ضرورت تغییر نگاه به ابزارهای نوین رسانه‌ای برای پیشبرد سیاست وحدت اسلامی
کد خبر: 1465576
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷

ضرورت تغییر نگاه به ابزارهای نوین رسانه‌ای برای پیشبرد سیاست وحدت اسلامی

گروه سیاسی: امروز ابزارهای نوین رسانه‌ای می‌تواند فرصتی برای افزایش وحدت در جهان اسلام و برچیدن دیوارکشی مصنوعی میان ایران و دنیای اسلام باشد به شرط آنکه بتوانیم خوراک و محصول جذاب را تولید کنیم و باب گفت‌وگو با ملت‌های اسلامی را از این طریق باز کنیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج بر ضرورت آسیب‌شناسی باورپذیری تبلیغات دروغین دشمنان در مورد ایران و تشیع و بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع و متکثر ارتباطی برای تغییر ذهنیت‌های ساخته شده با تبلیغات و تهمت‌های دروغ تأکید کردند.

عدم استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی برای مقابله با دیوارکشی میان ایران و دنیای اسلام

این نکات مورد نظر رهبر معظم انقلاب نشانگر آن است که تاکنون در این زمینه کمتر کار شده است و به عبارتی به یک سری کارهای رسمی از قبیل برگزاری همایش‌ها، سخنرانی‌ها، انتشار کتاب و ... در موسم حج یا در زمان‌هایی خاص بسنده شده است.

ترویج و اشاعه تئوری «وحدت اسلامی» به عنوان سیاست رسمی جمهوری اسلامی نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در قالب یک دیپلماسی عمومی هماهنگ و برنامه ریزی شده است.

این باید برای مسئولان کشور جای سؤال باشد که شگردهای دشمن در دیوارکشی میان ایران و دنیای اسلام چگونه به نتیجه رسیده است؛ در حالی که ما در هر سال تعداد زیادی همایش‌ و نشست‌ با محوریت وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب برگزار می‌کنیم.

پیش از ایجاد شبهات دشمن باب گفت‌وگو با سایر مسلمانان را باز کنیم

به عبارتی اولین گام برای اینکه بتوانیم اقدامات مؤثرتری برای پیشبرد و افزایش اثربخشی سیاست وحدت اسلامی انجام دهیم شناخت صحیح نقشه‌های دشمنان در ایجاد شبهات، تهمت‌ها و القائات دروغین علیه ایران اسلامی است.

در این راستا  هم باید بر روی مسائلی دست گذاشت که دشمنان بر روی آن هزینه کرده‌اند و از طرفی نکته مهم‌ترآنکه نباید منتظر ایجاد شبهه و تهمت از سوی دشمنان نشست بلکه اولا خودمان نباید بهانه دست دشمنان وحدت در جهان اسلام بدهیم و ثانیا مجموعه‌ای از نقاط اختلاف را شناسایی و خود پیشگام بحث و ایجاد یک فضای سالم گفت‌وگو با سایر مسلمانان شویم.

ابزارهای نوین رسانه‌ای به مثابه فرصت پیشبرد سیاست وحدت اسلامی

نکته دیگر اینکه امروز ابزارهای نوین رسانه‌ای می‌تواند فرصتی برای افزایش وحدت در جهان اسلام باشد به شرط آنکه بتوانیم خوراک و محصول جذاب را تولید کنیم و از طریق این ابزارهای متنوع به صورت گسترده تکثیر کنیم و باب گفت‌وگو با ملت‌های اسلامی را از این طریق، و نه فقط از کانال‌های رسمی و یا شیوه‌های سنتی، باز کنیم.

امروز اتفاقات رخ داده در منطقه این هشدار را می‌دهد که اختلاف و تفرقه تا به کجا می‌تواند سرنوشت و آینده کل امت اسلامی را به مخاطره اندازد و گروه‌هایی چون داعش در این میان سر برآورند که به خوبی مطامع نظام سلطه را در جهان اسلام براورده سازند.

پیام حق خود را صحیح و با  شناخت درست مخاطب ارسال کنیم

امروزبخش زیادی از جذب نیروهای خارجی از جمله نیروهای اروپایی توسط داعش به مدد استفاده از همین ابزارهای رسانه‌ای بوده است. پس ما که معتقد به اسلام ناب هستیم باید بیش از پیش در استفاده از این همه ابزار متنوع رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای  گام برداریم و پیام حق که همان مسیر اسلام ناب است را برای سایر ملل بیان کنیم.

یقینا اگر این پیام به صورت درست، با درک مقتضیات زمان، به شکل جذاب، با شناخت صحیح مخاطب و فهم نقاط خلا ارسال شود این دیوارکشی‌های مصنوعی نیز برچیده خواهد شد.

captcha