«آوازهای سرزمین من» به ماهیت گروه‌های افراطی می‌پردازد
کد خبر: 1463331
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
عباس رافعی:

«آوازهای سرزمین من» به ماهیت گروه‌های افراطی می‌پردازد

گروه هنر: کارگردان فیلم «آوازهای سرزمین من» گفت: در این کار سعی دارم چهره واقعی گروه‌های تروریستی و افراطی منطقه را به تصویر بکشم و موضوعاتی را بیان کنم که تا به حال از زبان سینما گفته نشده است.

عباس رافعی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که سینما باید تصویرگر آنچه در جامعه روی می‌دهد باشد، گفت: سینما برای سینما شعاری است که سالهاست از طرف کسانی که معتقد به سینما به عنوان ابزاری برای سرگرمی هستند، مطرح می‌شود. گفته‌ای که به نوعی انحراف در پی دارد، چون این تفکر همه سینما را دربرنمی‌گیرد. یعنی در سینمای امروز، این رسانه جذاب تنها در پی ایجاد سرگرمی نیست، بلکه در برخی مواقع اتفاقات بزرگی به واسطه فیلم‌های سینمایی در جهان رقم می خورد که حتی سبب تغییر دولت‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به توضیح فوق باید گفت، سینمای ایران طی سه دهه گذشته سعی کرده تا نسبت به آنچه در جهان روی می‌دهد، بی‌تفاوت نباشد. این رویکرد نیز در حد توان سینمای ما صورت گرفته است. برای نمونه می‌توانم به آنچه در سرزمین‌های اشغالی روی می‌دهد، اشاره کنم. در این حوزه فیلم‌های مختلفی ساخته شده که بهترین آن «بازمانده» است. نکته حائز اهمیت در این بحث این است که کمیت این آثار به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست، اما به هر حال باید امکانات سینمای ایران را هم مدنظر داشت.

این کارگردان با اشاره به این‌که این روزها برخی جریانات و گروه‌های انحرافی در پی مخدوش کردن چهره اسلام هستند، گفت: بیش از یک دهه است که در جهان اسلامی شاهد حرکت‌های خشن به نام اسلام هستیم. این جریانات با حرکت‌های طالبانی در افغانستان آغاز شد و امروز شکلی دیگری از آن را با نام داعش در عراق می‌بینیم. گروه‌هایی که با حمایت کشورهای خارجی شکل گرفتند به هیچ وجه بر پایه اسلام واقعی بنا نشده‌اند، بلکه تنها انحرافی است که هدفش مخدوش کردن چهره دین مبین اسلام است.

رافعی گفت: این افراد مدعی هستند که به سیره رسول خدا(ص) رفتار می‌کنند، اما اگر کسی حتی با گوشه‌ای از زندگی حضرت رسول(ص) آشنا باشد، می‌داند که زندگی آن بزرگوار همیشه همراه با صلح و مهربانی بود، حتی وی تا حد توان از جنگ پرهیز داشتند و تنها آنجایی که ضرورت مسلمین ایجاد می‌کرد، راضی به جهاد می‌شدند. با این توضیح یک عده از ناآگاهی برخی افراد سود برده و سعی می‌کنند با تبلیغات وسیع افراد به ویژه جوانان را سمت خواسته‌های خود سوق دهند.

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» گفت: در این میان اگر بخواهیم رسالت سینماگران را در این حوزه مشخص کنیم، می‌توانیم دو مسیر را برایش مشخص کنیم؛ ابتدا این‌که سینماگران ما به شکل کلام یا بیانیه اتفاقاتی را که به اسم اسلام و توسط گروه‌هایی چون داعش روی می‌دهد، محکوم کنند. این رویکرد در جای خود ضروریست، اما به هیچ وجه کافی نیست، چون ابزاری که در اختیار ما است این امکان را می‌دهد تا مردم را نسبت به آنچه روی می‌دهد، آگاه سازیم؛ بنابراین فیلمسازان باید در این حوزه با آگاهی ورود کنند و با کارهایشان پرده از روی واقعیاتی که از چشم مردم دور است، بگشایند.

وی اضافه کرد: «آوازهای سرزمین من» عنوان فیلم جدیدم است که با محوریت همین گروه‌‌های افراطی جلوی دوربین رفته است. در این کار سعی دارم موضوعاتی را تصویر کنم که تا به حال از زبان سینما بیان نشده است. بازیگران فیلم نیز تماما عرب‌زبان هستند، چون این آسیب‌ها (حرکت‌های افراطی) بیشتر گریبانگیر کشورهای عربی است، پس باید آنها‌ را نسبت به واقعیات آگاه ساخت.

رافعی در پایان گفت: در «آوازهای سرزمین من» تمام هدف این است که با آگاهی نسبت به آنچه مطرح می‌کنم، حرف زنم. برای رسیدن به این خواسته نیز مطالعات متعددی را انجام داده‌ام، چون می‌دانم اگر چنین فیلم‌هایی بر پایه واقعیت شکل نگرفته باشد، آن تولیدات به هیچ وجه با مردم ارتباط برقرار نخواهد کرد.

captcha