درگذشت عالم ربانی، معلم اخلاق و سیاستمدار صادق
کد خبر: 1462889
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

درگذشت عالم ربانی، معلم اخلاق و سیاستمدار صادق

گروه سیاسی: درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور با رهبر معظم انقلاب، نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان زنجان و اولین سفر خارجی نخست وزیر عراق به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور در هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

حکم رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، روز شنبه، با صدور حکمی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تکالیف اصلی این شورای عالی را تببین و بر اجرای آنها تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب در این حکم بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت ها و ظرفیت ها»، «مهار تهدیدها و آسیب ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه هوشمندانه با معارضه های مهاجمان و ستیزه گران» به عنوان تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند.
ایشان همچنین 7 اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آنها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری، و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور بویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند و 3 عضو حقوقی جدید را به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند.

تأکید رئیس جمهور بر استفاده از حساب ذخیره ارزی برای تداوم طرح های عمرانی دولت

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری خواست که با توجه به ظرفیت های قانون برنامه پنجم توسعه نسبت به استفاده از حساب ذخیره ارزی برای تداوم طرح های عمرانی دولت اقدام کند.

مجلس به لایحه الحاق موادی به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت رای نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به کلیات لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت رای منفی دادند.
کلیات این طرح از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه تنها 104 رای موافق را کسب کرد و 94 نماینده رای مخالف و 10 نماینده رای ممتنع دادند.

نهایی شدن امضا قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در آینده‌ای نزدیک

علی اکبر صالحی، رmیس سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه از نهایی شدن قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با کشور روسیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: هرکدام از این دو نیروگاه هزار مگاوات ظرفیت دارند.
وی افزود: ساخت یک نیروگاه امسال کلید می خورد و عملیات اجرایی شدن نیروگاه بعدی نیز دو سال دیگر آغاز می`شود.
صالحی درباره اینکه روس‌ها در این زمینه سابقه خوبی ندارند و بدقول هستند، گفت: روس‌ها شریک بدقولی نیستند و نباید با این دید به آنها نگاه کرد.

دولت از مواضع رهبر معظم انقلاب جلوتر حرکت نمی`کند

محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، روز دوشنبه در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه محرم در مدرسه فیضیه قم گفت: دولت یازدهم و احدی در کشور از مواضعی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند، جلوتر حرکت نمی کند.
وی ابراز کرد: تلاش دشمنان ما بویژه رژیم صهیونیستی بر آن بود که از جمهوری اسلامی و اسلام ناب یک چهره خشن، غیر منطقی و بی رحم بسازند تا چهره جمهوری اسلامی را در جهان به گونه ای نمایش دهند که این کشور با خشونت نمی تواند از انرژی هسته ای استفاده کند.
نوبخت افزود: همین دشمنان، جمهوری اسلامی را مساوی با داعش ذکر کردند و تمام تلاش دشمن این بود که از جمهوری اسلامی و انقلاب اصیل اسلامی چهره خشنی بسازد که نباید انرژی هسته ای داشته باشد.
وی بیان داشت: آخرین حربه ای که دشمن داشته این بود که کشورهای منطقه را با خود هم سو کند و در کاهش قیمت نفت برخی کشورهای منطقه که نام اسلامی بر خود نهاده اند در راستای کاهش در خدمت دشمن بودند.
نوبخت با اشاره به این که باید چهره مهربان، منطقی و اصیل جمهوری اسلامی را در جهان معرفی کنیم ،افزود: دیگر وظیفه دولت آن است که بتوانیم با برنامه ریزی منطقی طوری سیاست گذاری کنیم که معیشت و اقتصاد مردم به گونه ای باشد تا دشمن تصور نکند مردم در فشار هستند.
وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی برخوردار از ساختاری که در راس آن فقیهی عالی قدر و آگاه به همه مسائل جهان است تا کشتی جمهوری اسلامی را در دریای توفانی جهان امروز به خوبی هدایت کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق ژنو را تأیید کرد

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در مورد اجرای اقدامات توسط ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن که نشان دهنده پایبندی ایران به توافق ژنو است، منتشر شد.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز هم در سمپوزیم پادمان‌های بین‌المللی بیانیه‌ای قرائت کرده که در بخشی از آن به موضوع ایران و نیز تکمیل نشدن پاسخ دو اقدام عملی پرداخته است.
جمهوری اسلامی ایران قبلا جواب این نظر آژانس را داده و در یادداشت توضیحی مفصل آمده که دلیل عدم تکمیل دو اقدام خود آژانس است.

آیت‌الله مهدوی کنی دار فانی را وداع گفت

یار دیرین امام و رهبری، آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح روز سه‌شنبه دار فانی را وداع گفت.
آیت الله مهدوی کنیف رئیس مجلس خبرگان رهبری از 14 خرداد 93 و پس از شرکت در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام (ره) بعد از بازگشت به علت حمله قلبی در بیمارستان بستری شد.
در طول دوران بستری شدن آیت الله مهدوی کنی در بیمارستان، حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی لاریجانی و آیت الله صادق لاریجانی ررسای قوای مقننه و قضاییه و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی، از وی عیادت کردند.
مرحوم آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی طبق وصیت‌شان در حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در کنار مقبره آخوند ملاعلی کنی به خاک سپرده می شود.

برگزاری هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان با حضور رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز سه‌شنبه با حضور در هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان با تاکید بر این که نخبه پروری با فساد سازگار نیست، گفت: فرار مغزها، زوال استعدادها و از بین رفتن فرصت ها خسارت بزرگ برای یک ملت است.
وی با بیان این که نخبگان هستند که می توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند، افزود: این سخن درست است که ملت و سرزمین ایران، سرزمینی نخبه پرور است.
رییس دولت یازدهم یادآور شد: چه اشکالی دارد که ما ایده و طرحی را مطرح کنیم و در پایان تحقیق و تلاش خود به اشتباه بودن طرح یا راهمان پی ببریم، فهم آن اشتباه خود یک پله برای پیشرفت است و زمینه ای برای حرکت نو و گام نو خواهد شد.
روحانی همچنین گفت: البته بنیاد نخبگان و دولت باید خسارت اینگونه شهامت‌ها و شکست‌ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا نخبه بداند این امکان برای ریسک وجود دارد و اقدامی که به نظرش درست می آید و طرحی که از دیدگاه او مثمرثمر خواهد بود را مطرح و به کرسی آزمایش بنشاند حتی اگر پایانش گاهی پیروزی و گاهی شکست باشد.
روحانی یادآور شد: ما چطور توانسته ایم در طول 35 سال در برابر انواع فشارها بایستیم، مقاومت کنیم و پیروز شویم؟ به ما می‌گویند یا سؤال می‌کنند که در مذاکرات هسته‌ای ما پیروز می‌شویم که پاسخ من این است که ما پیروز هستیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: این که نمایندگان یک ملت در برابر 6 قدرت بزرگ نشسته اند، استدلال، بحث و سخن آنها را رد می کنند و سخن خود را به کرسی می نشانند و قدرت چانه زنی سیاسی دارند به معنای پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران عزیز است.
وی افزود: ما همین امروز پیروز هستیم و فردا نیز به حول قوه الهی نه تنها در این صحنه بلکه در بسیاری از صحنه ها پیروز خواهیم بود اگر جهاد، تلاش، اعتماد به نفس و خودباوری در کنار ما باشد.
روحانی با بیان این که نخبه بودن یعنی برای کشور، فرهنگ اسلامی و ملی و برای اعتلای کشور از خود بگذریم، گفت: ما امروز اولویت های زیادی داریم که دانشگاه های ما در حال پیگیری هستند.
وی این قسمت از سخنان خود را این گونه ادامه داد: خوشبختانه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در اختیار دیگران نبود که هر روز تغییر کند و می توانیم ثبات بهتری داشته باشیم اما در دانشگاه ها، متاسفانه یک وزیری معرفی کردیم که گفتند رای اعتماد نیاورد، گفتیم «اهلا و سهلا».
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: فرد دیگری را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کردیم، گفتند معرفی نکنید چون رای نخواهیم داد، گفتیم باز هم اهلا و سهلا، سومین فرد را معرفی کردیم رای اعتماد گرفت و در کمتر از 9 ماه به قضاوت رسیدند که او باید کنار برود.
روحانی اظهار کرد: بعضی گفتند که این وزیر دست به بورسیه ها نزند اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی دکتر رضا فرجی دانا توسط سرپرست دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد.
ردیس جمهوری اظهارامیدواری کرد تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه ها به اطلاع همه ملت ایران برسد. دیگر مقداری از این کارها طبیعی است و هزینه هایی است که باید پرداخت شود، این دولت آماده است در راه مبارزه با فساد و آن هم بدترین فساد هزینه های لازم را پرداخت کند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه اینهایی که درباره بورسیه ها بررسی می کردیم کمتر پیدا می کنیم که انتصاب با اخلاق، با استعداد و یا با کار و تلاش و کوشش باشد تا به این نقطه نرسیم مشکلات برطرف نمی شود.
روحانی خاطرنشان کرد: مشکلات را قدم به قدم از پیش پا برداریم این دولت هم ممکن است مشکل داشته باشد، در دولت یازدهم اگر فساد و مشکلی بود با کمال صراحت و بی دغدغه هر که می خواهد باشد باید با فساد مقابله شود.

مجلس مصادیق حریم عمومی و خصوصی را مشخص کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در ادامه بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مواد 5 و 6 این طرح را تصویب کردند. براین اساس اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حضرت آیت الله مهدوی‌کنی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی ارتحال عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله مهدوی کنی رضوان الله علیه در پیام تسلیتی به نقش‌آفرینی شجاعانه این یار صادق و وفادار امام بزرگوار در همه عرصه‌های مهم کشور اشاره فرمودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همه وزن وزین خود را در همه حوادث این سال‌ها در کفه حق و حقیقت نهاد.
همچنین در پی درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس جمهور ضمن صدور پیام تسلیت دو روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.
رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراجع عظام تقلید و سایر نهادها و شخصیت‌ها نیز با صدور
پیام‌هایی جداگانه رحلت این عالم مجاهد و یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفتند.

دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز سه شنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار امنیت، رفاه، اقتدار و عزت عراق به عنوان کشوری مهم در منطقه را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت ارزیابی کردند و ضمن اعلام حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق، گفتند: وضعیت فعلی منطقه و از جمله عراق، نتیجه سیاست‌های غیر مسئولانه قدرت‌های فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در سوریه است و ما معتقدیم ملت و دولت عراق و بخصوص جوانان این کشور توانایی فائق آمدن بر تروریست‌ها و برقراری امنیت را دارند و نیازی به حضور بیگانگان نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌ها و زحمات دولت‌های قبلی عراق برای برقراری امنیت و حل مشکلات مردم، افزودند: ما خدمات بزرگ آقای نوری مالکی را برای عراق و منطقه فراموش نخواهیم کرد.
ایشان خطاب به آقای دکتر حیدر العبادی تأکید کردند: ما در کنار شما هستیم و از دولت شما همانند دولت قبل با جدیت دفاع خواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقد به استحکام روزافزون پیوندها میان ایران و عراق هستیم و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی که توانایی آن را داشته باشد دریغ نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سیاست سال‌های اخیر مبنی بر اجازه ندادن برای استفاده از خاک عراق بر ضد سوریه را سیاستی درست و مدبرانه دانستند و تأکید کردند: وضعیت کنونی منطقه نتیجه رفتارهای بسیار غیرمسئولانه قدرت‌های فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در قبال سوریه است که باید با عزم راسخ در مقابل آن ایستاد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ادعاهای مطرح شده برای مبارزه با داعش خاطرنشان کردند: ما اطمینان و اعتمادی به صداقت گویندگان این حرف ها نداریم و معتقدیم موضوع داعش و تروریسم باید بوسیله کشورهای منطقه علاج شود.
ایشان سیاست اتحاد ملی و قومی و طائفی دولت جدید عراق را سیاستی کاملاً صحیح خواندند و گفتند: عراق یک واحد جغرافیایی است و تفکیک شیعه و سنی و عرب و کرد، در عراق بی معنی است.
همچنین پیش از این دیدار، حجت‌الاسلام روحانی در دیدار با نخست وزیر عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که از روز نخست در کنار ملت و ارتش عراق از مبارزه با گروه های تروریستی حمایت کرده، تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ کمکی به دولت عراق دریغ نخواهد کرد.
رئیس جمهوری با انتقاد از اینکه در پیگیری نحوه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی نظیر داعش با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: مدعیان مبارزه با تروریسم و کسانی که ائتلاف تشکیل داده اند باید در گام نخست تلاش کنند تا کمک های مالی به گروه های تروریستی قطع شود.
دکتر روحانی همچنین در تشریح شرایط منطقه، بمباران مواضع تروریست ها از سوی نیروهای ائتلاف را در بلند‌مدت به نفع داعش دانست و گفت: تروریست‌ها با مظلوم‌نمایی و برجسته کردن حمله هوایی قدرت‌های بزرگ، جوانان ناپخته بیشتری را جذب کرده و به حیات خود ادامه خواهند داد.

قسط سوم بدهی‌ها به ایران پرداخت شد

بانک مرکزی روز سه‌شنبه اعلام کرد براساس توافق ایران و گروه 1+5 مبلغ 400 میلیون دلار بابت بدهی‌های کشور هند در قالب قسط سوم،از طریق بانک مرکزی امارات عربی متحده دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور گردید.
با احتساب واریز قسط سوم، مبلغ 1.4 میلیارد دلار از کل مبلغ 2.8 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. تاکنون و در مجموع دریافتی از توافق اول تا قسط سوم این مرحله 5.6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است.

نهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان زنجان

رئیس‌ جمهور صبح روز چهارشنبه در نهمین سفر استانی وارد زنجان شد.
حجت‌الاسلام روحانی هدف از سفر به زنجان را بررسی طرح‌های در دست اجرای دولت یازدهم بیان کرد. دولت یازدهم طرح های مهمی را برای اجرا در استان زنجان دارد که در این سفر آنها را بررسی و با مسوولان اجرایی درباره پیشرفت آن تبادل نظر می کنیم.
رئیس جمهور سپس در جمع مردم زنجان با تاکید بر اینکه «امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته ای ندارد»، گفت: امر به معروف و نهی از منکر، طبق آموزه های اسلام و نص قانون اساسی، یک عمل همگانی و متقابل است.
حجت‌الاسلام روحانی افزود: پیام کربلا و ابی عبدالله الحسین (ع) پیام امر به معروف و نهی از منکر است و درسی که باید از کربلا بیاموزیم این است که همه یکدیگر را به خیر و صلاح و معروف و عمل صالح دعوت کنیم و اگر فردی و جمعی خدای ناکرده از مسیر هدایت فاصله گرفتند آنها را از منکر و منکرات را نهی کنیم.

رییس جمهوری افزود: نباید منکر را تنها به یک مساله خلاصه کنیم و دروغ، تهمت، رشوه خواری و بورسیه های تقلبی را منکر نپنداریم و از صبح تا شب فقط بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: باید کاری کنیم که جوانان ما شغل داشته باشند، منکری بالاتر از فقر و بیکاری نیست. بیاییم دست به دست هم دهیم با فقر مبارزه کنیم به زندگی مردم توجه کنیم و برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شغل و کار فراهم کنیم. اگر می‌خواهیم معروف را ترویج دهیم اولین معروف توسعه دراین کشور است.

دکتر روحانی در ادامه یکی از بالاترین منکرات در جامعه را دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه دانست و اظهار کرد: نگذارید در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه کند و شکاف ایجاد شود. عده‌ای گویی زندگی آنها تنها در ایجاد شکاف و تفرقه میان دولت و ملت، مردم با مردم و این جناح با آن جناح است.
رئیس جمهور افزود: درس کربلا درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر و تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.

دیدار شرکت‌کنندگان در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان با رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب صبح روز چهارشنبه در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور فرمودند: هرگونه وقفه در حرکت علمی کشور با عقب‌گرد همراه است. سرعت پیشرفتمان خوب است اما عقب‌ماندگی آنقدر زیاد است که سرعت پیشرفت افاقه نکرده است.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند:  در اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی نخبگان جذب نمی‌شوند. وقتی ثروت خود را از زیر زمین خام‌فروشی کنیم، این اقتصاد مثل «بچه پولدار ملی» است که قدر پول را نمی‌داند. آن‌وقت سرنوشت کشور دست سیاست‌گذاران جهانی نفت است که ناگهان قیمت نفت را تنزل می‌دهند.
مقام معظم رهبری تأکید کردند: تولید علم منحصر به تولید مقالات مرجع نیست. مقالات باید به ثبت ابداع بیانجامد و ناظر به نیازهای درونی باشد. باید درمجموعه‌ دانشگاه‌ها زنجیره‌ کامل علمی را بصورت هم‌افزا و مکمل در همه بخش‌های موردنیاز شاهد باشیم.

تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی کنی با اقامه نماز رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه بر پیکر مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس فقید مجلس خبرگان رهبری در دانشگاه تهران نماز اقامه کردند.
پیکر آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی پس از اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تشییع شد.

captcha