانشگاهی به قوت خود باقی است

گروه دانشگاه: رئیس مرکز هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها عنوان کرد که نخبگان و فارغ‌التحصیلان سطوح عالی حوزوی می‌توانند مانند روال سابق، برای دریافت درجه دکتری اقدام کنند.

دکتر سعید سمنانیان، مشاور وزیر سابق علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص بخشنامه دولت در عدم اطلاق «دکتر» به فارغ‌التحصیلان سطح چهار حوزه که پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکرمیبدی مدعی صدور آن شده بود، اظهار کرد: در ابتدای امر باید این بخش‌نامه ملاحظه شود و بعد نظری ارائه شود، اما تا آنجا که من به خاطر دارم، چنین بخشنامه‌ای صادر نشده است.
وی ادامه داد: برای پاسخ مناسب به این قضیه ابتدا باید ببینیم که اظهارات مطرح شده دقیقا بر اساس کدام آیین‌نامه یا دستورالعمل است و سپس بتوانیم جواب مناسب بدهیم. لازمه ارائه پاسخ دقیق، جویاشدن از بخش‌های وزارت‌خانه است. اگر جواب‌ شتاب‌زه‌ای به این موضوع بدهم، ممکن است با یکی از بخش‌های وزارتخانه در تناقض باشد، اما تا آنجایی که من به یاد دارم چنین موضوعی مطابق واقع نیست.
سمنانیان تصریح کرد: اگر موضوع مورد بحث، خبرگان بدون مدرک باشد، در دفتر من کارهای اداری را طی می‌کنند که با همکاری روحانیتی که در این عرصه فعال هستند از جمله جامعةالمصطفی(ص) طبق روال سابق صورت می‌گیرد. خبرگان بدون مدرک تعریفی وسیع‌تر از طلاب سطح چهار حوزه دارد که در آیین‌نامه‌ها ذکر شده است.
یادآوری می‌شود، پس از انعکاس اظهارات حجت‌الاسلام فاکر میبدی، حجت‌الاسلام وا‌لمسلمین سعید بهمنی، عضو کمیسیون تخصصی حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اظهار بی‌اطلاعی از صدور چنین بخش‌نامه‌ای، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که پیش از این، اعطای مدرک معادل به طلبه‌های سطوح حوزه را تصویب کرده، هیچ مصوبه جدیدی در این خصوص نداشته است.
وی افزود: از سوی دیگر، دولت و حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌توانند مصوبات شورا را ملغی کنند و اصولا هیچ نهادی در کشور نمی‌تواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کند.
بر اساس این گزارش، آیین‌نامه ارزشیابی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی همچنان به قوت خود باقی است که بخشی از آن به شرح ذیل است:
‌ماده 1 - دانشمندان و فضلای رشته ادب و فرهنگ و علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن و به عنوان، صاحب نظر شهرت داشته و یا‌صاحب تألیفاتی باشند و همچنین
فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند می‌توانند حسب شرایط و مقررات این آیین‌نامه در یکی از‌مراتب 1 و 2 (‌مربی یا استادیاری) دانشگاهی به شرح
زیر انتخاب گردند.
‌الف: ضوابط استادیاری
‌داوطلب استادیاری باید واجد شرایط ذیل باشد:
1) حداقل پنج سال درس خارج را خوانده باشد، یا اثری علمی در رشته تخصصی خود تألیف کرده باشد.
2) در امتحانات خاصی که در سطح دکتری برگزار خواهد شد شرکت کند و قبول شود (‌موضوع مواد 2، 3، 4 و 5)
3) رساله‌ای تحقیقی در رشته تخصصی خود تألیف نماید.
ب - ضوابط مرتبه مربی
‌داوطلب مرتبه مربی باید واجد شرایط زیر باشد:
1) داشتن حداقل 25 سال و حداکثر 40 سال سن
2) گذراندن دوره درس خارج حداقل به مدت 3 سال یا تألیف یک اثر علمی
‌تبصره - هر گاه متقاضی نه دوره درس خارج را گذرانده باشد و نه اثر علمی تألیف کرده باشد در صورتی که 4 تن از 5 عضو دفتر جذب خبرگان‌تشخیص دادند که متقاضی از
لحاظ علمی واجد شرایط است تأیید این چهار نفر می‌تواند جایگزین شرط فوق گردد. این حکم در مورد متقاضیان مرتبه‌استادیاری نیز صادق است.
3) تدوین رساله‌ای در رشته تخصصی مورد نظر
4) شرکت در امتحانات خاصی که برای این متقاضیان ترتیب داده خواهد شد و موفقیت متقاضی در آن (‌موضوع مواد 2، 3، 4 و 5)
‌ماده 2 - شرایط شرکت در امتحانات عمومی و تخصصی
‌الف) مصاحبه علمی که توسط کمیسیون منتخب هیأت داوران خبرگان بدون مدرک به عمل خواهد آمد و حسب معرفی کمیسیون مبنی بر تأیید‌صلاحیت اقدام به تشکیل پرونده برای
ورود در امتحان خواهد شد.
ب) کسانی که در امتحان عمومی حائز نمره قبولی بشوند برای احراز درجه مربی و یا استادیاری، بر حسب ضوابط مقرر و با تصویب کمیسیون فوق‌خواهند توانست در امتحان تخصصی مربوط شرکت نمایند.

captcha