حوزه فکر و اندیشه قرآنی اولویت اول ماست/ امضای تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز علمی
کد خبر: 1464695
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
محمدرضا حشمتی:

حوزه فکر و اندیشه قرآنی اولویت اول ماست/ امضای تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز علمی

گروه اندیشه: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که حوزه فکر و اندیشه در میان فعالیت‌های مرتبط با این معاونت، اولویت اول است، از امضای تفاهم‌نامه‌هایی در همین راستا با وزارت علوم و سایر مراکز علمی خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در حاشیه همایش «قرآن و معرفت‌شناسی» که دیروز دوشنبه، پنجم آبان‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان همایش، گفت: حقیقت این که مشاهده حرکت‌های علمی در موضوع قرآن، خصوصاً در محافل دانشگاهی موجب خوشحالی است.
حشمتی با اشاره به این مطلب که تلقی جامعه ممکن است این باشد که حوزه قرآن مربوط به عوام مردم است و خیلی اندیشمندان و متفکرین را در بر نمی‌گیرد، افزود: اما واقع این است که کتاب شریف قرآن بر اساس آیات آن، بیشتر خطاباتش مربوط به اهل فکر و اندیشه است و پیام این همایش هم همین بود. لذا ما از جانب خودمان از این نشست‌ها و همایش‌های علمی که وجوهی دیگر از آیات قرآن را باز می‌کنند و برجسته می‌کنند و اندیشمندان و اهل فکر را به چالش می‌کشانند، تشکر و حمایت می‌کنیم.
وی با بیان این‌که تلقی من این است که کتاب قرآن خاص مسلمانان نیست بلکه تحفه و هدیه‌ایست برای همه انسان‌ها، عنوان کرد: خود قرآن هم گفته است که «هدی للناس» است. لذا بعضی از اندیشمندان غربی هم به وجوهی از قرآن پرداخته‌اند و آدم گاه لذت می‌برد از مقالات خیلی خوبی که در این حوزه‌ها ارائه کرده‌اند. کما این که بسیاری از کلمات و نقطه نظرات امیرالمؤمنین(ع) ممکن است نزد مسیحیان و اهل سنت بیشتر جا افتاده باشد. لذا ما به نوبه خودمان هم از نشست‌های این گونه استقبال می‌کنیم و هم کمک می‌کنیم که نشر پیدا کند.
حشمتی در پاسخ به این پرسش که چنین فعالیت‌هایی از چه اولویتی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار است، گفت: ممکن است ما یک وقت در حوزه مؤسسات قرآنی به برگزاری یک محفل انس با قرآن کمک کنیم و از آن حمایت کنیم و یک وقت هم به نشر یک فکر یا یک کتاب یا برگزاری یک نشست و همایش. این رویکردهایی است که ما داریم. نه این که ما آن رویکرد اول را تعطیل کرده باشیم یا ضعیف کنیم، اما حوزه فکر و اندیشه هم اولویت ماست و در نمایشگاه قرآن امسال هم با همان مجالی که بود حدود 100 نشست علمی در مورد وجوه مختلف قرآن برگزار شد.
وی در مورد این که این اولویت در چه سطحی مطرح می‌شود، بیان کرد: اولویتی که حوزه فکر و اندیشه برای ما دارد این است که اگر امر دائر مدار این باشد که ما به برگزاری یک نشست علمی کمک کنیم یا یک کار غیرعلمی و تبلیغاتی انجام دهیم، البته دومی را به هیچ وجه نفی هم نمی‌کنیم، اما این که ما کدام را کمک کنیم، حتماً آن نشست علمی را کمک می‌کنیم. همچنان که پیامبر اکرم(ص) وقتی که وارد مسجد شد و یک جا حلقه بحث علمی بود و یک جا هم حلقه بحث غیرعلمی بود، حضرت رفتند و در حلقه بحث علمی نشستند.
حشمتی در پاسخ به این پرسش که در این راستا تاکنون چه اقداماتی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته است، گفت: ما برای این مسئله هم تفاهم‌نامه‌های خوبی با وزارت علوم امضاء کرده‌ایم و هم در آستانه این هستیم که تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امضاء کنیم. با جهاد دانشگاهی و بعضی از مراکز فکری هم داریم تفاهم‌نامه‌هایی امضاء می‌کنیم که امیدواریم در زمینه پیشبرد فکر و اندیشه در حوزه فعالیت‌های قرآنی تأثیرات خوبی داشته باشد.

captcha