داعش؛ محصولی تماماً ساخته و پرداخته غرب
کد خبر: 1462685
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
تحلیلگر آمریکایی عنوان کرد:

داعش؛ محصولی تماماً ساخته و پرداخته غرب

گروه بین‌الملل: داعش یک موجود تماماً غربی است که در اندیشکده‌های غربی ساخته شده، توسط مشاوران نظامی غرب آموزش داده شده، با پول غرب بر آن سرمایه‌گذاری شده و با سلاح‌های غربی نیز تجهیز شده است.

 مارک گلن، نویسنده، روزنامه‌نگار، تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو «جنبش همبستگی هلال احمر و صلیب سرخ» از ایالت آیداهو آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: همانطور که می‌دانید برخی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل، گروه تروریستی داعش را به جنایات جنگی در عراق از جمله قتل عام، آدم‌ربایی و خشونت جنسی محکوم کرده‌اند.
وی افزود: همچنین بسیاری از حقوقدانان بر این عقیده‌اند که یک کمیسیون حقیقت‌یاب بین‌المللی باید تشکیل شود تا حامیان داعش را شناسایی و مطابق با قوانین بین‌المللی مجازات کنند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به درخواست عراق برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات تروریست‌های داعش علیه شهروندان پاسخ مثبت داده اما چرا تاکنون هیچ اقدام جدی برای توقف جنایتکاران جنگی انجام نشده است؟

سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری؛ ابزار استعمارگران غربی
گلن تاکید کرد: اولین چیزی که لازم است به آن اشاره شود، این که سازمان‌های «حقوق بشری» یا در کشورهای غربی مستقر هستند و یا وابسته به پول و حمایت غرب می‌باشند، بنابراین ماهیتاً با حقوق بشر و رسیدگی صادقانه و مستقیم به نقض حقوق بشر در تضادند.
وی ادامه داد: غرب به رهبری آمریکا، بریتانیا، رژیم اسرائیل و دیگر قدرت‌های استعماری و نژادپرست، این سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری را به عنوان ابزاری برای نشان دادن ظاهری اخلاقی از خود در بحث‌های ژئوپولتیک به راه اندخته‌اند و از آن به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر رهبران و کشورهای خاص به‌ویژه رهبران و کشورهای جهان سوم استفاده می‌کنند.
این تحلیلگر آمریکایی گفت: هر زمان که غرب تصمیم بگیرد منابع طبیعی کشور خاصی را استثمار و یا دولت آن را برکنار کند، این گروه‌های «حقوق بشری» با تأثیرگذاری فراوانی که دارند، مورد استفاده ‌قرار می‌گیرند. این گروه‌ها که عفو بین‌الملل هم جزو آن‌هاست، به کار انداخته می‌شوند تا روایت‌هایی را متناسب با تجاوزات سیاسی یا نظامی مورد نظر، علیه یک کشور خاص در اذهان مردم شکل دهند.

داعش؛ هیولائی ساخته و پرداخته غرب
مارک گلن با اشاره به هیاهوی سازمان‌های حقوق بشری غربی در مورد داعش تأکید کرد: آنچه باید از همان ابتدا به آن توجه داشت این است که داعش یک موجود غربی یعنی آمریکایی، اسرائیلی و بریتانیایی است که در آزمایشگاه‌ها و اندیشکده‌های غربی ساخته شده، در دفاتر سران کشورهای غربی در مورد آن تصمیم‌گیری شده، از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غرب پرورش یافته، توسط مشاوران نظامی غربی آموزش داده شده، با پول غربی بر آن سرمایه‌گذاری شده و با سلاح‌های غربی تجهیز شده است.
وی افزود: این هیولا بر اساس آنچه غرب تصمیم گرفته، زندگی می‌کند و نفس می‌کشد. این‌ها همان قاتلان و تجاوزگرانی هستند که چند سال پیش از زندان‌های عربستان تخلیه شدند و علیه سوریه و برای متزلزل کردن این کشور به عنوان گام مقدماتی برای سرنگونی دولت بشار اسد به کار گرفته شدند.
این نویسنده آمریکایی خاطرنشان کرد: اما آنچه اتفاق افتاد این است که ایران، روسیه و دیگر کشورها به اسد در برابر این تروریست‌ها کمک کردند و نقشه‌های غرب برهم خورد. پس از آن غرب تاکتیک‌های خود را تغییر داد و در حال حاضر در حال استفاده از داعش به عنوان بهانه‌ای برای انجام عملیات‌های نظامی در منطقه است.
گلن توضیح داد: به همین دلیل است که هیچ کمیته حقیقت‌یابی از سوی گروه‌های به اصطلاح حقوق بشری مرتبط با غرب در این زمینه تشکیل نشده و یا کاری نکرده است؛ زیرا نتیجه این خواهد بود که هر جانی که در نتیجه این حرکت تروریستی از بیش از 3 سال پیش تاکنون گرفته شده، بر گردن آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و دیگر کشورهایی است که مرتباً برای بقیه دنیا در مورد اهمیت «حقوق بشر» سخنرانی می‌کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در تاریخ 12 و 13 مهر ماه در ولز برای تشکیل ائتلاف ضدداعش اعلام کرد: جان کری، وزیر خارجه و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به وزرای خارجه و دفاع کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ناتو اعلام کردند که آمریکا در حال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است. وزرای بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، استرالیا، ترکیه، ایتالیا، هلند و دانمارک نیز به آن‌ها پیوستند تا استراتژی مقابله با داعش را طراحی کنند، اما این سیاست از سوی بسیاری از رهبران سیاسی و حقوقدانان جهان زیر سؤال رفت.
گلن گفت: اما چرا پس از اعلام تشکیل ائتلاف ضدداعش به سرپرستی آمریکا، بسیاری از کارشناسان و شماری از کشورها نسبت به سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی در برخورد با تروریسم در کشورهای مختلف اعتراض کردند و این ائتلاف را مردود دانستند؟

ناتو ابزار استعمارگری و توسعه‌طلبی غرب و صهیونیسم است
وی توضیح داد: اولین چیزی که در مورد این مسئله باید دانست این است که ناتو ابزار استعمارگری و توسعه‌طلبی غرب و صهیونیسم است. دلیل اولیه به وجود آمدن ناتو مقابله با توسعه‌طلبی اتحاد جماهیر شوروی بود اما در حال حاضر به ابزاری برای تحمیل سیاست‌های غرب بر کشورهای ضعیف‌تر تبدیل شده است. آنچه چند سال قبل در لیبی اتفاق افتاد سندی بر این مطلب است. دولت معمر قذافی چه تهدیدی برای اروپا داشت؟ تهدیدی در کار نبود و حمله به لیبی تنها نشان داد که ناتو برای اهداف خاصی به جز آنچه که عنوان می‌شود، فعالیت می‌کند.
مارک گلن تأکید کرد: تا زمانیکه استانداردهای دوگانه ناتو و غرب در مورد تروریسم ادامه دارد، وضعیت کاملاً مشخص است. آنچه در 50 سال گذشته به‌ویژه در چند سال اخیر ثابت شده این است که تروریست اصلی در منطقه کسی نیست جز رژیم اسرائیل. اما تا به حال چه اقدامی از سوی آمریکا، غرب یا ناتو برای مقابله با این تروریست انجام شده است؟ نه‌تنها اقدامی انجام نشده بلکه سیل پول، تجهیزات نظامی پیشرفته و حمایت‌های سیاسی به سمت اسرائیل سبب شده که این رژیم با خیال راحت بنشیند و قتل‌عام بعدی را برنامه‌ریزی کند.

captcha