آنچه‌ شبکه قرآن و معارف سیما برای ماه محرم تدارک دیده است
کد خبر: 1462790
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
اختصاصی ایکنا/

آنچه‌ شبکه قرآن و معارف سیما برای ماه محرم تدارک دیده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را در ماه محرم تشریح کرد.

حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌های شبکه‌ قرآن و معارف سیما در ماه محرم اظهار کرد: گفتمان اصلی قالب بر برنامه‌های شبکه‌های سیما در ماه محرم «گفتمان حسینی(ع) ـ بصیرت دینی» خواهد بود، گفت: در شبکه قرآن و معارف سیما علاوه بر اینکه این گفتمان دنبال می‌شود، رویکرد اصلی شبکه نیز «تبیین سبک زندگی اسلامی در سایه‌سار قیام عاشورا با الهام از قرآن و روایات» خواهد بود.
وی به محورهای اصلی در برنامه‌سازی‌های شبکه قرآن و معارف سیما به مناسبت ماه محرم اشاره کرد و گفت: «تأثیرات اعتقادی در قیام امام حسین(ع) مبتنی بر آیات و روایات» و «تبیین و تشریح مولفه‌های ایجاد بصیرت عاشورایی و تقویت ارزش‌های دینی» از جمله محورهای تعیین شده برای برنامه‌سازی هستند که این محورها به طور خاص در برنامه‌های «یاد خدا»، «شب آسمانی» و ...مورد توجه قرار می‌گیرند.

فضای تمامی برنامه‌های شبکه قرآن سیما رنگ و بوی محرم می‌گیرد
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: برنامه‌های شبکه قرآن در ماه محرم قالب عادی خود را حفظ می‌کنند و هیچ تغییر و حذفی در این برنامه‌های ایجاد نمی‌شود اما ممکن است فضای این برنامه‌ها با توجه به ماه محرم کمی تغییر کند. تمام برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ماه محرم علاوه بر اینکه در دکور و استودیو برنامه مناسب با فضای محرم می‌شود بلکه محتوای برنامه نیز تا حدودی فضای محرم را به خود می‌گیرد.
وی ادامه داد: «تشریح ارتباط و تأثیر فضائل و مکارم اخلاقی اصحاب اباعبدالله الحسین(ع)»، «تاثیر نهضت حسینی در بیداری اسلامی کشورها و ایستادگی در برابر ظلم به عنوان مهم‌ترین درس قیام عاشورا»، «اشاعه ارزش‌ها و عوامل زمینه‌ساز بروز انقلاب فرهنگی عاشورا»، «پرداختن به نقش تربیتی انسان در شکل‌گیری جامعه اسلامی»، «تبیین موضوع همگرایی نهضت امام حسین(ع) و معارف قرآن»، «تحلیل نگاه سیدالشهدا(ع) به موضوع و مرگ حیات جاودانی» و «تبیین ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع)» از دیگر محورهایی است که برای برنامه‌سازی در ماه محرم مورد توجه قرار می‌گیرد.

فرهنگ‌سازی در زمینه عزاداری سنتی عاری از تحریفات
گروسی با بیان اینکه «فرهنگ‌سازی در زمینه عزاداری سنتی عاری از تحریفات» از دیگر محورهای برنامه‌سازی برای ماه محرم امسال است، گفت: در این حوزه توجه به عزاداری‌های سنتی عاری از تحریفات، مستنداتی در حال تولید است؛ این مستندها که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و شورای معارف سیما تولید می‌شود علاوه بر پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در سایر شبکه‌های سیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: در فیلم‌های مستندی که با محوریت فرهنگ‌سازی در زمینه عزاداری سنتی عاری از تحریف‌ها ساخته می‌شود هم به آسیب‌ها و هم به ظلم و خیانتی که امروز توسط برخی افراطی‌های شیعه به این فرهنگ مقدس شده است، اشاره می‌‌شود. به طور مشخص برخی شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی که موجب لطمه به این مذهب مقدس شده‌اند مورد توجه قرار می‌گیرند و پس از واکاوی به مردم معرفی می‌شوند.

«شب آسمانی» از دهه دوم محرم پخش می‌شود
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برنامه «شب آسمانی» که سال گذشته نیز همزمان با ماه محرم به بیان آسیب‌ها و رفع شبهات پرداخت، گفت: پخش برنامه «شب آسمانی» امسال بعد از دهه اول ماه محرم با تغییراتی آغاز می‌شود که تغییرات آن به زودی اعلام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: «تقویت روحیه همدلی با نهضت‌های آزادی‌بخش و عدالت‌طلبانه»، «شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی در قیام عاشورا»، «توجه ویژه به نقش عبادت به ویژه اقامه نماز، تدبر قرآن و در انسان‌سازی» از دیگر محورهایی است که در برنامه‌های ماه محرم شبکه قرآن و معارف سیما دنبال می‌شود. «نقش قیام عاشورا در فرهنگ انتظار» از دیگر محورها است که این موضوع به طور خاص در برنامه «عطر انتظار» که روزهای جمعه پخش می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.
گروسی عنوان کرد: سریال «سرگشته» که از تولیدات قبل گروه فیلم و سریال شبکه قرآن و معارف سیما است در ماه محرم از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

پخش سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی
وی درباره سخنرانی‌های مذهبی که همزمان با ماه رمضان از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد، گفت: امسال از سخنرانی مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی و استاد حسین انصاریان از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود که سخنرانی‌های استاد حسین انصاریان در حسینیه همدانی‌ها به صورت روزانه ضبط و روز بعد پخش می‌کنیم؛ برنامه‌های مسجد ارگ به طور ویژه پوشش داده می‌شود و همچنین سخنرانی‌های استاد مومنی نیز پخش می‌شود.
دبیر شورای معارف سیما افزود: امسال هر یک از شبکه‌های سیما به طور ویژه عزاداری‌های یک یک مکان مقدس و استان خاص را پوشش می‌دهند، اظهار کرد: شبکه قرآن و معارف سیما به طور ویژه عزاداری‌های استان قم و همچنین برنامه‌های عزاداری حرم حضرت معصومه(س) را پوشش می‌دهد.
وی یادآور شد: مداحی‌های مداحان اهل بیت(ع) از جمله؛ مرحوم کوثری، حاج صادق آهنگران، حاج منصور ارضی، حاج سعید حدادیان، حاج محمدرضا طاهری و حاج محمود کریمی هم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

پخش مستند‌های ویژه محرم از شبکه قرآن و معارف سیما
گروسی ادامه داد: برنامه «حدیث معرفت» به منظور معرفی عزاداری مراکز استان‌ها و مستندهای «پشت فرات»، «پیرغلامان»، «مثبت 70»، «درهاش بهشت»، «نردبان»، «عاشورائیان»، «با پای دل سفر کن»، «ضریح عشق» و «تک چراغ شب تار» نیز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شوند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پایان عنوان کرد: امسال به طور زنده محفل انس با قرآن حرم امام رضا(ع) که شب عاشورا بعد از ساعت 24 برگزار می‌شود از شبکه قرآن و معارف سیما پوشش داده می‌شود.

captcha