دولت حامی تأمین بودجه نیروی انسانی برای باز بودن مساجد در طول روز شود
کد خبر: 1458968
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
آقایی خواستار شد؛

دولت حامی تأمین بودجه نیروی انسانی برای باز بودن مساجد در طول روز شود

گروه جامعه: معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد مهم‌ترین علت بسته بودن درب مساجد در طول روز را عدم برخورداری از نیروی انسانی تمام وقت دانست و گفت: خواستار تأمین این بودجه از سوی دولت هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بسته بودن درب مساجد در طول روز به روی مردم شهر اظهار کرد: این امر بستگی به محلی و یا محوری بودن مساجد دارد.

درب یک‌چهارم مساجد در طول روز به طور کامل باز است

وی با اشاره به فعالیت دو هزار و 450 مسجد در تهران که دارای امام جماعت هستند، اظهار کرد: فقط درب یک چهارم این مساجد در طول روز به روی عموم مردم گشوده است و مهم‌ترین علت این نقیصه نیز عدم برخورداری از نیروی انسانی تمام وقت در مساجد است.

حجت‌الاسلام آقایی با بیان اینکه اداره مساجد در جمهوری اسلامی ایران طبق منویات مقام معظم رهبری و امام راحل بر عهده مردم است، گفت: هیئت امنا، امام جماعت و عموم مردم مدیریت مساجد را بر عهده دارند و حقوق این افراد را مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداخت نمی‌کند.

وی به مسئولیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره و عنوان کرد: برگزاری آزمون و تعیین صلاحیت ائمه جماعت، برپایی دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعت، رفع اختلافات و مشکلات حقوقی و تهیه نقشه‌های عمرانی مساجد، کمک رسانی در اجرای برنامه‌های فرهنگی از این جمله است.

حجت‌الاسلام آقایی با تأکید بر اینکه باز بودن درب مساجد چیزی نیست که با صدور یک بخشنامه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد به مساجد محلات محقق شود، گفت: این مسئله دارای یک متولی نیست و نیاز به تقسیم کار دارد.

باز بودن درب مساجد؛ نیازمند ایجاد یک درآمد پایدار

وی باز بودن درب مساجد را نیازمند ایجاد یک درآمد پایدار دانست و گفت: خادمان مساجد از مستضعف‌ترین افراد جامعه هستند و حقوق آنان تنها بخشی از گذران زندگی آنان را تشکیل می‌دهد. مساجد نیاز به خدامی دارند که از لحاظ مادی تأمین شوند و بتوانند در طول روز در مساجد حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام آقایی ادامه داد: نیاز به بودجه مصوب برای تأمین حقوق نیروی انسانی مساجد داریم، در حال حاضر بیمه خدام به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است اما حقوق آنان را مردم تکفل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مساجد نیاز به دو خادم دارند که به صورت شیفتی به صورت 24 ساعته در مساجد حضور پیدا کنند، اظهار کرد: تأمین چنین هزینه‌ای را مردم نمی‌توانند بر عهده گیرند و ما خواستار حمایت دولت در زمینه تأمین بودجه این نیروی انسانی هستیم.

نیازی به باز بودن درب مساجد محله‌ای نیست

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نیازی به باز بودن درب تمامی مساجد شهر نیست تصریح کرد: باید بین مسجد محوری و محله‌ای تفاوت قائل شد، بدین ترتیب بهتر است درب مساجد محوری و مساجدی که در خیابان‌های اصلی هستند به صورت دائم باز باشد در غیر این صورت مساجد در محلات کوچک به خوابگاه تبدیل می‌شوند.

captcha