نمایشگاه آثار و نوشته‌های حکیم ملاهادی سبزواری برپا شد
کد خبر: 1463337
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی؛

نمایشگاه آثار و نوشته‌های حکیم ملاهادی سبزواری برپا شد

گروه ادب: به مناسبت سال‌روز درگذشت حکیم ملاهادی سبزواری، نمایشگاهی از آثار و نوشته‌های وی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برپا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به مناسبت سال‌روز درگذشت حکیم ملاهادی سبزواری، گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی، مربوط به آثار و نوشته‌های این دانشمند، فقیه، فیلسوف و شاعر ایرانی در سده سیزدهم هجری، در نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از 1 تا 5 آبان‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایرانی است که ‏ در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت. 

پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه‏ْ، راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی همچون ملاحسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی، ملاعلی مازندرانی‏ نوری‌اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد. ملاهادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و سرانجام‏ْ‏، عصر روز بیست و پنجم ذی‌الحجه سال 1289 قمری در ۷۷ سالگی درگذشت. 

«دیوان اشعارحکیم ملاهادی سبزواری»، «رساله در مشارکت حد و برهان»، «منظومه و شرح منظومه سبزواری»، «حاشیه برالشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» و «محاکمات و مقامات» از آثار خطی این نمایشگاه است و «اسرارالحکم»، «دیوان غزلیات ملاهادی سبزواری» و «الحکمه المتعالیه فی مسائل الربوبیه» از کتاب‌های چاپ سنگی به نمایش در آمده دراین نمایشگاه است.

captcha