صنایع دستی به‌عنوان پیام‌رسان فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در جهان مطرح است
کد خبر: 1462331
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
معاون امور عمرانی استاندار مرکزی:

صنایع دستی به‌عنوان پیام‌رسان فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در جهان مطرح است

گروه هنر: صنایع دستی با توجه به ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که دارد به‌عنوان پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در سطح جهان مطرح است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مهدی زندیه وکیلی، معاون امور عمرانی استانداری مرکزی عصر دوشنبه، 28 مهرماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان با اشاره به استقبال خوب صنعتگران از این نمایشگاه، گفت: حضور قشر عظیمی از صنعتگران کشور در این نمایشگاه نشان از اهمیت و ارزش این صنعت در سطح کشور و استان مرکزی دارد.

وی بیان کرد: صنایع دستی با توجه به ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که دارد به‌عنوان پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در سطح جهان مطرح است.

زندیه وکیلی اظهار کرد: سه عنصر فرهنگ، هنر و صنعت در ذات صنایع دستی نهفته است و بخش عظیمی از اندیشه و هویت ایرانی را در خود جای داده است.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: صنایع دستی استان مرکزی و صنعتگران آن اگر ساماندهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در زمینه توسعه آن صورت گیرد، قطعاً با صادر کردن صنایع ایران به سایر کشورها می‌توان در زمینه سایر صنایع به‌ویژه صادرات نفت و ... نیز بی‌نیاز شد.

وی ادامه داد: هنرهای دستی نه‌تنها جزئی از فرهنگ ماست، بلکه پایه و اساس و یادگار ارزشمندی از نیاکان ما محسوب می‌شوند.

زندیه وکیلی افزود: آثار هنری متعلق به همه اقشار جامعه و همه زمان‌هاست به‌طوریکه همگان از دیدن آثارهنری لذت ‌برده وهنرمند نیز تعلق خاطر خود را به فرهنگ با خلق آثار دستی ابراز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ابزار هنر یعنی رسیدن به اوج آرامش درونی و همیشگی در خانه، تصریح کرد: هنر راه ارتباط برقرار کردن با دیگران و آرامش‌بخش روح بشریت است و انسان صنعتی امروز به استفاده از آن‌ها نیاز دارد تا راحت‌تر فکر و اندیشه کند.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه هنر صنایع دستی ریشه در فرهنگ ما دارد، خاطر نشان کرد: ایران کشوری است با قومیت‌های گوناگون و هر قوم دارای فرهنگ خاصی است که ماهیت آن را مشخص می‌کند و به نوعی هر گوشه و کنار ایران نشان از فرهنگی جذاب و متفاوت دارد که هنرهای متفاوتی را نیز برای کشور به ارمغان آورده‌اند.

وی بیان کرد: ایجاد اشتغال، کسب درآمد، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی می‌تواند از پیامدهای صنایع دستی در کشور باشد.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه درآمدهای ارزی ناشی از صنایع دستی می‌تواند بخش عظیمی از صادرات غیرنفتی را بر عهده گیرد، ادامه داد: در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و تحریم‌های کشورهای استعماری مشکلاتی را برای کشور ایران بوجود آورده، افزایش تولید داخلی و توسعه صنایع دستی و همچنین، صادرات آن‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای برون رفت از این مشکلات و تحقق فعالیت‌های اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

معاون امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی آن بر پایه تولید داخلی و ارزآوری بر کشور تعریف شده و حمایت از صنایع دستی و رونق این بخش به نوعی وظیفه دولت مردان نظام است.

وی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی فرصتی است که هنرمندان آثار خود را در معرض نمایش گذاشته و مردم نیز ضمن بازدید با صنایع استان مرکزی آشنا شوند.

زندیه وکیلی با بیان اینکه نمایشگاه‌های صنایع دستی از جمله نمایشگاه‌های پررونق کشورهستند، ادامه داد: نمایشگاه امسال پس از سه سال وقفه مجدداً برپا شد و این جای خوشحالی است هر چند عدم برگزاری آن طی سال‌های گذشته جای تأسف دارد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه حمایت از صنایع دستی و رونق بازارهای عرضه این محصولات باید در اولویت برنامه‌ریزی مدیران و مسئولان قرار گیرد، گفت: امید است برپایی این نمایشگاه زمینه ساز تحولات بزرگی در سطح کشور شود و صنعتگران پس از اتمام نمایشگاه با استقبال و رونق بیشتری در عرضه محصولات مواجع و دیگران نیز از تجارب این نمایشگاه استفاده کنند و بازدیدکنندگان و مردم علاقه‌مند به صنایع دستی به بخش آموزش روی آورده تا در آینده شاهد حضور آن‌ها در جمع صنعتگران باشیم.

captcha