هشتم آبان ۵۹، حکایت دیگری از نوجوانی رقم خورد
کد خبر: 1465602
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

هشتم آبان ۵۹، حکایت دیگری از نوجوانی رقم خورد

گروه اجتماعی: هشتم آبان ۵۹، حکایت دیگری از نوجوانی رقم خورد چراکه شهید نوجوان دفاع مقدس از کسانی چون حضرت قاسم(ع) درس گرفت تا توانست راه روشنی برای زندگی خویش برگزیند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، نقل شده در سال 1362 که مقام معظم رهبری رئیس‌ جمهور بودند نوجوانی به محضر آقا در خیابان پاستور می‌آیند تا مطلبی را به ایشان بگویند. آن نوجوان رو به آقا می‌گوید: من اینجا از شما یک خواهشی بکنم.



مقام معظم رهبری هم می‌گوید چه خواهشی داری؟ وی می‌گوید: آقا خواهش می‌کنم به آقایان روحانی و مداحان دستور بدهید که دیگر روضه حضرت قاسم(ع) را نخوانند! آقا دلیل این درخواست را جویا شد که این نوجوان جواب می‌دهد آقا جان حضرت قاسم(ع) 13 ساله بود که امام حسین(ع) به او اجازه داد به میدان برود و بجنگد. من هم 13 سالم است ولی فرمانده سپاه  استان ما اجازه نمی‌دهد به جبهه بروم، هر چه التماسش می‌کنم، می‌گوید 13ساله‌ها را نمی‌فرستیم، اگر رفتن 13 ساله‌ها به جنگ بد است، پس این همه روضه حضرت قاسم(ع) را چرا می‌خوانید؟



آقا هم رو به سرتیم محافظانش می‌کند و می‌گوید: تماس بگیرید و بگویید فلانی گفت این نوجوان رفیق ما است، هر کاری دارد راه بیندازد، هر کجا هم خودش خواست ببریدش. در نهایت این نوجوان به جبهه می‌رود و به فیض شهادت نائل می‌شود که این شهید «مرحمت بالازاده» نام داشت.



امثال شهید «بالازاده» در کشور ما کم نیست، نمونه‌اش شهید نام آشنای مردم کشور ما شهید حسین فهمیده که او نیز با اصرارهای فراوان و پس از چند بار که او را برگرداندند دوباره به جبهه برگشت و درنهایت همانطور که همگان می‌دانند نارنجک به کمر خود بست و به زیر تانک دشمن رفت و درنهایت با شهادت خویش و انفجار تانک‌های دشمن حماسه آفرید و امروز 8 آبان به نام این شهید بزرگوار مزین است.



حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در این باره گفت: یکی از ویژگی‌های واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) هدف والا، ممتاز و همچنین ارائه الگوهای برتر برای هر سنی بود به گونه‌ای که ما در کربلا از شهید شش ماه تا نوجوانی مانند حضرت قاسم(ع)، و جوانی چون حضرت علی اکبر(ع) تا پیرمردی به نام حبیب بن مظاهر(ع) داشت.



وی با اشاره به سالروز شهادت شهید نوجوان حسین فهمیده در 8 آبان و روز نوجوان اظهار کرد: بی شک شهدای نوجوان دفاع مقدس نیز از کسانی چون حضرت قاسم(ع) درس گرفتند تا توانستند راه روشنی برای زندگی خویش برگزینند.



 لزوم توجه به وصیت‌نامه نوجوانان شهید

امام جمعه درمیان بیان کرد: ممکن است در حال حاضر کسانی این گفته را مطرح کنند که نوجوانان شهید بر مبنای احساس صِرف این مسیر را برگزیدند، اما در پاسخ به این افراد باید این نکته را مطرح کرد که شایسته است نگاهی به وصیت‌نامه شهدای نوجوان بیندازند تا عمق معرفت این عزیزان را درک کنند.



حسینی مطرح کرد: چگونه می‌توان سخن از احساسی‌بودن انتخاب راه توسط شهدای نوجوان زد در حالی که این شهدا در وصیت‌نامه خویش از امام‌شناسی و ضرورت پیروی از راه امامت و ولایت به زیبایی هرچه تمام نکاتی را مطرح کرده‌اند.



وی بیان کرد: همه این نکات نشان می‌دهد که شهدای ما درکشان از دنیا و مرگ بسیار بالاتر از سنشان بود و همچون الگوهای کربلایی خویش مرگ و به عبارت بهتر شهادت را شفاء و چون عسل شیرین می‌دانستند.



امام جمعه درمیان در پاسخ به سؤال کسانی که میان حرکت شهادت طلبانه و غیورانه شهدایی چون شهید حسین فهمیده و سایر حرکت‌های انتحاری که در گوشه گوشه دنیا رخ می‌دهد، به نادرست قائل به شباهت هستند چه باید گفت، عنوان کرد: در وهله اول باید این نکته را گوشزد کرد وقتی یک نوجوان و جوان برای دفاع از حریم خانواده، شهر، کشور و اعتقاد خود هیچ راهی جز نثار جان خویش ندارد چه باید انجام دهد؟ وقتی کشوری برای دفاع از خویش از کوچکترین سلاح‌ها و موشک‌های ابتدایی محروم است جز جان خویش چه دارد؟



در شهادت و عملیات شهادت طلبانه علیرغم ظاهرش که مرگ است، حیات نهفته است

حسینی افزود: از طرف دیگر در عملیات شهادت طلبانه همواره هدف نیروهای نظامی و دشمن متجاوز است اما عملیات انتحاری در بسیاری از موارد میان مردم عادی و نیروهای غیرنظامی رخ می‌دهد که بسیار ناجوانمردانه است.



وی عنوان کرد: در شهادت و عملیات شهادت طلبانه علیرغم ظاهرش که مرگ است، حیات نهفته است چرا که شهید با نثار جان خویش جان ده‌ها نفر از مردم شهر و دیار خویش را نجات می‌دهد در حالی که در عملیات انتحاری مردم بسیاری جان خویش را از دست می‌دهند.



امام جمعه درمیان یادآور شد: ممکن است برخی بگویند اگر شرایطی مشابه شرایط زمان شهید حسین فهمیده رخ دهد دیگر نوجوانان و جوانان ما قدم در راه مبارزه نخواهند گذاشت که این تحلیلی نادرست است و با قاطعیت عرض می‌کنم نوجوانان ما که برادرزاده‌ها، خواهر زاده‌ها و نوه‌های همان شهدای جنگ تحمیلی هستند در زمان خطر راه آنان را خواهند رفت.

captcha