چرا نسخ خطی قرآن در موزه ملی قرآن تجمیع نمی‌شود؟
کد خبر: 1462950
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

چرا نسخ خطی قرآن در موزه ملی قرآن تجمیع نمی‌شود؟

گروه ادب: مدیر موزه ملی قرآن کریم درباره چرایی تجمیع نشدن نسخ خطی قرآن کریم موجود در سراسر کشور در این موزه گفت: مهمترین و نخستین دلیل ممانعت از انجام این کار، آن است که نسخ خطی جزء اموال قانونی موزه‌ها و مراکز فرهنگی هستند و به راحتی اموالشان را واگذار نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره تجمیع نسخ قرآن‌هایی که در مجموعه‌های مختلف نگهداری می‌شود، اظهار کرد: این اقدام امکان‌پذیر نیست و هر مجموعه به سادگی آثارش را در اختیار دیگر مراکز نمی‌گذارد.
وی با بیان این مطلب از وجود نسخ خطی در موزه‌های شهرستان‌ها و مراکز مختلف همچون کاخ گلستان، آستان قدس و ... یاد کرد و افزود: البته در این باره چندین بار پیشنهاداتی را ارائه کردیم که بی‌نتیجه مانده است.

پیش از این با پیشنهاد تجمیع اموال موافقت نشد
حجت‌الاسلام صابری از برگزاری جلساتی پیرامون تجمیع نسخ خطی قرآن در موزه قرآن طی دوره‌های گذشته در اداره‌کل موزه‌ها خبر داد و گفت: این اقدام قطعاً مشکل است و از آنجا که آثار ثبت اموال می‌شوند، به راحتی نمی‌توان نسبت به تجمیع آنها از موزه‌ها و ادارات کل اقدام کرد.

مدیر موزه ملی قرآن کریم با اشاره به اینکه انتقال این آثار نفیس نیز به آسانی امکان‌پذیر نیست و مقدماتی نیاز دارد، درباره دلیل مخالفت صورت گرفته با پیشنهاد این مرکز گفت: مهمترین و نخستین دلیل ممانعت از انجام این اقدام، آن است که نسخ خطی نفیس جزء اموال قانونی موزه‌ها و مراکز فرهنگی به شمار می‌آیند.
حجت‌الاسلام صابری در پاسخ به اینکه آیا می‌توان نسبت به خریداری این قرآن‌ها اقدام کرد تا تجمیع صورت گیرد، گفت: مراکز و موزه‌ها باید نسبت به فروش این آثار تمایل داشته باشند که این کار صورت گیرد. این موضوع پیش از این طرح شده است و اداره‌کل موزه‌ها باید پاسخ آن را بدهد.

وجود بیش از 600 اثر قرآنی در موزه قرآن

وی درباره تعداد آثاری که در موزه ملی قرآن نگهداری می‌شود، اظهار کرد: اکنون بیش از 600 اثر مختلف اعم از نسخ خطی قرآن کریم آثار هنری مختلف و حتی نسخه‌ای از دیوان حافظ در این موزه نگهداری می‌شود.

حجت‌الاسلام صابری همچنین گفت: از دیگر آثاری که در این موزه نگهداری می‌شوند، می‌توان به تابلوها و ظروفی اشاره کرد که مضامین قرآنی دارند و آیات بر آنها نگاشته شده‌اند.
مدیر موزه ملی قرآن با بیان این مطلب یادآور شد: تابلوهایی که در این مجموعه نگهداری می‌شود، شامل آثار قدیمی و معاصر بوده و همگی آنها با قرآن کریم مرتبط هستند؛ به گونه‌ای که بر آنها «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «چهار قل»، «توحید» و «ان یکاد» نوشته شده است.

captcha