گسترش برنامه‌ کاروان قرآنی در جمع حجاج دیگر کشورها
کد خبر: 1461862
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
مهدی عادلی خواستار شد:

گسترش برنامه‌ کاروان قرآنی در جمع حجاج دیگر کشورها

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۳ خواستار برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ بیشتر برای اجرای برنامه از سوی اعضای کاروان قرآنی در جمع حجاج سایر کشورها شد.

مهدی عادلی، عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع 93 در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای برنامه‌های قرآنی در مدینه‌ منوره و مکه‌ مکرمه گفت: سرپرست کاروان قرآنی همواره تأکید داشت، اعضای کاروان را طوری چینش کند که در حق کسی اجحاف نشود و برای هر محفل با توجه به فضا و شرایطی که داشت قاری مناسب آن محفل را انتخاب می‌کرد؛ هر چند که به هر حال برنامه‌ریزی و هماهنگی چنین کارهایی بدون اشکال هم نمی‌شود و ممکن است که ناهماهنگی‌هایی نیز به وجود آید.

تعداد برنامه کاروان قرآنی در محافل دیگر کشورها کافی نبود
وی با تأکید بر اجرای برنامه قرآنی در جمع زائران دیگر کشورها، عنوان کرد: طی رایزنی‌هایی از سوی بعثه مقام معظم رهبری باید این اتفاق بیافتد که در جمع زائران دیگر کشورها نیز اجرای برنامه داشته باشیم؛ هرچند که در محافل زائران پاکستان، ترکیه و شیعیان دیگر کشورها اجرا داشتیم اما این تعداد برنامه کافی نبود و لازم است هماهنگی‌های بیشتری برای توسعه این کار صورت بگیرد.
عادلی ادامه داد: حضور قاریان جمهوری اسلامی ایران در بعثه‌های دیگر کشورها، تشکیل جلسات و معرفی توانمندی‌های قاریان ایرانی به دیگر کشورها اهمیت زیادی دارد. زمانی که اعضای کاروان قرآنی در محافل دیگر کشورها حضور پیدا کرده و تلاوت می‌کردند از آن محافل راضی بودند.
این قاری بین‌المللی قرآن گفت: برنامه‌های اعضای کاروان قرآنی به این صورت بود که دو نوبت در مسجد شیعیان تلاوت داشتیم که البته اجرای این برنامه‌ها به نظر می‌رسید که نیازمند هماهنگی بیشتری بود زیرا به هر حال بحث تلاوت در آن اماکن و برای مسلمانان سایر کشورها خیلی جاافتاده نیست و در آنجا بیشتر در سطح ترتیل است.
وی افزود: حضور در کاروان‌های ایرانی به منظور اجرای برنامه‌های انس و معرفت، محافل انس با قرآن کریم، تلاوت در همایش‌های داخلی و خارجی، اجرای برنامه در مراسم‌ دعای ندبه و دعای کمیل و تشکیل حلقه‌های قرآنی در مسجدالنبی(ص) از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع دنبال می‌شد.

رفع اشکال تلاوت حجاج در حلقه‌های قرآنی حج 93 برای نخستین‌بار
عادلی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که امسال برای نخستین‌بار در حلقه‌های قرآنی مسجد‌النبی(ص) رخ داد این بود که امسال برای نخستین‌بار رفع اشکال و تنظیم تلاوت برای زائران را نیز داشتیم. امسال علاوه بر تلاوت اعضای کاروان قرآنی، سایر زائران از دیگر کشورها نیز در صورت تمایل می‌توانستند تلاوت داشته باشند که اگر ایراداتی در تلاوت داشتند نیز توسط اعضای کاروان قرآنی رفع می‌شود و نکات اشکال به آنها تذکر داده می‌شد.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که در حلقه‌های قرآنی مسجدالحرام و سایر محافل قرآنی ایرانیان اتفاق می‌افتاد این بود که زائران دیگر کشورها از این برنامه‌ها استقبال زیادی می‌کردند. زائران سایر کشورها، زمانی که تلاوت قاریان ایرانی را می‌شنیدند تحت تأثیر قرار می‌گرفتند و منقلب می‌شدند که این مسئله در چهره آنها به خوبی قابل مشاهده بود اما این تأثیرپذیری را بروز نمی‌دادند.
قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به برگزاری هرساله حلقه‌های قرآنی در طبقه دوم مسجدالحرام روبروی ناودان طلا، گفت: امسال به دلیل ساخت‌وسازها و تعمیراتی که در طبقه دوم در حال اتفاق بود حلقه‌های قرآنی در طبقه سوم مسجدالحرام برگزار شد که البته مأموران سعودی چند شب از برگزاری این حلقه‌های قرآنی جلوگیری کردند و تنها سه یا چهار شب این حلقه قرآنی تشکیل شد و یکبار نیز اعضای کاروان قرآنی با بی‌احترامی مأموران سعودی روبرو شدند

تأثیرگذاری برنامه‌های کاروان قرآنی مستلزم توجه ییشتر بعثه مقام معظم رهبری است
وی اظهار کرد: حضور کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در مسجدالحرام و تلاوت اعضای کاروان قرآنی یک کار بین‌المللی است که مورد توجه عموم مسلمانان جهان قرار می‌گیرد و تأثیرگذاری بیشتر فعالیت اعضای کاروان قرآنی مستلزم توجه بیشتر مسئولان در بعثه مقام معظم رهبری است. هر چند که بعثه مقام معظم رهبری حمایت‌های خوبی داشته است اما لازم است که هماهنگی‌های بیشتری صورت گیرد تا قاریان و حافظان ایرانی در هر برنامه‌ای که حضور پیدا می‌کنند تلاوت کنند و اینطور نباشد که به برنامه‌ای بروند اما از تلاوت در آن برنامه منع شوند.
عادلی افزود: یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از دخالت مأموران سعودی در برپایی حلقه‌های قرآنی می‌تواند انجام شود این است که یک روانشناس با روابط عمومی بالا در کنار اعضای کاروان قرآنی حضور داشته باشد تا از بروز مشکلات و برخوردهای احتمالی بین اعضای کاروان قرآنی و مأموران سعودی جلوگیری کند و کمک کند تا برنامه‌های قرآنی در نهایت آرامش اجرا شود.
وی ادامه داد: هرچند که به دلیل کاهش زائران حج تمتع امسال محدودیت‌هایی وجود داشته و امکان آن نبود که یک نفر مراقب در کنار اعضای کاروان قرآنی حضور داشته باشد اما بعثه مقام معظم رهبری می‌تواند برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشد تا این حلقه‌های قرآنی در کمال آرامش و با حضور یک نفر مراقب و هماهنگ‌کننده برگزار شود.

captcha