ادغام اتحادیه‌های قرآنی گسترش مؤسسات را سرعت می‌بخشد
کد خبر: 1464686
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
حجت‌الاسلام حشمتی:

ادغام اتحادیه‌های قرآنی گسترش مؤسسات را سرعت می‌بخشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه ادغام اتحادیه‌های «تشکل‌های قرآن و عترت» و «مؤسسات قرآنی ـ مردمی» قانون‌مندی آنها را بیشتر خواهد کرد، گفت: این ادغام، گسترش مؤسسات را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تصویب طرح ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، گفت: این ادغام حاصل مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه روز شنبه سوم آبان‌ماه سال جاری بود.

اصل ادغام در گذشته صورت گرفته بود
وی در ادامه با اشاره به اینکه اصل ادغام و اصل تمرکز تشکل‌های قرآنی در یک مجموعه در گذشته صورت گرفته بود، افزود: با توجه به اینکه اتحادیه مدغم یک هیئت حمایت، نظارت و صدور مجوز برای مؤسسات خواهد داشت، در جلسات اخیر در مورد اینکه کدام نهاد به عنوان رئیس این هیئت معرفی شود، بحث و تبادل نظر می‌شد که در نهایت مقرر شد معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شود.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: نایب رئیس این هیئت نیز سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود و اعضای آن نیز در آیین‌نامه مشخص شده است که در ابتدا هفت عضو معرفی شد اما در نهایت با اضافه شدن دو نماینده از سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیریت حوزه‌های علمیه تعداد این هیئت به 9 نفر رسید.

ادغام، تشتت موجود را از بین خواهد برد
حجت‌الاسلام حشمتی در پاسخ به این سؤال که تأثیرات احتمالی این ادغام بر روند فعالیت‌های قرآنی به چه صورتی خواهد بود؟ اظهار کرد: اینکه تشکل‌های قرآنی برای اخذ مجوز راه‌های مختلفی را طی کند، امر پسندیده‌ای نبود و برای آنها مشکل آفرین بود، در این حوزه قبل از ادغام یک تشتت وجود داشت که اولین امتیاز این ادغام از بین بردن این تشتت در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤسسات خواهد بود.
وی با بیان اینکه ادغام این دو اتحادیه باعث به وجود آمدن یک نوع عدالت در زمینه ارائه خدمات به مؤسسات قرآنی خواهد شد،  خاطرنشان کرد: در زمینه درجه‌بندی، رتبه‌بندی و سطح‌بندی مؤسسات، دیگر شاهد تنوع آیین‌نامه‌ها نخواهیم بود و این درجه‌بندی براساس یک آیین‌نامه مشخص و معین و واحد برای تمامی مؤسسات خواهد بود که قطعاً این امر به عدالت بسیار نزدیک‌تر است.

تسریع روند صدور مجوز بعد از ادغام
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی دیگر از مزایای این ادغام این است که مرکز رسیدگی، کنترل و نظارت بر مؤسسات یک مرجع رسمی خواهد بود، این امر نیز به نوبه خود باعث تسریع روند رسیدگی به امور مؤسسات خواهد شد. در حال حاضر همه اصناف و تشکل‌ها به این صورت هستند و تمام آنها دارای اتحادیه واحدی هستند.
حجت‌الاسلام حشمتی افزود: اگر نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هیئت رسیدگی همکاری‌های لازم را داشته باشند رسیدن به اهداف مدنظر با توجه به ادغام صورت گرفته امکان پذیر خواهد بود. اینکه مؤسسات قرآنی پس از چند سال تعیین تکلیف شدند یک حرکت خوب و مناسب است که در گسترش مؤسسات و قانون‌مند و ضابطه‌مند شدن آنها بسیار اثرگذار خواهد بود.

captcha