مولایی پرچمدار حفظ ارزش‌های قرآنی بود/ اکبرالقراء؛ مصداق آخرین آیه سوره مزمل
کد خبر: 1462704
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
محسن بادپا بیان کرد:

مولایی پرچمدار حفظ ارزش‌های قرآنی بود/ اکبرالقراء؛ مصداق آخرین آیه سوره مزمل

گروه فعالیت‌های قرآنی: بادپا از شاگردان استاد مولایی، وی را به دلایلی چون توجه به شب‌زنده‌داری و قرض‌الحسنه، مصداق آیه آخر سوره مزمل دانست و گفت: استادمولایی پرچمدار حفظ ارزش‌های قرآنی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن بادپا از شاگردان مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) در مراسم بزرگداشت استادلااساتید که عصر امروز، 29 مهر در مجتمع امام خمینی(ره) حسینیه الزهرا(س) برگزار شد، طی سخنانی گفت: نام استاد مولایی برای شاگردان ایشان به معنای تلاوت شایسته قرآن، احترام به قرآن و احترام به اهل قرآن است.

مولایی کار کردن شیوه کار استاد مولایی بود
وی با بیان اینکه شیوه کار استاد مولایی، مولایی کار کردن بود، افزود: «مولایی» شخصیتی بود که هم خود قابل احترام بود و هم برای دیگران، احترام قائل بود؛ استاد مولایی بیش از همه برای اصل تلاوت قرآن، احترام قائل بود و به فرموده مقام معظم رهبری، اکبرالقراء بود. اکبرالقراء یعنی بزرگ قاریان، نه اینکه بزرگترین قاری باشد زیرا استاد، قاری نبود بلکه قاری تربیت می‌کرد و ایشان پدر قاریان بود.

پرداختن به حوزه‌های مغفول فعالیت‌های قرآنی

بادپا ادامه داد: مرحوم استاد مولایی، بزرگ، دلسوز و مربی همیشگی قرآنیان بود. اگر در حوزه تجوید، کمبودی وجود داشت کتابی برای تجوید می‌نوشت، اگر در حوزه قرائت کمبودی وجود داشت کتابی برای قرائت می‌نوشت، اگر در حوزه حفظ کمبودی وجود داشت به تربیت حافظ قرآن می‌پراخت، اگر قرض‌الحسنه مورد نیاز بود صندوق قر‌ض‌الحسنه راه می‌انداخت، اگر محبت و صمیمیت لازم بود 30 شب ماه رمضان را تا نیمه‌های شب می‌نشست و قرائت شاگردان خود را گوش می‌کرد.

استاد مولایی هیچگاه دعوت قاریان و شاگردان خود را رد نمی‌کرد
وی با بیان اینکه استاد مولایی هیچگاه دعوت قاریان و شاگردان خود را رد نمی‌کرد، گفت: زمانی که به یک مراسم قرآنی دعوت می‌شد هر طور که شده بود خود را به آن محفل می‌رساند. مرحوم استاد مولایی پرچم‌دار قرائت قرآن بود، پرچمی که همه پیامبران و اولیاء خداوند زیر سایه آن پرچم بودند و بیش از همه مردم، قرآن را قرائت می‌کرد.

جلسات قرآن استاد مولایی همانند بهشت بود
‌شاگرد استاد مولایی عنوان کرد: جلسه مرحوم استاد مولایی همانند بهشت بود که درخشانی‌اش قاریان بودند و چشمه و نحر آن نیز شور و شوق قرآنی بچه‌ها بود و آیات قرآن نیز گل‌های بهشتی بودند؛ استاد مولایی نیز همانند کوهی با قله‌ای سفید پر از بارش و رحمت، بالای جلسه می‌نشست و نسیم بزرگی و مهرش قلب همه را نوازش می‌کرد و برق نگاهش دلها را روشن می‌کرد. برای من که 12 سال داشتم، جلسات استاد مولایی و تلاوت قرآن در محضر ایشان بهترین تفریح عمرم بود.
وی ادامه داد: ما شاگردان استاد مولایی پای رحل قرآن آموختیم که باید به اصل برگردیم، یعنی قرائت قرآن را محور کارهای قرآنی قرار دهیم و معنای قرآن را بفهمیم تا قرآن بخوانیم و حفظ کنیم. آنها که از عظمت و قداست قرآن غافلند می‌گویند قرآن بخوانید تا بفهمید و عمل کنید اما اگر به دنبال فهم قرآن هستید، قرآن یعنی خواندن.

مقام معظم رهبری و استاد مولایی پرچم‌دار محوریت قرآن در همه امور بودند
بادپا در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: از 40 سال پیش تاکنون دو شخص را سراغ داشته‌ام که پرچم‌دار محوریت قرآن در همه کارها بوده‌اند و قرائت قرآن را اهم کارها و تبلیغ می‌دانستند؛ مقام معظم رهبری و استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی)؛ استاد مولایی بود که ما را به دیدار آقا برد.

دیدار با رهبر معظم انقلاب بهترین هدیه‌ای که استاد مولایی به ما داد
وی یادآور شد: زمانی که به همراه استاد مولایی به مسجد کرامت مشهد مقدس رفتیم، حضرت آقا که تازه از تبعید آمده بودند نیز در آن جلسه نشسته بودند، بهترین هدیه‌ای که استاد مولایی در مشهد به ما دادند آشنایی با مقام معظم رهبری بود. بنده در آن جلسه قرآنی از حضرت آقا تأییدیه گرفتم که گفتند: این قرآن خواندن تو درست است و ایشان دست روی سر همه ما کشیدند.
بادپا ادامه داد: پس از انقلاب زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی شدند، استاد مولایی گفتند «ایشان که قبل از انقلاب، ولی فقیه ما بودند حالا دیگران تازه ولی فقیه خود را پیدا کرده‌اند.»
وی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: یک روز که محضر مقام معظم رهبری در نخستین روز ماه مبارک رمضان برای افطار دعوت بودیم، استاد مولایی به دلیل کسالت و بیماری که داشتند، سختشان بود به این جلسه بیایند، اما زمانی که به این جلسه آمدند به من گفتند: محسن خیلی سختم بود بیایم اما استخاره کردم و آیه «وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ و از فتنه‏‌اى که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد بترسید و بدانید که خدا سخت‏ کیفر است.» آمد و تصمیم گرفتم هر طور که شده به این جلسه بیایم.

بادپا ادامه داد: این اواخر یک تلاوتی از نقش‌بندی به دستم رسید که از شنیدن آن تلاوت خیلی تعجب کردم؛ تلاوت آیه آخر سوره مزمل؛ «إنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَیَکُونُ مِنکُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»، دقیقا خلاصه زندگی استاد مولایی است.

نام استاد مولایی یادآور قرائت قرآن است
بادپا در ادامه گفت: نام استاد مولایی که می‌آید یادآور قرائت قرآن است که در آیه آخر سوره مزمل نیز دو بار به امر تلاوت قرآن اشاره شده است، همچنین در این آیه به شب‌زنده‌داری نیز اشاره شده است که استاد مولایی نیز به شب زنده‌داری و خواندن نماز شب معروف بود و جلسات قرآن ایشان در ماه‌های رمضان تا نیمه‌های شب ادامه پیدا می‌کرد و کمک‌های مالی که استاد مولایی در قالب صندوق قرض‌الحسنه به مردم انجام می‌داد نیز دقیقا مصداق آیه آخر سوره مزمل است.
وی در پایان عنوان کرد: استاد مولایی همواره پرچم‌دار ارزش‌ها بود؛ امیدواریم خداوند نیز ما را موفق به پرچم‌داری این ارزش‌ها بعد از استاد مولایی کند.

بزرگداشت استاد مولایی از سوی شورای عالی قرآن عصر امروز با حضور جمعی از قرآنیان برگزار شد.

captcha