تلاوت سُوَر انفطار و فجر با صدای استاد منشاوی + دانلود/ امام حسین(ع)؛ مصداق نفس مطمئنه
کد خبر: 1463357
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

تلاوت سُوَر انفطار و فجر با صدای استاد منشاوی + دانلود/ امام حسین(ع)؛ مصداق نفس مطمئنه

گروه فعالیت‌های قرآنی: قطعه‌ای زیبا از استاد محمد صدیق منشاوی از سوره‌های انفطار و فجر و ۱۸ آیه ابتدایی سوره بلد ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخته و از ۹ سالگی به بعد در ماه مبارک رمضان، شب‌ها، قرائت قرآن برگزار می‌کرد. این امر تا سنین جوانی استاد ادامه داشت. این در حالی بود که پس از چندی با ورودش به رادیو مصر و پخش تلاوت‌هایش به شهرت وی افزود تا آنکه به عنوان یکی از اساتید و قاریان مشهور مصر معرفی شد.

استاد منشاوی، قاری بزرگی است که در میان متأخران بی‌نظیر و در میان متقدّمان کم‌نظیر بوده است. وی از مفاخر بزرگ جهان اسلام و مبتکر الحان گوناگون قرآنی به شمار می‌آید.

محتوای تلاوت سوره انفطار

این قطعه زیبا با تلاوت سوره انفطار، سوره‌ای مکی و دارای 19 آیه آغاز می‌شود، در ابتدای این سوره به حوادث عظیمی که در پایان جهان و در آستانه قیامت رخ می‌دهد، اشاره شده و سپس توجه انسان را به نعمت‌های خداوندی جلب کرده است. در بخش بعدی به فرشتگانی که مامور ثبت اعمال انسان‌ها هستند اشاره کرده و در قسمت چهارم سوره، سرنوشت نیکان و بدان در قیامت بیان می‌شود و در انتهای سوره نیز گوشه‌ای از سختی‌های قیامت مطرح شده است.

محتوای سوره فجر

این سوره مکی و دارای 30 آیه است. این سوره دارای آیه‌های کوتاه اما تکان‌دهنده و با انذارهای بسیار است. ابتدای این سوره با قسم‌های متعددی آغاز می‌شود که این نوع قسم‌ها مقدمه‌ای برای تهدید انذار طاغوتیان به عذاب الهی است. بخش دیگری از این سوره به بعضی از اقوام عصیان‌گر پیشین، چون قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان، اشاره کرده است، تا موجب عبرت دیگران شود. در بخش سوم آن نیز اشاره کوچکی به امتحان و آزمایش انسان شده است و از کوتاهی انسان در اعمال نیک و خیر انتقاد می‌شود و در قسمت پایانی سوره، سخن از معاد و سرنوشت کافران، نیز پاداش مؤمنانی است که به نفس مطمئنّه رسیده‌اند، به میان آمده است. (تفسیر نمونه، ج 26، ص 438)

سوره والفجر به خاطر دو مشخصه مورد سؤال قرار می‌گیرد؛ یکی نفس مطمئنه و شب‌های ده‌گانه. در بعضی تفاسیر، امام حسین(ع) مصداق بارز و روشن نفس مطمئنه است. معرفی این سوره به عنوان سوره حسین بن علی(ع) ممکن است به خاطر این باشد که مصداق روشنِ نفس مطمئنه که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده، حسین بن علی(ع) است. همان‌گونه که در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است «اقرؤا سورة الفجر فی فرائضکم و نوافلکم فانها سورة الحسین بن علی؛ سوره فجر را در نمازهای واجب و نیز نماز مستحب خود بخوانید؛ چرا که این سوره، سوره حسین بن علی است.» همچنین در عین حال نفس مطمئنه می‌توان مصادیق دیگری غیر از حضرت داشته باشد، چون دیگر اولیای الهی، پیامبران، حتی علما و فقهای بزرگی که هوی و هوس به درونشان راه نیافت. درباره لیالی عشر(شب‌های دهگانه) تفاسیر و تعابیر متفاوت است که مشهور‌ترین آن شب‌های دهگانه اوّل ذی‌الحجه تا دهم آن است که عمل حج در آن انجام می‌شود، که از اهمیت خاصی برخوردار است.(تفسیر نمونه، ج 26، ص 439) در عین حال عشر تفاسیر دیگری نیز دارد که به ده شب آخر ماه رمضان و ده شب اوّل ماه محرم نیز تعبیر شده است.( تفسیر المیزان، ج 20، ص 655)

محتوای سوره بلد؛

این سوره مکی و دارای 20 آیه است. در قسمت اول این سوره پس از ذکر سوگندهایی اشاره به این حقیقت شده که زندگى انسان در عالم دنیا همواره توأم با مشکلات و رنج است، تا از یکسو خود را براى رفتن به جنگ مشکلات آماده سازد و از سوى دیگر انتظار آرامش و آسودگى مطلق را در این جهان از سر بیرون کند.

در بخش دیگرى از این سوره قسمتى از مهمترین نعمت‌هاى الهى را بر انسان می‌شمرد و سپس به ناسپاسى او در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. همچنین در آخرین بخش مردم را به دو گروه «اصحاب المیمنة» و «اصحاب المشئمة» تقسیم کرده و گوش‌ه‏اى از صفات اعمال گروه اول (مؤمنان صالح) و سپس سرنوشت آنها را بیان می‌کند و بعد به نقطه مقابل آنها یعنى کافران و مجرمان و سرنوشت آنها می‌پردازد. درباره فضیلت تلاوت سوره در حدیثى از حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) نقل شده که فرمودند «کسى که سوره بلد را بخواند خداوند او را از خشم خود در قیامت در امان مى‌‏دارد».(برگزیده تفسیر نمونه، ج‏5، ص 500)

تلاوت سوره‌های انفطار، فجر و بلد، آیات 18-1 با صوت استاد منشاوی

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه ساعت 10 صبح یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۰۵ - ۱۲:۵۵
0
0
عالی بود
captcha