پخش تلاوت‌های قاریان برتر جهان اسلام در حاشیه مسابقات قرآن دانشجویان
کد خبر: 1463692
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
احمد نعینع در گفت‌وگو با ایکنا خواستار شد؛

پخش تلاوت‌های قاریان برتر جهان اسلام در حاشیه مسابقات قرآن دانشجویان

گروه بین‌الملل: مسئولان برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان می‌توانند در حاشیه این رویداد بین‌المللی، تلاوت‌های برتر قاریان جهان اسلام را پخش کنند تا بر غنای رقابت‌ها افزوده و زمینه انس بیشتر جوانان با قرآن را فراهم کند.

احمد احمد نعینع، قاری برجسته مصری و از داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: امسال پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان برگزار می‌شود، تاکنون در سه دوره از مسابقات حضور یافته‌ام و امسال چهارمین حضورم را تجربه می‌کنم.
وی افزود: مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در واقع یکی از شیوه‌ها و اقدامات مهم برای حفظ کلام وحی است، آنچنان که خداوند متعال در آیه 9 سوره حجر می‌فرماید:«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ: بى‌‏تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏‌ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود» و دانشجویان با شرکت در این رقابت‌ها در واقع برای حفظ کلام وحی تلاش می‌کنند.
قدردانی از مسئولان مسابقات
احمد نعینع تصریح کرد: این مسابقات به شکل مناسب و قابل قبولی برگزار می‌شود، من در همین‌جا از برگزار‌کنندگان آن تشکر می‌کنم و از خداوند متعال بهترین پاداش را برایشان خواستارم.
مسابقات؛ انگیزه‌ای برای انس بیشتر جوانان با قرآن
این پزشک مصری با اشاره به تأثیر مسابقات در نهادینه‌کردن فرهنگ قرآن در بین جوانان تأکید کرد: مسابقات در واقع انگیزه‌ای برای انس بیشتر جوانان با قرآن و سنتی طیبه است که مسئولان و فعالان قرآنی در ایران آن را به منظور تشویق جوانان اقصی نقاط جهان به حفظ قرآن برگزار می‌کنند و این یک اقدام و حرکت زیبا و پسندیده است و انشاالله در کارنامه حسناتشان ثبت خواهد شد.

وی درباره افزودن رشته‌های جدید به رقابت‌ها بیان کرد: می‌توان رشته تفسیر را به مسابقات اضافه کرد و این در واقع سبب خواهد شد که جوانان و مسلمانان معنای آیاتی را که قرائت می‌کنند، درک کنند و به سمت تفسیر کلام وحی تشویق شوند.

این قاری برجسته مصری همچنین پیشنهاد داد: پخش قرائت‌های قاریان برتر جهان اسلام و صاحبان اصوات زیبا در برنامه‌های حاشیه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و در این برنامه‌ها، سمینارهایی به‌منظور آشنایی مسلمانان با تعالیم دین مبین اسلام برگزار شود.
اسلام مبتنی بر میانه‌روی در مسابقات تبلیغ شود
احمد نعینع درباره راه‌کارهای رویارویی با چالش‌های معاصر به‌ویژه جریان تکفیری داعش و افکار منحرف این گروه ضاله در حاشیه مسابقات قرآن دانشجویان گفت: برای این منظور باید اسلام حقیقی و اصیل را که بر میانه‌روی تأکید دارد، تبیین کرد و با استناد به آیه 143 سوره بقره: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا: وبدین گونه شما را امتى میانه‌رو قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد» میانه‌روی و اعتدال را که یکی از اصول اسلامی است، به آنان آموزش داد و حدیث نبوی «وَ لَنْ یُشادَّ الدینَ أحَدٌ إلاّ غلبهُ، فاوغلوا فیهِ برفقٍ»: «هر کس در دین شدت و تندروی به خرج دهد شکست می‌خورد، پس با رفق و مهربانی در آن فرو روید» را مورد توجه قرار داد.

وی در پایان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان در بخش بانوان را یک ضرورت برشمرد و گفت: می‌توان این مسابقات را مانند برخی کشورهای آسیایی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار کرد و این اقدامی مطلوب و پسندیده است و به حفظ قرآن در بین بانوان و رقابت آنان در عرصه کلام وحی منجر خواهد شد.

captcha