فراکسیون قرآن شیوه توزیع اعتبارات قرآنی را آسیب‌شناسی کند
کد خبر: 1456140
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
علی‌اکبر حنیفی:

فراکسیون قرآن شیوه توزیع اعتبارات قرآنی را آسیب‌شناسی کند

گروه سیاسی: یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی با اشاره به اوضاع جامعه قرآنی کشور اظهار کرد: فراکسیون قرآن و عترت مجلس لازم است زمینه‌های تبعیض و نابرابری را در مسئله اعتبارات قرآنی محو کند.

علی‌اکبر حنیفی، استاد و پیشکسوت برجسته قرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به عملکرد فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی گفت: این مجموعه برای جامعه قرآنی به ویژه تأمین بودجه تلاش می‌کنند و در مراکز و نهادهای قرآنی برای بازدید و مشارکت حضور دارند.
وی افزود: اصل وجود فراکسیون در مجلس شورای اسلامی کار خوبی است که امیدواریم انتظارات جامعه قرآنی را پیگیری و زمینه را برای فعالیت‌های قرآنی فراهم کنند.

گاه افزایش بودجه اوضاع را بدتر کرده است

حنیفی اظهار کرد: جامعه قرآنی از چند مشکل رنج می‌برد که هنوز حل نشده و مثل یک بیمار است که به جای اینکه بیماری‌اش را بهبود دهیم، از طرق دیگر این درد را پیش می‌گیرم و به جای درمان، درد را برای مدتی تسکین می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مجلس به تخصیص و افزایش اعتبارات قرآنی کمک کند، جامعه قرآن مشکلاتی داشت که از آن موقعی که این بودجه‌ها افزایش پیدا کرده، نه‌تنها مشکلات کاهش پیدا نکرده، بلکه همچنان مشکلات باقی مانده است و تا حدی این اعتبارات موجب بدتر شدن اوضاع شده است.

حنیفی با بیان اینکه گاه بودجه زیادی باعث اسراف و خرج‌های جدید می‌شود، گفت: مجلس به ویژه فراکسیون قرآن و عترت در تأمین و افزایش اعتبارات قرآنی کمک‌های زیادی کرده اما در کنترل بودجه و نظارت بر نحوه مصرف بهینه آن تقریباً اقدامی نکرده است؛ عده‌ای نیز با شانتاژ و وصل کردن خود به سازمان‌های مختلف و بزرگ‌نمایی نقش خود، اقدام به سوءاستفاده می‌کنند.

این پیشکسوت قرآنی افزود: این بودجه‌ها به راه مصرف نشده و به بی‌راهه رفته است برای همین شخصاً وقتی بودجه افزایش پیدا می‌کند، خوشحال نمی‌شوم.
وی با تأکید بر اینکه فراکسیون قرآن باید پس از تخصیص اعتبارات در زمینه نظارت نیز به طور جدی ورود پیدا کند، گفت: برخی با توجه به اینکه بودجه قرآنی افزایش پیدا کرده می‌خواهند تحت عناوین «مؤسسه»، «خانه»، «دار»، «بیت» و هر عنوان دیگر ساختمان‌سازی کنند؛ در حالی‌که در کشور هزاران دارالقرآن و مدرسه قرآنی و امامزاده و مساجد داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم تا به تعلیم و تربیت جوانان بپردازد.
حنیفی تصریح کرد: بودجه‌ای که به امور قرآنی تخصیص داده می‌شود نباید به سمت مصارف سخت‌افزاری همچون ساختمان‌سازی برود؛ امکانات و تجهیزات در کشور زیاد داریم که باید ساماندهی شوند؛ با توجه به امکاناتی که در اختیار جامعه قرآنی است می‌توان بخش عظیمی از اجتماع را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق داد اما با این کارهایی که می‌شود، امکان ندارد.

فراکسیون قرآن زمینه تبعیض و نابرابری را محو کند

وی همچنین تأکید کرد: فراکسیون قرآن باید زمینه‌های تبعیض و نابرابری در فعالیت‌های قرآنی را در مورد تخصیص بودجه‌ها به کلی محو کند؛ اینگونه نباشد که عده‌ای میلیاردی بگیرند و عده‌ای دیناری دریافت نکند؛ این کارها در حوزه اقتصادی امر ناپسندی است، اسلام نیز دین برابری و شایسته‌سالاری است.
حنیفی گفت: همانطور که مجلس در قبال بودجه‌ای که به دولت می‌دهد، یک نهاد نظارتی قوی را بر نحوه توزیع و تخصیص بودجه‌ها قرار داده، لازم است فراکسیون نیز یک نهاد مشخص نظارتی را تعیین کند تا بر توزیع و نحوه هزینه اعتبارات نظارت کند و از مدیریان حسابرسی کند و دست افراد سودجو را کوتاه کند.

ضرورت شنیدن صدای نمایندگان قرآنی همه استان‌ها

تشکیل مجلس عالی قرآنی دیگر پیشنهاد این پیشکسوت قرآنی بود که در این رابطه گفت: امروز نهاد فراگیری که تمام فعالیت‌های قرآنی کشور را در حوزه استراتژیک و برنامه‌ریزی حمایت و راهبری کند، نداریم و هر دستگاه و نهادی کار خودش را می‌کند؛ این مجلس می‌تواند با حضور نمایندگان قرآنی استان‌ها تشکیل شود تا به بررسی مشکلات و امور قرآنی کشورها بپردازد و از مسئولان قرآنی مطالبه‌گری کند و سؤال بپرسد.

حنیفی افزود: این در حالی است که صدای بسیاری از استان‌ها شنیده نمی‌شود و در امور قرآنی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی عدم ارتباط فراکسیون با اساتید و پیشکسوتان قرآنی را از دیگر مشکلات فراکسیون قرآن و عترت و دانست و گفت: جلسات بیشتر با مدیران است که همین جلسات باعث شده دایره ارتباطات و تعاملات محدود شود.

captcha