خاطرات محمدتقی مروت از سال‌ها ‌هم‌نشینی با استاد مولایی
کد خبر: 1461934
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

خاطرات محمدتقی مروت از سال‌ها ‌هم‌نشینی با استاد مولایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدتقی مروت، اولین قاری بین‌المللی کشور و از دوستان مرحوم استاد مولایی از روزهای به‌یادماندنی می‌گوید که همسفر با استاد در جلسات قرآن مشهد مقدس شرکت می‌کرد و از شب‌های پر‌خاطره ماه رمضان ‌گفت که مشتاقانه تا نیمه‌های شب به سخنان استاد گوش فرامی‌داد.

استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی و قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام تأسف از درگذشت استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) و عرض تسلیت به همه شاگردان و دوستداران این فقید و معلم قرآن به بیان خصوصیات اخلاقی و جلسه‌داری ایشان پرداخت و گفت: ایشان از نظر ویژگی‌های اخلاقی به معنی واقعی کلمه مؤدب، متین، مردم‌دار و بسیار مهربان و دلسوز و همیشه برای امور خیر و کمک به دیگران پیش‌قدم بودند.
وی با اشاره به اینکه از سنین جوانی با استاد مولایی آشنا شده است و همه تلاشش این بوده است که در محضر ایشان باشد و از مصاحبت با ایشان بهره‌مند گردد، بیان کرد: من از همان کودکی علاقه شدیدی به یادگیری قرآن داشتم و مدام در جلسات مختلف قرآنی شرکت می‌کردم. استاد من که آن زمان از برترین اساتید تهران بود، استاد ملامحمدباقر فانی بودند، البته در جلسات استادان سیف، فخار، مسگران، سرهنگ بیگلری نیز حضور می‌یافتم و این حضور صرفاً برای تمرین تلاوتم بود.
مروت بیان کرد: ارتباط من با استاد مولایی، دوستانه بود، ایشان تمامی شاگردان و دوستانش را بسیار خودمانی با عنوان بچه‌ها خطاب می‌کرد و همیشه اسم کوچک مرا صدا می‌زد و این برای من افتخار زیادی بود.
این قاری بین‌المللی افزود: ما هرساله با عده‌ای از دوستان به همراه استاد مولایی سفری به مشهد مقدس داشتیم و آنجا و در حسینیه خیاط‌ها حدود دو هفته اقامت می‌کردیم و در این روزها در محافل قرآنی اساتید بزرگ مشهد مثل استاد مختاری حضور پیدا کرده و در محافل حرم رضوی نیز همراه با دوستان مشهدی و قاریان قرآن که همگی آنها از بزرگان قرائت قرآن هستند به تلاوت قرآن می‌پرداختیم که واقعا سفری به یادماندنی می‌شد.
این مدرس قرآن ادامه داد: در این سفر در مسجد کرامت مشهد که آن زمان، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در آنجا اقامه نماز جماعت می‌کردند حضور می‌یافتیم و این از جمله بهترین خاطراتم از حضور با استاد مولایی است. البته من روحیه‌ای متواضعانه داشتم و کمتر سعی می‌کردم خود را در منظر دید دیگران قرار دهم و خود را به جمع معرفی کنم. این سفرها با استاد مولایی ادامه داشت که اوایل دهه 50 سفر خود را به مصر آغاز کردم و سپس به کانادا آمدم و این ارتباط حضوری کاهش یافت اما هیچ‌گاه ارتباطم با ایشان قطع نشد.
مروت با اشاره به اینکه همچنان در سن هفتاد سالگی به امر آموزش قرآن می‌پردازد در ادامه به جلسه‌داری استاد اشاره کرد و افزود: بنده در جوانی و در مقطعی به شدت علاقه داشتم تا جلسات قرآن برپا کنم و حتی در بعضی مواقع در هفته تا 14 جلسه قرآن را اداره می‌کردم اما با این وجود، علاقه‌ فراوانی برای حضور در جلسه استاد مولایی داشتم. در این جلسات، استاد به بیان مباحث مهم قرائت قرآن و نکات تفسیری و در مناسبت‌های مذهبی نیز به ذکر مناقب اهل بیت(ع) می‌پرداخت و من از این مباحث بهره می‌بردم.
این پیشکسوت قرآنی به بیان حضورش در جلساتی که طی ماه مبارک رمضان هر شب و گاهی تا نیمه‌های شب توسط استاد مولایی اداره می‌شد گفت و افزود: جلسات ماه رمضانم را تعطیل می‌کردم و در جلسه بسیار با معنویت استاد مولایی شرکت می‌کردم. نشاط و هیجان برای بیشتر دانستن و آموختن در این جلسه به حدی بود که این جلسات گاهی تا ساعت دو شب به طول می‌انجامید اما هیچ کسی احساس خستگی نمی‌کرد و شاید نمونه‌ای همانند این جلسه قرآن کمتر بتوان یافت. خداوند این استاد بزرگ را قرین رحمت کند و هم‌نشین صالحان و ابرار قرار دهد.

captcha